• Anonym (Elsa)

Skaffa barn nr 2

Jag vill ha ett till barn med min man. Har tagit upp det tidigare då fick jag som svar: jag säger varken bu eller bä. Fråga mig om ett halvår.

Jag får en känsla av att min man kommer säga bu nu ett halvår senare. Jag har väntat in honom med att fråga igen för att inte tjata och vara på.

Jag vet inte om jag klarar av att fråga igen om barn då jag är rädd för ett nej och att det ska förstöra något mellan oss. Att ett nej ska få mina känslor att bli förändrade för min man. 

Samtidigt tycker jag det är jobbigt att leva i ovisshet och jag längtar efter ett till barn. Det känns som ett syfte i mitt liv att få en till i familjen.

Hur hade ni gjort? Vart med om liknande? Har känslorna blivit annorlunda efter ett nej för er?

• Svar på tråden Skaffa barn nr 2
  • Anonym (Anette)

Det viktigaste är väl egentligen att fundera i stort på hur er relation är och hur ett barn till också förändrar er dynamik både som familj och som föräldrar. 

Han tvekar tydligen.  Då får du fundera på.vad det i så fall kan vara som gör att tvekan finns.  

Att skaffa ett till barn ska vara en realistisk önskan utifrån det liv ni  har och det barn som redan finns. Är det tufft som ni har det kanske hans tvekan handlar om att han vill se förändringar och förbättringar, tex att barnet blir lite större och ni får chans att andas och kunna sova ordentligt.    Två barn är väldigt slitsamt och det är inte för inte man pratar om tvåbarnschocken.. den kan vara rätt brutal för många..  

• Anonym (Mimm)

Hur gammalt är första barnet? 

• Anonym (Elsa)
    Anonym (Mimm) skrev 2025-08-16 00:35:31 följande:

Hur gammalt är första barnet? 

Hon blir 3 i oktober. Jag blir 34 i år och min man blir 39 år
  • Jemp

Jag tror inte att du räddar dina känslor genom att lägga locket på? Du är tydlig med att du vill ha ett till barn, och det måste ni ju kunna prata om. 

Svar på tråden Skaffa barn nr 2