• Anonym (sunda)

Förlegat att tvinga elever att duscha efter idrotten

Debattartikel i GP idag. jag kan inte annat än hålla med. 
    Förlegat och kränkande att tvinga elever att duscha efter gympan | Göteborgs-Posten

Några urklipp från artikeln:

För att hitta ursprunget till kravet på dusch av hygienskäl får vi gå ända tillbaka till läroplanen för grundskolan 1962 där eleverna skulle få lära sig sköta sin egna kroppsliga hygien. Detta berodde till stor del på att en tredjedel av alla bostäder i Sverige saknade ett badrum denna tid. 

I dag finns det mycket som talar för att ta bort detta tvång. Vi saknar stöd för det i skollag och läroplan. Vidare har Barnkonventionen blivit lag i Sverige. I artikel 16 står det att barn har rätt till ett privatliv. Att mot sin vilja behöva klä av sig naken i en grupp med andra skulle kunna inkräkta på denna. Barnet bestämmer över sin kropp. Punkt.

Ett annat skäl till att ifrågasätta krav på dusch är att omklädningsrummen är en av de otryggaste platserna vi har på skolan, vilket går att se i trygghetsenkäter 

Vad tycker ni? Är det viktigt att tvinga ungdomar att duscha efter skolidrotten

• Svar på tråden Förlegat att tvinga elever att duscha efter idrotten
  • Anonym (Rick)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-14 20:11:00 följande:
    Kan du berätta mer? Vad är det som inte stämmer i rubriken?
    Det stämmer inte att 10 procent av sjätteklassarna inte kan simma.
  • Anonym (Rick)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-14 20:22:15 följande:
    Du är inte så generös med information. ? Hur många kan simma? Var hämtar du din information?
    Man vet inte hur många som kan simma. Mer än att det rör sig om någonstans mellan 90 - 100 procent.
  • Anonym (Rick)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-14 20:22:15 följande:
    Du är inte så generös med information. ? Hur många kan simma? Var hämtar du din information?
    Jag hämtar informationen från texten i artikeln.
  • felicityporter

Självklart ska man inte vara tvungen att duscha i skolan inför sina klasskamrater, det känns enormt förödmjukande och är definitivt en förlegad regel. Säger som några andra, vem fan skulle tvinga vuxna på en arbetsplats till samma sak? Vansinne.

• Anonym (Rick)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-15 00:18:44 följande:

Jag läste artikeln i GP nu.
    Skribenten avslutar med att säga att den som vill att barnen duschar i skolan i så fall själv skall duscha på sitt gym.

Ja, är det något problem att göra det?
    Jag lunchtränar ibland och självklart duschar jag då efter tröningen ! Om jag tränar på kvällen duschar jag gärna hemma. 

Det fanns en annan artikel i GP. Karin Jansson skriver att hon chockas av besöket på badhuset med sin fyraåring, hon ser att flickorna och de unga på badhuset mot alla instruktioner duschar i bikini och baddräkt. Ingen tvättar sig ordentligt. En manlig kollega har sett mön duscha i kalsonger på gymmet för att byta om till torra kalsonger efteråt. 

Jag har haft samma upplevelse på min stads kommunala badhus , många som inte duschar nakna och tvättar sig ordentligt. Typ alla under trettio och alla invandrare från Mellanöstern och Afrika tvättar sig inte ordentligt. Det är extremt ohygieniskt och borde inte accepteras. 

Nu har jag bytt till privat simhall , där alla duschar nakna och bastar nakna och sitter på medhavd handduk i bastun. 

Det är förlegat att människor av sammakön duschar nakna tillsammans också. Kvarleva från tiden då man trodde att det inte fanns någon homosexualitet och där barnens rättigheter var så svaga att man inte brydde sig om pedofiler glodde på barnen.
  • Anonym (sunda)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-15 00:18:44 följande:

Jag läste artikeln i GP nu.
    Skribenten avslutar med att säga att den som vill att barnen duschar i skolan i så fall själv skall duscha på sitt gym.

Ja, är det något problem att göra det?
    Jag lunchtränar ibland och självklart duschar jag då efter tröningen ! Om jag tränar på kvällen duschar jag gärna hemma. 

Det fanns en annan artikel i GP. Karin Jansson skriver att hon chockas av besöket på badhuset med sin fyraåring, hon ser att flickorna och de unga på badhuset mot alla instruktioner duschar i bikini och baddräkt. Ingen tvättar sig ordentligt. En manlig kollega har sett mön duscha i kalsonger på gymmet för att byta om till torra kalsonger efteråt. 

Jag har haft samma upplevelse på min stads kommunala badhus , många som inte duschar nakna och tvättar sig ordentligt. Typ alla under trettio och alla invandrare från Mellanöstern och Afrika tvättar sig inte ordentligt. Det är extremt ohygieniskt och borde inte accepteras. 

Nu har jag bytt till privat simhall , där alla duschar nakna och bastar nakna och sitter på medhavd handduk i bastun. 

Skillnaden att duscha efter idrotten i skolan är att du duschar tillsammans med alla andra i klassen, på kort tid, alla tillsammans, ingen möjlighet att freda dig. Det kan också bli besvärligt vid mens, fumla med bindor, gå blödande till och från duschen, fläcka ned sin handduk, kanske är den första i klassen som fått mens. Det är en otroligt utsatt situation, så därför måste man få möjlighet att välja bort den!

Om du duschar efter lunchträning så ha du inte med dig din elaka kollega som alltid är taskig mot dig, du duschar inte med din chef som sen ska ha medarbetarsamtal med dig. Det är där skillnaden ligger. 

På badhus är duschen viktig för att bassängen ska hållas ren, det är också en helt annan sak. Och på badhus finns ofta större möjligheter att vara lite avskild, bås att byta om i eller att gå in på toaletten. Där har man oftast inte heller med sig alla sina vänner och ovänner som ska duscha samtidigt. 
  • Anonym (Vimla)
    Anonym (T) skrev 2025-08-14 16:34:29 följande:
    Ja jag har aldrig varit med om att vi någonsin haft två gympalärare. Så en manlig och en kvinnlig är nog svårt att få till.
    Elevassistent av det könet som gympaläraren inte är i det omklädningsrum som saknar personal samt lite draperier kan nog göra saken bättre för de få som känner obehag i omklädningsrummet.
    Precis så. 
  • Anonym (Vimla)
    Anonym (Umi) skrev 2025-08-14 17:23:25 följande:
    Jag håller med dig i sak, men vad jag försökte få fram var dels att argumentet att barnen behöver duscha efter just gymnastiken för att de svettas inte håller (det finns andra fullgoda argument) och dels att det finns anledningar till att eleverna väljer bort duscharna och att vi borde vara mer intresserade av dessa anledningar.

Vad mina barn (n=3, så väldigt begränsat underlag) har sagt är att duscharna är smutsiga och luktar illa, akustiken är dålig och det blir väldigt högljutt, det finns små möjligheter till att duscha och byta om privat och att det är ont om tid mellan lektionerna. Duscharna i skolan innebär ofta att de nästan springer genom duschen, utan tvål och schampo, och det kändes rätt meningslöst jämfört med dusch eller bad hemma där de tar sig tid att tvätta sig. I de lägre årskurserna så såg lärarna till att de duschade och bytte om, men när den övervakningen upphörde så slutade de flesta av klasskompisarna att duscha med. 

Så, nej, en dusch är sällan av ondo, men om vi inte är intresserade av varför barnen trots detta väljer bort duscharna så lär vi inte förbättra situationen.
    Helt enig med dig där. Och DET är tragiskt om något. Att vi fortfarande inte planerar lektionerna så att barnen känner att det finns en praktisk möjlighet att hinna med en dusch. Särskilt om man som jag tycker att det är en del av ämnet idrott och hälsa. 
    Att lokalerna är anpassade så att barn oavsett ålder känner sig bekväma, att de är städade och fräscha (jag själv väljer ju som vuxen bort gym och simhallar som inte hålls efter) osv. Det är inte raketforskning utan helt och hållet en kostnadsfråga. 
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (Rick) skrev 2025-08-15 06:12:33 följande:
    Man vet inte hur många som kan simma. Mer än att det rör sig om någonstans mellan 90 - 100 procent.
    Jag har inte sett att det finns nyare rapport än från 2022, och då var det 7% som inte klarade simprovet.
  • Anonym (Rick)
    Anonym (Cissi) skrev 2025-08-15 11:05:44 följande:
    Jag har inte sett att det finns nyare rapport än från 2022, och då var det 7% som inte klarade simprovet.
    Det finns de som kan simma som ändå inte klarar simprovet.

Någon som kan simma 500 meter bröstsim men som inte klarar ryggsimmet kommer inte att klara provet.
  • Anonym (sunda)
    Anonym (Vimla) skrev 2025-08-15 08:21:52 följande:
    Helt enig med dig där. Och DET är tragiskt om något. Att vi fortfarande inte planerar lektionerna så att barnen känner att det finns en praktisk möjlighet att hinna med en dusch. Särskilt om man som jag tycker att det är en del av ämnet idrott och hälsa. 
    Att lokalerna är anpassade så att barn oavsett ålder känner sig bekväma, att de är städade och fräscha (jag själv väljer ju som vuxen bort gym och simhallar som inte hålls efter) osv. Det är inte raketforskning utan helt och hållet en kostnadsfråga. 
    En annan aspekt på det hela är att nästa klass ofta kommer in medan förra klassen är kvar, för att det är tajt mellan lektionerna.

Så även om man skulle känna sig ok att vara naken inför sina egna klasskompisar så kanske man inte är det om en annan klass, kanske flera årskurser äldre kommer in medan man står i duschen eller ska klä på sig. 
  • Jesper f
    Anonym (Idrottslärare) skrev 2025-08-14 11:29:44 följande:

Tvinga elever? Hur då tvinga? Dessutom är 10 procent muslimer och förbjudna att visa sig nakna. 

Vilken tur då att vi har barnkonventionen som lagstiftning, som GARANTERAR barnets rätt till RELIGIONSFRI uppväxt, UTAN påtryckningar och tvång..... Du vet hur oros-anmälan till Socialtjänsten fungerar?
  • Anonym (Vimla)
    Anonym (sunda) skrev 2025-08-15 12:11:38 följande:
    En annan aspekt på det hela är att nästa klass ofta kommer in medan förra klassen är kvar, för att det är tajt mellan lektionerna.

Så även om man skulle känna sig ok att vara naken inför sina egna klasskompisar så kanske man inte är det om en annan klass, kanske flera årskurser äldre kommer in medan man står i duschen eller ska klä på sig. 
    Sant!
  • Anonym (Givet)

Inför massduschar med väggar emellan och draperier. Duscha är bra och allra bäst är det när man får göra duscha ifred. 

Svar på tråden Förlegat att tvinga elever att duscha efter idrotten