• Anonym (”Mormon”-tjej)

Jag är ”mormon” - fråga vad du vill!

Då jag upplevt att många människor i Sverige har fördomar, samt i de flesta fall även helt fel bild av vad en ?mormon? är, så tänker jag att ni ska få chansen att fråga!

Såå.. vem är jag?
    Jag är en gift 2-barnsmamma i 30-årsåldern (samt bonusförälder till en tonårsflicka). Bor i södra Sverige. Älskar smink, mode, heminredning och matlagning. Har ADHD. Har mycket starka åsikter men älskar att diskutera med folk. Får ofta höra hur uppskattad jag av människor i min omgivning, och får ofta höra att jag bidrar till glädje och kärlek för andra. Min umgängeskrets består till största del av icke-medlemmar i Jesu Kristi kyrka (dvs ej mormoner) precis som jag tror att de flesta andra mormoner gör. 

Och JA - jag vet att man inte kan ?vara? mormon, utan att det bara är en benämning icke-medlemmar använder. Men jag skriver det ändå så att ni förstår vad jag menar.

• Svar på tråden Jag är ”mormon” - fråga vad du vill!
  • Anonym (Gay)

Vad tycker du om homosexuella och skulle det vara okej för dig om ditt barn var gay? 

• Anonym (M)
    Anonym (Grader) skrev 2025-08-13 21:33:52 följande:

Jag vet inte om det är så mycket fördomar, utan mer att en bild målas upp, som kanske mycket kommer från USA, men likväl baserat på information man får. 

Sen att det naturligtvis inte en bild av hur alla mormoner är. Precis som inom alla andra religioner så finns där ju ett spectra på hur ens tro ser ut. Men personligen tror jag inte att alla mormoner är polygamister med barnbrudar. Men tyvärr för er lite vettigare mormoner, så ger de en väldigt osympatisk bild av religionen. 

Jag är själv inte religiös, men har inte något problem med om någon är troende. Och man mår bättre av att tro på något, så ser jag inte något problem med det. Det är dennes val, och sålänge ingen försöker pracka på mig sin tro så får de tro vad de vill. 

Jag tror inte heller att någon fråga egentligen kommer ändra människors bild av religionen heller, för du Kan enbart tala utifrån dina erfarenheter och just den delen av spektrat du står för. 

Men jag tycker det är fint att du erbjuder dig att svara på folks frågor här. 

Att det är avskaffat innebär ju trots allt inte att inte det förekommer.
    Dessutom finns det ju i alla fall minst en reality show om just mormoner och polygami, om jag inte är helt ute och reser. Det är ju dock i USA, men skulle tro att det även förekommer här. 

Nej då, det förkommer men då i hemlighet eftersom det är strängt förbjudet i Jesu Krisit Kyrka. 

Men det förkommer också bland andra.
  • Anonym (Skrivit om bibeln)
    Anonym (.) skrev 2025-08-13 21:02:56 följande:
    Påtvinga sin religion? Det är väl helt valfritt att prata med dessa människor.
    Jo, att missionera är att påtvinga andra sin religion. Detta eftersom man aktivt arbetar med att sprida sin religion och omvända andra. JV gör det genom att knacka dörr tex. Jag har aldrig bett JV att komma hem till mig och prata. 

Så jo, missionärer påtvinga sin religion på andra. 
    Anonym (M) skrev 2025-08-13 21:09:19 följande:
    Det med att de fick ha flera fruar är avvecklat sedan 1890 och är numera inte tillåtet med polygami. Även om det säkerligen finns folk som fortfarande praktiserar det inom kyrkan (då lite i hemlighet), men det finns även polygami inom icket-troende, kristna etc. Mormonmissionering är förövrigt frivilligt, så det är varken tvång eller obligatoriskt. Men det är dock en viktig tradition som många medlemmar väljer att utföra. Sedan är det heller ingen som påtvingas mormon-läran. 
    Målet är att omvända folk. Det görs genom att man försöker övertala folk om ens egen religions förträfflighet. Den du försöker övertala har inte bett om att få höra om din religion. 

Fortfarande, om man säger sig tro på en sagobok men anser att man behöver skriva om den för att passa sina syften så är man inte verkligt troende. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Skrivit om bibeln) skrev 2025-08-13 23:01:55 följande:
    Jo, att missionera är att påtvinga andra sin religion. Detta eftersom man aktivt arbetar med att sprida sin religion och omvända andra. JV gör det genom att knacka dörr tex. Jag har aldrig bett JV att komma hem till mig och prata. 

Du kan säga nej tack till en mormon, eller inte öppna för JV. Ditt val.
  • Anonym (M)
    Anonym (Skrivit om bibeln) skrev 2025-08-13 23:08:47 följande:
    Målet är att omvända folk. Det görs genom att man försöker övertala folk om ens egen religions förträfflighet. Den du försöker övertala har inte bett om att få höra om din religion. 

Fortfarande, om man säger sig tro på en sagobok men anser att man behöver skriva om den för att passa sina syften så är man inte verkligt troende. 
    Ditt val om du vill lyssna eller inte. Vill du inte lyssna så är det inte heller någon som tvinga dig att lyssna. 
    Anonym (M) skrev 2025-08-13 23:13:33 följande:
    Ditt val om du vill lyssna eller inte. Vill du inte lyssna så är det inte heller någon som tvinga dig att lyssna. 
    Fortfarande, jag har inte bett någon att ens börja berätta om sin religion för mig så även om jag väljer att inte fortsätta lyssna så har de påtvingat mig att börja och sedan ta avstånd genom att de börjar prata om det hela. 

Sorry att du verkligen verkar ta illa upp över att jag inte uppskattar era sagor. 
    Anonym (M) skrev 2025-08-13 23:12:39 följande:
    Så fort de öppnar munnen om sin religion utan att jag eller andra bett om det så tvingas jag att lyssna, iaf en kort stund. 

Jo, när folk ringer på min dörr så öppnar jag. Man vet aldrig om det är någon som behöver hjälp eller annat. Nu har jag tack och lov porttelefon så springer har minskat mot när man var yngre.
  • Anonym (M)
    Anonym (Skrivit om bibeln) skrev 2025-08-13 23:24:33 följande:
    Fortfarande, jag har inte bett någon att ens börja berätta om sin religion för mig så även om jag väljer att inte fortsätta lyssna så har de påtvingat mig att börja och sedan ta avstånd genom att de börjar prata om det hela. 

Sorry att du verkligen verkar ta illa upp över att jag inte uppskattar era sagor. 
    Anonym (M) skrev 2025-08-13 23:12:39 följande:
    Så fort de öppnar munnen om sin religion utan att jag eller andra bett om det så tvingas jag att lyssna, iaf en kort stund. 

Jo, när folk ringer på min dörr så öppnar jag. Man vet aldrig om det är någon som behöver hjälp eller annat. Nu har jag tack och lov porttelefon så springer har minskat mot när man var yngre.
     Nej, du har inte bett om det. Då går du bara. Är du hövlig så tackar du nej och sedan går vidare. Inget påtvingade. Du väljer själv.om du vill lyssna. 

Jag tar inte illa. Jag är inte ts och inte heller mormon. Är ateist, men har läst bla religion och religionshistoria. 

Om du märker att det är JV utan för så tackar du hövligt nej och stänger dörren. Svårare än så är det inte. Som sagt sitt eget val att lyssna eller inte. Ingen som tvingar sig. 

Och mormonmissionering är frivillig och inget tvång. Däremot är det en tradition som många mormoner utför under 18-24 månader. Framförallt då män, män även kvinnor. 
  • Anonym (tron)

Hur ser du på alla justeringar som gjorts av den "sanna och oföränderliga läran" utifrån sånt som kommit fram på senare tid och som upprört både medlemmar och ickemedlemmar?

Är det då den sanna läran eller är det en föränderlig lära utifrån vad man kan komma undan med?

• Anonym (.)
    Anonym (Skrivit om bibeln) skrev 2025-08-13 23:01:55 följande:

Fortfarande helt valfritt att prata med dem så nej det är inget tvång.
  • Anonym (.)
    Anonym (M) skrev 2025-08-13 23:37:14 följande:
     Nej, du har inte bett om det. Då går du bara. Är du hövlig så tackar du nej och sedan går vidare. Inget påtvingade. Du väljer själv.om du vill lyssna. 

Jag tar inte illa. Jag är inte ts och inte heller mormon. Är ateist, men har läst bla religion och religionshistoria. 

Om du märker att det är JV utan för så tackar du hövligt nej och stänger dörren. Svårare än så är det inte. Som sagt sitt eget val att lyssna eller inte. Ingen som tvingar sig. 

Och mormonmissionering är frivillig och inget tvång. Däremot är det en tradition som många mormoner utför under 18-24 månader. Framförallt då män, män även kvinnor. 
    Precis, vill jag inte prata med någon eller lyssna så säger jag vill inte prata, så är det bra med det. Man måste inte ens säga något, måste inte göra nåt alls. Man kan bara gå vidare med sitt. Går utmärkt.
  • Anonym (Grader)
    Anonym (M) skrev 2025-08-13 21:46:02 följande:
    Nej då, det förkommer men då i hemlighet eftersom det är strängt förbjudet i Jesu Krisit Kyrka. 

Men det förkommer också bland andra. 

Det stämmer ju inte riktigt eftersom det fortfara förekommer förgreningar som kanske är utanför den offentliga svenska mormonkyrkan, men runt om i världen, (och kanske även i Sverige) förekommer det fortfarande. 

Det finns ju tex fortfarande mormonsekter där man gifter bort barnbrudar till de äldre. Men jag är fullt medveten om att inte alla som är mormoner gör så, men att påstå att det inte förekommer stämmer ju inte.  Och för de som utövar det är det ju inte svårare än att argumentera för att det var så det var tänkt från början, men att man sen förbjudit det. 

• Anonym (Thomas)

Om du skulle beskriva hur din tro vibrerar i kroppen och färgar dina dagar, vilken färg eller känsla skulle den ha just nu?

Svar på tråden Jag är ”mormon” - fråga vad du vill!