• Anonym (Paula)

Arvsskifte?

Hej, det är så att jag och min bror ska få ärva pengar efter min far. Bouppteckningen är klar och vi har fått en tid bokad hos våran bank för arvsskifte, nu i slutet av månaden.

Min fråga är,. är det någon som vet hur lång tid det tar att få in arvet/pengarna på kontot, när man varit på banken. Jag blir inte riktigt klok på alla olika svar. Jag personligen tycker att det rimliga är några bankdagar. Men det är jag. 

Någon som har erfarenhet av detta? Tack på förhand!

• Svar på tråden Arvsskifte?
  • Anonym (?)

Ränka med rätt lång tid. Det är alltid något papper som trasslar med underskrift, skatteverket mm och inte högprioriterat hos banken.

• Anonym (Paula)
    Anonym (?) skrev 2025-08-14 09:51:08 följande:

Ränka med rätt lång tid. Det är alltid något papper som trasslar med underskrift, skatteverket mm och inte högprioriterat hos banken.

Skatteverket är redan klara med bouppteckningen så det har inget med det att göra nu.  Tiden är bokad för arvsskifte specifikt på banken. Det är snarare tiden hur länge jag måste vänta på pengar.

Jag frågar för att jag ligger personligen ute med avgifter som hyra på dödsboendet, och lite andra utgifter min fader hade. Det är därför. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Paula) skrev 2025-08-14 10:03:52 följande:
    Skatteverket är redan klara med bouppteckningen så det har inget med det att göra nu.  Tiden är bokad för arvsskifte specifikt på banken. Det är snarare tiden hur länge jag måste vänta på pengar.

Jag frågar för att jag ligger personligen ute med avgifter som hyra på dödsboendet, och lite andra utgifter min fader hade. Det är därför. 
    Det kanske går på tre bankdagar men så är det något småtrassel och tar 3 veckor.

Men ring och fråga banken
  • Anonym (xxx)

För oss tog det kanske 3-4 veckor. Men det var under sommaren.

Året därpå, när sista deklarationen för mamma kom, och det var en utbetalning (utbetalningsavi), så ringde jag till den person på bankens avdelning för arvsskifte, som jag pratat med året innan. Då fixade hon att utbetalningen kom in på våra respektive konton på några dagar. 

Men fråga banken, eftersom ni ändå ska dit.
  • Anonym (Mimmi)

Varför har du betalat hyran och räkningar? Det ska ju dödsboet göra.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-08-14 10:22:43 följande:
    Det är enklare att göra det själv, då slipper man gå till banken. Så gjorde jag också, lade ut med egna pengar. Men jag hade råd, så för min del var det igen brådska med att få ut arvet. 
  • Anonym (Paula)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-08-14 10:22:43 följande:
     Det är lag på att man inte få ta pengar  ur dödsboet förrän bouppteckningen är klar. Det är knäppa regler helt klart. Men det är så jag fick det sagt. 

Tack alla för svar, det är nog väldigt individuellt som jag misstänkte lite. Ska se om banken kan ge lite mer specifik tid. Men annars är det bara vänta helt enkelt. 
  • Anonym (Dödsbo betalar räkningarna!)

Ts du har miss upp fattat, dödsbo betalar räkningarna.
    Både jag och min man har haft fullmakter för att betala räkningar ifrån dödsboet.
    Det skulle inte fungera annars då släktingar m fl inte ska behöva betala med egna medel, många skulle inte ha råd.

tex 
    Swedbank:

Vid ett dödsfall ska räkningar och andra skulder betalas av dödsboet, inte av arvingarna personligen. Dödsbodelägarna ansvarar för att förvalta dödsboets ekonomi och se till att skulder betalas innan arvskifte. 
    Här är en mer detaljerad beskrivning:
    1. Betala räkningar:

Dödsboets tillgångar:
    Räkningar och skulder betalas med dödsboets tillgångar, det vill säga den avlidnes pengar och tillgångar. 

Kontakta berörda företag:
    Ta kontakt med de företag som har skickat räkningar och informera dem om dödsfallet. 

Betalning via bank:
    Räkningar betalas oftast via den bank som dödsboet tillhör. Vissa banker har särskilda betaltjänster för dödsbon. 

Bouppteckning:
    När bouppteckningen är klar och registrerad hos Skatteverket kan du inte längre använda Betaltjänsten för dödsbo, utan får betala via bankkontor. Då krävs att originalet av bouppteckningen visas upp och att alla dödsbodelägare godkänner betalningen. 

2. Viktiga punkter att tänka på:

Inget personligt ansvar:
    Arvingar har inget personligt ansvar för den avlidnes skulder, om inte skulden är gemensam. 

Avsluta abonnemang:
    Se till att avsluta alla abonnemang och andra avtal som den avlidne hade. 

Dödsfallsintyg:
    Beställ ett dödsfallsintyg från Skatteverket för att bevisa att du har rätt att företräda dödsboet. 

Spara dokument:
    Spara alla räkningar, kvitton och andra dokument som kan vara relevanta för bouppteckningen. 

Deklarera dödsboet:
    Dödsbodelägarna ska deklarera för inkomster som den avlidna hade före dödsfallet och eventuella inkomster som dödsboet har haft. 

3. När dödsboet är insolvent:

Skuldernas ordning: Om dödsboets tillgångar inte räcker till att betala alla skulder regleras skulderna i en viss ordning. 

Skuldsanering: I vissa fall kan skuldsanering vara ett alternativ. 

4. Banktjänster:

Spärra bankkort: Den avlidnes bankkort spärras oftast automatiskt efter dödsfallet. 

Avsluta bankkonton: Bankkonton ligger kvar tills arvskiftet, men autogiro och stående överföringar måste avslutas. 

Kontakta banken: Kontakta banken för att få information om deras rutiner och hur du ska gå tillväga med betalningar och andra banktjänster. 

En fullmakt för att betala räkningar från ett dödsbo kan ges till en dödsbodelägare eller en utomstående person, men det krävs att alla dödsbodelägare är överens och ger sitt samtycke till detta. Fullmakten bör vara skriftlig och specificera vilka befogenheter den som får fullmakten har. Det är viktigt att komma ihåg att räkningar i ett dödsbo ska betalas med dödsboets medel, inte den enskilda dödsbodelägarens. 
    Här är en mer detaljerad beskrivning:
    Vad är en fullmakt i detta sammanhang? En fullmakt är ett dokument där en eller flera personer, i detta fall dödsbodelägarna, ger en annan person (fullmaktshavaren) rätt att agera på deras vägnar gällande dödsboets angelägenheter, inklusive att betala räkningar. 
    Vem kan få fullmakten? Fullmakten kan ges till en av dödsbodelägarna, eller till en utomstående person som kan vara en boutredningsman eller någon annan som dödsbodelägarna anser lämplig att hantera dödsboets ekonomi. 
    Vad bör fullmakten innehålla? Fullmakten bör tydligt ange: 

Vilket dödsbo fullmakten avser.

Fullmaktshavarens och fullmaktsgivarens (dödsbodelägarnas) namn, personnummer och kontaktuppgifter.

Vilka befogenheter fullmaktshavaren har, i detta fall rätten att betala räkningar från dödsboet.

Datum och ort för undertecknande samt signaturer av samtliga inblandade.

Hur går det till att betala räkningar? När fullmakten är klar och registrerad (om det krävs av banken), kan fullmaktshavaren kontakta banken och betala räkningarna från dödsboets konto. Det är viktigt att se till att räkningarna betalas med dödsboets medel och inte med den enskilda dödsbodelägarens egna pengar. 
    Viktigt att tänka på:

Bankerna kan ha olika rutiner för betalning från dödsbon, så det är bra att kontakta banken för att få klarhet i deras processer. 

En bouppteckning måste vara upprättad och registrerad hos Skatteverket innan dödsboets tillgångar kan förvaltas och betalningar kan göras. 

Om det finns flera dödsbodelägare, krävs det oftast att alla är överens om vem som ska företräda dödsboet och att detta framgår av en arvskifteshandling. 

• Anonym (?)

Det går utmärkt att betala dödsboets räningar med dödsboets tillgångar

Kan bli lite stök med teckningsrätt men banken vet hur man löser

• Anonym (Bibbi)

När min sambo dog betalade jag räkningarna av dödsboets pengar. Fick arvet direkt vid arvskiftet på banken.

Svar på tråden Arvsskifte?