Tobben skrev 2025-08-17 17:11:57 följande:
Det finns en podd-dokumentär om en karl som svarar på ett nigeriabrev. Det är djupt tragiskt men samtidigt komiskt att han i princip vägrar att inse att det var fejk och bluff från första stund. Han blir svindlad på flera miljoner.
Sen finns en annan dokumentär om en kvinna som får kontakt med både marinsoldater och läkare som lovar guld och gröna skogar och hon skickar pengar för att de ska ses.
Hur är det möjligt???
Är de så desperata?
Jag vet vilken podd du menar, så tragiskt ! Det är ett exempel på det jag skrev ovan - ju mer indragen han blir desto svårare är det för honom att erkänna det alla andra i hans omgivning ser. Han kände ju till och med till fenomenet Nigeriabrev och jobbade med IT. Helt obegripligt att han gick på det.
Nu kanske jag är cynisk men jag beundrar dessutom självförtroendet hos de personer som tror att den fotomodellsnygga ryskan eller den framgångsrika vältränade amerikanska militären/kirurgen etc faller pladask för en helt vanlig medelålders medelmåttig person.
Jag tillhör själv den kategorin - en vanlig medelålders kvinna - och om jag blev kontaktad av en stilig framgångsrik hjärnkirurg från USA så skulle skratta gott och direkt tänka scam.
Jag vet att det är insidan som räknas och allt det där men riktigt så funkar det ju inte i verkliga livet, särskilt inte på nätet där ens fantastiska personlighet (?) är sekundär.
Alltså en del av de damer som har blivit utsatta för romansbedrägerier i de dokumentärer jag har sett har varit obesa, saknat tänder och haft skägg (jo faktiskt) men tycker ändå att det är helt rimligt att en sådan fantastisk man är intresserad.
Det är samma sak med män som har sett sina bättre dagar men ändå är helt övertygade om att den där fotomodellen har förälskat sig honom.
Ja, jag är krass men kom igen, lite realistisk måste man väl ändå kunna vara.