Anonym (Marsgloben) skrev 2025-08-14 20:05:05 följande:
4 mån, misstar mammas nattning som matdags
Hej!
vi har börjat träna nattning men vet inte hur vi ska göra kring att barnet tror det är matdags när mamma ska natta
Barnet är mätt
Barnet är extremt trött
Skulle somna på någon enstaka minut på pappan.
Men när mamma ska natta så försöker barnet leta upp bröstet, kommer inte till ro innan han får bröstet. Då tar barnet ett sug och börjar somnar med det i munnen. Vid tillfälligt uppvaknande hos mamma så måste bröstet fram igen.
Frågan lyder, hur ska mamma kunna natta utan att ta fram bröstet? Hör gör vi här? Tips och erfarenheter? ❤️
Det är naturligt för 4-månader att somna vid bröstet. Varför ska ni prompt tvinga fram att bebisen inte ska göra det? Tids nog slutar ju barnet att amma och lär sig somna utan bröstet, det är inte nåt man behöver stressa fram redan vid 4 mån ålder.
Är det nåt jag ångrar som nybliven förälder för 20 år sen, så var det tiden jag la på att försöka lära mina bebisar rutiner de inte var redo för. När jag släppte den tanken så blev allt mycket lättare. Mina ungar är vuxna/nästan vuxna nu. Somnar utan amning sen många år tillbaka, att de inte somnade utan bröstet vid 4 mån har inte gett några som helst negativa konsekvenser för dem.