• Anonym (Tuttlisor)

Varför låter sig män luras av alla dessa fejk-kvinnor på Facebook?

"Arrangerade" profiler/ kvinnor vars avsikt endast är att lura männen. Pumpade bröst och rumpor. Dessa har uteslutande män i sina vänlistor och väldigt många män fattar alltså inte att dessa kvinnor är helt och hållet fejk.

Hur kan män vara så lättlurade? Eller är det ett av flera bevis på att män är desperata och mest tänker med könsorganet? Även män som jag känt sedan ungdomen och har som fb-vänner går på detta, män som jag faktiskt trodde mer om än så.

Borde inte en man med normalt intellekt och bedömningsförmåga kunna genomskåda sådant här?

• Svar på tråden Varför låter sig män luras av alla dessa fejk-kvinnor på Facebook?
  • Anonym (E)
    Tobben skrev 2025-08-17 17:11:57 följande:
    Det finns en podd-dokumentär om en karl som svarar på ett nigeriabrev. Det är djupt tragiskt men samtidigt komiskt att han i princip vägrar att inse att det var fejk och bluff från första stund. Han blir svindlad på flera miljoner.
    Sen finns en annan dokumentär om en kvinna som får kontakt med både marinsoldater och läkare som lovar guld och gröna skogar och hon skickar pengar för att de ska ses.
    Hur är det möjligt???
    Är de så desperata?

Jag vet vilken podd du menar, så tragiskt ! Det är ett exempel på det jag skrev ovan - ju mer indragen han blir desto svårare är det för honom att erkänna det alla andra i hans omgivning ser. Han kände ju till och med till fenomenet Nigeriabrev och jobbade med IT. Helt obegripligt att han gick på det. 

Nu kanske jag är cynisk men jag beundrar dessutom självförtroendet hos de personer som tror att den fotomodellsnygga ryskan eller den framgångsrika vältränade amerikanska militären/kirurgen etc faller pladask för en helt vanlig medelålders medelmåttig person. 

Jag tillhör själv den kategorin - en vanlig medelålders kvinna - och om jag blev kontaktad av en stilig framgångsrik hjärnkirurg från USA så skulle skratta gott och direkt tänka scam. 

Jag vet att det är insidan som räknas och allt det där men riktigt så funkar det ju inte i verkliga livet, särskilt inte på nätet där ens fantastiska personlighet (?) är sekundär. 

Alltså en del av de damer som har blivit utsatta för romansbedrägerier i de dokumentärer jag har sett har varit obesa, saknat tänder och haft skägg (jo faktiskt) men tycker ändå att det är helt rimligt att en sådan fantastisk man är intresserad. 

Det är samma sak med män som har sett sina bättre dagar men ändå är helt övertygade om att den där fotomodellen har förälskat sig honom. 

Ja, jag är krass men kom igen, lite realistisk måste man väl ändå kunna vara. 

• Anonym (...)

Kolla upp "tindersvindlaren" så ser ni nog samma typ av mentalitet bakom. 

• Jimmy75
    Anonym (E) skrev 2025-08-17 17:42:19 följande:

Jag vet vilken podd du menar, så tragiskt ! Det är ett exempel på det jag skrev ovan - ju mer indragen han blir desto svårare är det för honom att erkänna det alla andra i hans omgivning ser. Han kände ju till och med till fenomenet Nigeriabrev och jobbade med IT. Helt obegripligt att han gick på det. 

Nu kanske jag är cynisk men jag beundrar dessutom självförtroendet hos de personer som tror att den fotomodellsnygga ryskan eller den framgångsrika vältränade amerikanska militären/kirurgen etc faller pladask för en helt vanlig medelålders medelmåttig person. 

Jag tillhör själv den kategorin - en vanlig medelålders kvinna - och om jag blev kontaktad av en stilig framgångsrik hjärnkirurg från USA så skulle skratta gott och direkt tänka scam. 

Jag vet att det är insidan som räknas och allt det där men riktigt så funkar det ju inte i verkliga livet, särskilt inte på nätet där ens fantastiska personlighet (?) är sekundär. 

Alltså en del av de damer som har blivit utsatta för romansbedrägerier i de dokumentärer jag har sett har varit obesa, saknat tänder och haft skägg (jo faktiskt) men tycker ändå att det är helt rimligt att en sådan fantastisk man är intresserad. 

Det är samma sak med män som har sett sina bättre dagar men ändå är helt övertygade om att den där fotomodellen har förälskat sig honom. 

För att de generellt utstrålar förmågan att  och tänka rationellt? Det har ju inte med självförtroende och tron att de är snygga att göra. 
  • Anonym (Va fan liksom)
    Anonym (...) skrev 2025-08-17 17:57:23 följande:

Kolla upp "tindersvindlaren" så ser ni nog samma typ av mentalitet bakom. 

Nja, det är viss skillnad tycker jag. De träffades ju och hade (nån typ av) förhållande.
  • Anonym (Va fan liksom)

Haha ja precis så!
  • Egon den stora
    Det finns en podd-dokumentär om en karl som svarar på ett nigeriabrev. Det är djupt tragiskt men samtidigt komiskt att han i princip vägrar att inse att det var fejk och bluff från första stund. Han blir svindlad på flera miljoner.
    Sen finns en annan dokumentär om en kvinna som får kontakt med både marinsoldater och läkare som lovar guld och gröna skogar och hon skickar pengar för att de ska ses.
    Hur är det möjligt???
    Är de så desperata?
    "Mannen som svarade på ett Nigeria brev" är väl namnet på dokumentären du refererar till.  Jag blev stressad bara av att lyssna på den. 
    Människor som saknar något i livet blir extremt lättmanipulerade när detta hål ser ut att fyllas. Det kan vara längtan efter kärlek,  vänskap eller helt enkelt bara pengar. 
    Män tror att en snygg välutbildad östsstats tjej skulle vilja komma och bo i Sverige just hos dom, bara dom får hjälp med lite pengar till dokument och resor. 
    Kvinnor tror att välbetalda militärer, piloter, eller något annat i uniform blir kära i just dom,  så bara dom får ett par lån för att fixa lite grejer så kommer dom snart till Sverige
    Människor med ekonomiska behov tror att en änka i något land skulle låta just dom ärva alla pengar. 
    Tråkigt men det finns alltid folk som utnyttjar andras svaghet. 
  • Egon den stora

Problemet är ju att det är så extremt billigt att skicka mängder av förfrågningar,  skapa profiler osv så det räcker ju att bara någon promille går på bluffen så finns det ju en vinst att göra.  Jag får ju erbjudanden från unga öststatare som mer än allt bara vill vara tillsammans med mig och änkor från Sydafrika som letat upp just mig så jag kan ärva deras miljoner.  Givetvis absurt, men tråkigt.
  • Anonym (M)
    Hur är det möjligt???
    Är de så desperata?
    Det är handlar oftast om människor som är känslomässigt sårbara på olika sätt. Har en kvinna i bekanskapskretsen som råkade ut för en sol&vårare som blåste henne på pengar, sade sig vara jobba med olja eller om det var ädelstenar, reste mycket och hamnade naturligtvis på sjukhus utan sin mobil eller nått och behövde låna pengar av henne... Hon är inte ointelligent, har en kvalificerat jobb, är chef och lever ett normal liv i övrigt. Men hon hade en pappa som slog och faller ständigt för män som misshandlar henne, så uppenbarligen dras hon hela tiden till fel sorts män. All varnade henne och påpekade att det luktade scam lång väg men hon vägrade länge inse hur det var. Andra kvinnor (och män) såg och ser direkt att det är nått lurt men hennes radar är uppenbarligen dysfunktionell...  
  • Anonym (Old as the internet)

Ja finns massor som vill bli vän och sedan behöver pengar till nåt barns operation och tydligen funkar det att män betalar med förhoppningen att kunna stoppa in snoppen.

• Tow2Mater

De kanske bara gillar att titta på pumpade bröst och rumpor, behover ju inte vara något mera.

• Anonym (Kaktus)
    Tow2Mater skrev 2025-08-19 00:29:40 följande:

De kanske bara gillar att titta på pumpade bröst och rumpor, behover ju inte vara något mera.

Då kan man väl leta upp bilder på det istället för att framställa sig själv som extremt lågbegåvad när man addar unge Mbeki Tzito från Angola med en fuskbild på valfri blondin, på sin fb?

Så jag vidhåller att dessa inte begriper bättre.
  • Anonym (S)

Nåt märkligt fenomen är det. Samma alla som tror att kändisar sitter och skriver privat till dem. Gärna på knackig svenska, man blir välsignad och allt går såklart ut på att man ska skänka pengar. Jo men det är självklart att Peter Jöback eller Benny Andersson sitter och ägnar sig åt sånt, jojjomän....!! Hur stort ego har man och hur naiv är man???? Tycker inte ett dugg synd om de som blir lurade, det är snarare väldigt rätt åt dem!

• Egon den stora
    Anonym (S) skrev 2025-08-20 14:46:36 följande:

Nåt märkligt fenomen är det. Samma alla som tror att kändisar sitter och skriver privat till dem. Gärna på knackig svenska, man blir välsignad och allt går såklart ut på att man ska skänka pengar. Jo men det är självklart att Peter Jöback eller Benny Andersson sitter och ägnar sig åt sånt, jojjomän....!! Hur stort ego har man och hur naiv är man???? Tycker inte ett dugg synd om de som blir lurade, det är snarare väldigt rätt åt dem!

Och Peter jöback är ju dessutom gay, men blir självklart intresserad av en småfet 60 årig tant han aldrig träffat..
  • Anonym (C)
    Egon den stora skrev 2025-08-18 12:06:39 följande:
    Problemet är ju att det är så extremt billigt att skicka mängder av förfrågningar,  skapa profiler osv så det räcker ju att bara någon promille går på bluffen så finns det ju en vinst att göra.  Jag får ju erbjudanden från unga öststatare som mer än allt bara vill vara tillsammans med mig och änkor från Sydafrika som letat upp just mig så jag kan ärva deras miljoner.  Givetvis absurt, men tråkigt.
    Visste inte att det är så vanligt.
  • Jimmy75
    Anonym (S) skrev 2025-08-20 14:46:36 följande:

Så att man systematiskt utnyttjar människors svagheter tycker du är helt okej? Här ska vi minsann inte skydda de som behöver det? Strunt samma om de har funktionsnedsättning liksom. Det får skylla sig själva om de har IF liksom?
  • klyban

En polare höll på åka dit på en sådan.
    Och verkade inte riktigt som han greppade att vad det vandrade emot.

Så jag fick förklara för han att detta är till 99,9% en trolig scam.
    Och sen sade jag, hur många säger jag älskar dig efter bara par konversationer?

Själv är jag fascinerad att folk kan gå på såna här saker och deras tokiga berättelser.
    Och uteslut inte kvinnorna heller, de är precis lika korkade dom med och sett flera exempel där de har skänkt flera hundra tusen.

TS borde vara:

Varför låter sig män/kvinnor luras av

alla dessa fejk-kvinnor/män på

Facebook?
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Varför låter sig män luras av alla dessa fejk-kvinnor på Facebook?