• Anonym (Tuttlisor)

Varför låter sig män luras av alla dessa fejk-kvinnor på Facebook?

"Arrangerade" profiler/ kvinnor vars avsikt endast är att lura männen. Pumpade bröst och rumpor. Dessa har uteslutande män i sina vänlistor och väldigt många män fattar alltså inte att dessa kvinnor är helt och hållet fejk.

Hur kan män vara så lättlurade? Eller är det ett av flera bevis på att män är desperata och mest tänker med könsorganet? Även män som jag känt sedan ungdomen och har som fb-vänner går på detta, män som jag faktiskt trodde mer om än så.

Borde inte en man med normalt intellekt och bedömningsförmåga kunna genomskåda sådant här?

• Svar på tråden Varför låter sig män luras av alla dessa fejk-kvinnor på Facebook?
  • Anonym (H)

Jag har sett dessa profiler. Hur lurar de männen?

• Anonym (L)

Vad får dig att tro att de inte fattar att det är fejk? Kan inte tänka mig att det är många män som inte inser det. 

• Jimmy75
    Anonym (L) skrev 2025-08-17 08:42:49 följande:

Vad får dig att tro att de inte fattar att det är fejk? Kan inte tänka mig att det är många män som inte inser det. 

...och de som du då är helt säker på inte förstår det, anser du att de i övrigt har ett normalfungerande intellekt och framför allt normala sociala färdigheter? (och då har jag räknat bort de som egentligen inte tror på det men hoppas att det kanska kanske ska vara undantaget)
  • Anonym (Kaktus)
    Anonym (L) skrev 2025-08-17 08:42:49 följande:

Men om mannen fattar att det är fejk, varför behåller han då kontakter som skulle få varje kvinna som inte har god man att dumpa honom från sin kontaktlista?

Nä, jag är övertygad om att de bara är helt pantade.
  • Tobben

Det finns en hel del både män och kvinnor som blir lurade av fejkade konton. Annars skulle de väl inte existera?

• Fjäril kär

Eftersom rn hel del män är okej med att betala för olika typer av sexuella tjänster så är jag egentligen inte förvånad... Många av dessa porrbottar har ju i sin profil länkar till just sexuella tjänster .. man kan betala 1 dollar för att se livecam,  köpa filmsnuttar eller privata chattrum etc 
    Många män köper faktiskt sånt... 

• Jimmy75
    Fjäril kär skrev 2025-08-17 11:11:43 följande:

Eftersom rn hel del män är okej med att betala för olika typer av sexuella tjänster så är jag egentligen inte förvånad... Många av dessa porrbottar har ju i sin profil länkar till just sexuella tjänster .. man kan betala 1 dollar för att se livecam,  köpa filmsnuttar eller privata chattrum etc 
    Många män köper faktiskt sånt... 

Det stämmer nog, men de behöver ju inte behålla kontakten som en vän för det???
  • Fjäril kär
    Jimmy75 skrev 2025-08-17 11:25:08 följande:
    Det stämmer nog, men de behöver ju inte behålla kontakten som en vän för det???
    Nja det gör dom nog för att kunna bli inbjuden till olika typer av interagerande via Messenger,  evenemang regelrätt reklam som statusuppdateringar , etc... 
    ... en slags kom-ihåg-flik ... 

En del män är ju inte heller så himla teknisk av sig så Facebook är det man kan liksom och då har man kvar dom som vänner ..  
  • Anonym (Va fan liksom)

Undrar också. Trodde faktiskt att folk lärt sig vid det här laget, men nej. Såg senast igår en tuttlisa som kontaktade män på Threads och skrev "eller tycker du att jag är för ung för dig?". Så många gamla män som svarat att nää då, de var intresserade. Va fan liksom.

• Jimmy75
    Fjäril kär skrev 2025-08-17 11:39:29 följande:
    Nja det gör dom nog för att kunna bli inbjuden till olika typer av interagerande via Messenger,  evenemang regelrätt reklam som statusuppdateringar , etc... 
    ... en slags kom-ihåg-flik ... 

En del män är ju inte heller så himla teknisk av sig så Facebook är det man kan liksom och då har man kvar dom som vänner ..  
    Hmm, ja kanske är det så.
  • Jimmy75
    Anonym (Va fan liksom) skrev 2025-08-17 11:48:52 följande:

Undrar också. Trodde faktiskt att folk lärt sig vid det här laget, men nej. Såg senast igår en tuttlisa som kontaktade män på Threads och skrev "eller tycker du att jag är för ung för dig?". Så många gamla män som svarat att nää då, de var intresserade. Va fan liksom.

Desperation är sällan en bra utgångspunkt för bra beslutsfattande.
  • Anonym (Andreas)

Vad sägs om ekvationen : desperation + ensamhet + kåt + öl = ogenomtänkt kommentar till en tuttlisa 

Ibland handlar det inte om annat än enklaste minsta möjliga hjärnaktivitet..   

• Anonym (Tuttlisor)
    Anonym (Va fan liksom) skrev 2025-08-17 11:48:52 följande:

Jag lutar åt att de vill låta sig luras. De vill tro att det är en äkta kvinna, eller bara fylla på sin vänlista med sådana fejkprofiler för att visa vilka "brudmagneter" de är, haha.
  • Anonym (Va fan liksom)
    Jimmy75 skrev 2025-08-17 11:57:10 följande:
    Desperation är sällan en bra utgångspunkt för bra beslutsfattande.
    Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar. Att det är så desperata att de tror att en ung vacker kvinna är orolig över att han inte vill ha henne?
  • Anonym (Va fan liksom)
    Anonym (Tuttlisor) skrev 2025-08-17 13:40:36 följande:
    Jag lutar åt att de vill låta sig luras. De vill tro att det är en äkta kvinna, eller bara fylla på sin vänlista med sådana fejkprofiler för att visa vilka "brudmagneter" de är, haha.
    Ja kanske det. Eller så är de inte riktigt friska kanske. Jag vet inte. Vanligt verkar det vara i alla fall.
  • Anonym (Va fan liksom)

Och även det här med att de kommenterar när det redan är 50 andra gubbar som svarat. Skäms de inte? Aldrig att jag skulle förnedra mig genom att skriva på nån random hunks inlägg. 

• Anonym (E)

Det handlar nog mer om personlighet än kön eftersom det finns mängder av kvinnor som blir lurade genom sk romansbedrägerier. 

Däremot kan jag tänka mig att tillvägagångssätten är olika. När det gäller män anspelas det säkert mycket på sex medan romansbedrägerier riktade mot kvinnor spelar mer på känslor och att få kvinnan att känna sig utvald. 

Män och kvinnor vill i allmänhet bli bekräftade på olika sätt och det finns otroligt raffinerade bedragare som vet exakt vad som funkar och som till och med kan anpassa sin scam utifrån individen. 

Det skulle vara intressant om någon gjorde en studie av personer som går på de här bedrägerierna. 

För mig är det helt ofattbart hur man kan göra det och man måste kunna hantera en kognitiv dissonans som jag aldrig skulle klara av. 

Ibland påminner processen om personer som blir indragna i en sekt. Ju längre de låter sig dras in desto mer har de att förlora i prestige och självrespekt att dra sig ur och erkänna för sig själva och andra att de har blivit manipulerade och lurade. 

• Anonym (Frida)

Jag tror att många accepterar vänförfrågningar av vem som helst utan att egentligen reflektera över vem det är de accepterar. Jag vet en kille som har typ tusen vänner varav flera verkar vara fejkkonton och andra är helt random människor han inte alls känner. Jag förstår inte riktigt varför man vill ha dessa människor som vänner, men vi är ju alla olika.

Sen vet jag en annan kille (i åldern typ 25-30) som skickade alla sina besparingar till en kvinna som utgav sig för att vara en ung änka från Singapore efter att hon lagt till honom som vän på Facebook, och han ville hjälpa henne att ta sig till Sverige... Bara det att hon med största sannolikhet egentligen var någon kille från Indien eller annat land i södra Asien (att döma av informationen som banken luskade fram), som scammade honom på ca 130 000 kronor... Pengarna gick inte att få tillbaka, banken kunde bara beklaga att hans pengar sannolikt fanns i Indien och inte hos en vacker ung kvinna i Singapore...

Svar på tråden Varför låter sig män luras av alla dessa fejk-kvinnor på Facebook?