• Anonym (sunda)

Förlegat att tvinga elever att duscha efter idrotten

Debattartikel i GP idag. jag kan inte annat än hålla med. 
    Förlegat och kränkande att tvinga elever att duscha efter gympan | Göteborgs-Posten

Några urklipp från artikeln:

För att hitta ursprunget till kravet på dusch av hygienskäl får vi gå ända tillbaka till läroplanen för grundskolan 1962 där eleverna skulle få lära sig sköta sin egna kroppsliga hygien. Detta berodde till stor del på att en tredjedel av alla bostäder i Sverige saknade ett badrum denna tid. 

I dag finns det mycket som talar för att ta bort detta tvång. Vi saknar stöd för det i skollag och läroplan. Vidare har Barnkonventionen blivit lag i Sverige. I artikel 16 står det att barn har rätt till ett privatliv. Att mot sin vilja behöva klä av sig naken i en grupp med andra skulle kunna inkräkta på denna. Barnet bestämmer över sin kropp. Punkt.

Ett annat skäl till att ifrågasätta krav på dusch är att omklädningsrummen är en av de otryggaste platserna vi har på skolan, vilket går att se i trygghetsenkäter 

Vad tycker ni? Är det viktigt att tvinga ungdomar att duscha efter skolidrotten

• Svar på tråden Förlegat att tvinga elever att duscha efter idrotten
  • Anonym (T)
    Anonym (sunda) skrev 2025-08-14 14:14:09 följande:
    Nä, inte därför. Utan för att du betedde dig gränslöst och ansåg att de var löjliga. 
    Så det är mobbing att tänka enligt dig?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-08-14 14:17:19 följande:
    Simkunnigheten är också sämre i många andra länder, jämfört med i Sverige.
    Absolut,
    I Nederländerna saknar idag 13% av unga ett Sim Diplom. Det var därför de diskuterade att återinföra simundervisning i skolorna, men det ansågs vara alldeles för dyrt. 
  • Anonym (sunda)
    Anonym (T) skrev 2025-08-14 14:18:34 följande:
    Så det är mobbing att tänka enligt dig?
    Jag har inte skrivit nåt om mobbing i inlägget till dig. Bara att ditt beteende kan ha varit en bidragande orsak till att andra kände sig obekväma i omklädningsrummet. Och att du verkar ha svårt att tänka dig in i någon annans situation. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (T) skrev 2025-08-14 14:17:23 följande:
    Jag tror att du har missförstått. Jag kallade dem aldrig löjliga, jag tänkte det. Och tycker fortfarande.
    Känner du dig mobbad av att någon borstar håret i trosor i ett omklädningsrum som är till för sånt? Isåfall förstår jag din kommentar.
    Du brukar kunna skriva rätt vettiga kommentarer. Men att det är mobbing att klä om och ta hand om sitt blöta hår och försöka ingjuta lite mod i tjejerna genom att visa att jag vågar? Va?
    Tror du missuppfattat som sagt.
    Var har jag skrivit att du mobbade dem?

Det låter som en efterhandstolkning från din sida för att försöka få det till att jag har överreagerat eller missförstått. I stället för att inse att det blev lite fel här. Att du kanske gick för långt. 

Jag menade inte heller att du kallade dem löjliga där och då. Det är illa nog att du kallar dem löjliga och fega i inlägget, samt din nedlåtande beskrivning av dem.

Fråga dig i stället varför du anser att de var löjliga. Överdrivet pryda kanske, men varför känner du behov av att än idag uttrycka dig som du gör om dem? Varför kände du behov av att "gjuta mod" i dem? Störde det dig att de inte var lika frigjorda som du?

Själv fick du givetvis byta om som du behagade. Visa var jag har påstått något annat. Och igen, varför drar du in begreppet mobbning i det hela? Varför försöka förstora upp det jag skrev?

Mobbning är mycket värre. Det är inget fel att vara frigjord, grattis till dig. Det är din attityd till dessa tjejer jag reagerar på.
  • Anonym (Vimla)
    Anonym (Umi) skrev 2025-08-14 12:27:17 följande:

En observation jag har gjort är att yngre barn ofta är mer fysiskt aktiva på rasterna och sin fritid än de är på idrottslektionerna. De leker springlekar, spelar fotboll, hoppar hopprep eller klättrar på klätterställningen på rasterna på en nivå som ofta är mer intensiv än den de upprätthåller på gympan, och de svettas därefter.

Att insistera på att barnen duschar efter just idrotten blir ju då lite ihåligt om skälet man ger är att de måste duscha för att de har svettats för att de varit aktiva. 

Vidare så verkar många elever sluta duscha efter idrotten i femman eller sexan. Detta är elever som har duschat tidigare, så de har kunskapen, men som nu av olika anledningar väljer bort duschen. Att ta reda på vilka dessa anledningar är känns som en relevant pusselbit. Lite ironiskt sammanfaller det med puberteten och därför betydligt intensivare kroppslukter.

En annan sak är att simundervisning finns med i läroplanen och för den måste man duscha i alla fall innan man går i poolen. Så även om man tar bort den obligatoriska duschen efter idrott så kommer ju obligatoriska duschar fortfarande att existera i skolan. Det här gör det än viktigare att vi tar reda på vad som gör att barnen inte vill duscha i skolan så att vi kan göra något åt det.

Så är det på mitt barns skola också. Men det behöver inte krocka tänker jag, utan då är det väl snarare bra att alla barn har ett par tillfällen i veckan där de får duscha. Alltså efter gymnastiken. Eftersom många av dem förmodligen redan rört på sig (och kanske svettats) under rasten. Eller? Det är sällan av ondo med en dusch.  
  • Anonym (Vimla)
    Anonym (xxx) skrev 2025-08-14 13:11:03 följande:
    Manlig gymnastiklärare hos tjejerna? Eller tvärtom?
    Rutinen är manlig hos killarna och kvinnlig hos tjejerna. 
  • Anonym (sunda)
    Anonym (Vimla) skrev 2025-08-14 15:24:51 följande:
    Rutinen är manlig hos killarna och kvinnlig hos tjejerna. 
    Hur löser man det i dagens skola som är så hårt hållen ekonomiskt? 
  • Anonym (Mimmi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-14 10:54:12 följande:

Om man tränar ordentligt blir man genomsvettig. Det kan inte vara någon vettig idrott om man inte ens blir svettig. Självklart måste man duscha. 

Jättetrist att så många plötsligt blivit så pryda. På åttiotalet solade och badade  vi i minimala bikinibyxor utan top, Nu kan man interns duscha i samma rum som klasskamrater av samma kön?

Men man får hitta lösningar. I nya skolor byggs nu separata små omklädningsrum med egen dusch, där man kan stänga dörren och låsa. 
    Det säger lite om vårt samhälle idag, tycker jag, att detta skall behövas.

I befintliga skolor kanske man också kan fixa något liknande? 

Nysvettad svett luktar inte, till att börja med.

På åttiotalet badade DU i din minimala klädsel, jag gjorde det inte. Har aldrig, en enda gång, solat topless t ex.
    Mitt minne är att ungefär hälften av tjejer/kvinnor solade topless.

När jag gick i grundskolan 1970-1979 var varje gympalektion en plåga just på grund av duschandet.
    Under låg- och mellanstadiet (1970-1976) under den varmare årstiden spelade vi brännboll på skolplanden, då fanns inga duschar och det var en väldignelse varje gång man slapp det tvånget.
    Vår gympasal låg ca en km bort och alla ungar fick cykla dit, bollplanen låg vid skolbyggnaden.

När det var dags för högstadiet skolkade jag bort i stort sett alla gympalektioner mest pga att jag inte vill vara naken med andra människor.

Alla ser inte nakenhet i gemenskap med andra som "naturligt". Jag är en av dem.

Är det inte bättre att ungen är med på gympan, glad i hågen, istället för att ångesten ska gnaga i dem från den stund de vaknar på morgonen? Så var det för mig och det var fan inte roligt kan jag säga.
Svar på tråden Förlegat att tvinga elever att duscha efter idrotten