• Anonym (Musik)

Kurser inför inträdesprov till Adolf Fredrik?

Jag har ett barn hemma som älskar att sjunga och drömmer om Adolf Fredrik. Hon är dock inte på den nivån att jag tror att hon kommer in, även om hon är rätt duktig. Hon sjunger i kör och har, speciellt det senaste året, gjort stora framsteg både gällande takt och tonsäkerhet. Med en del träning kanske hon har en chans.

Jag såg att en del sångpedagoger erbjuder kurser inför AF-inträdesprov. De var verkligen inte gratis, om man säger så. Är det någon som har erfarenhet av sådana kurser? Är de värda pengarna? 

• Svar på tråden Kurser inför inträdesprov till Adolf Fredrik?
  • Anonym (Musik)

Någon vars barn testat en sån kurs?

• Anonym (R)

Min dotter fick coachning av en körledare och kom sedan in. Så om din dotter verkligen vill gå på Adol Fredrik så tycker i alla fall jag att det är rimligt att ta denna kostnad. 

• Lynx123

Behövs inte. Om ditt barn har musiköra kommer det fram under proven - de är utformade så att tondöva snabbt sållas ut.

• Anonym (Musik)
    Lynx123 skrev 2025-08-17 16:59:19 följande:

Behövs inte. Om ditt barn har musiköra kommer det fram under proven - de är utformade så att tondöva snabbt sållas ut.

Tondöva? Min dotter är verkligen inte tondöv. Men konkurrensen är hård och hon vill vara ordentligt förberedd. 

• Anonym (Musik)
    Anonym (R) skrev 2025-08-17 15:32:13 följande:

Min dotter fick coachning av en körledare och kom sedan in. Så om din dotter verkligen vill gå på Adol Fredrik så tycker i alla fall jag att det är rimligt att ta denna kostnad. 

Tack för svar. En sån kurs med den kostnaden kommer så klart med krav på att också öva ordentligt hemma, så hon måste visa att hon är motiverad. 

Tog din dotter coachning i grupp eller enskilt?

• Lynx123
    Anonym (Musik) skrev 2025-08-17 17:06:52 följande:

Tondöva? Min dotter är verkligen inte tondöv. Men konkurrensen är hård och hon vill vara ordentligt förberedd. 

Men om hon har musiköra så kommer hon kunna komma in utan coaching. Det är så proven fungerar. Typ sjunga Blinka lilla stjärna utan att sjunka i ton, höra vilken av två toner som förändras i ett ackord och att knacka takten till en melodi.
  • Anonym (Musik)
    Lynx123 skrev 2025-08-17 18:18:23 följande:
    Men om hon har musiköra så kommer hon kunna komma in utan coaching. Det är så proven fungerar. Typ sjunga Blinka lilla stjärna utan att sjunka i ton, höra vilken av två toner som förändras i ett ackord och att knacka takten till en melodi.
    Nej, man kommer inte in bara för att man klarar det. Nivån är hög, vissa år jättehög. Att förbereda sig kan hjälpa  
  • Anonym (R)
    Anonym (Musik) skrev 2025-08-17 17:07:57 följande:

Tack för svar. En sån kurs med den kostnaden kommer så klart med krav på att också öva ordentligt hemma, så hon måste visa att hon är motiverad. 

Tog din dotter coachning i grupp eller enskilt?

Hon sjunger i en kör och körledaren säljer coachning till de som efterfrågar detta.

Har din dotter körvana och en bra röst har hon goda chanser att komma in. Man ska inte överdriva kraven för att bli antagen. Det är 9-10-åringar vi talar om och det finns sex klasser i varje årskurs på AF.
  • Lynx123
    Anonym (Musik) skrev 2025-08-17 18:49:53 följande:
    Nej, man kommer inte in bara för att man klarar det. Nivån är hög, vissa år jättehög. Att förbereda sig kan hjälpa  
    Så var det förr i allafall. Gehör är a och o för att komma in. Teori testas inte.
  • Anonym (fortfarande)
    Lynx123 skrev 2025-08-17 20:19:22 följande:
    Så var det förr i allafall. Gehör är a och o för att komma in. Teori testas inte.
    Så är det fortfarande. Jag har gått, min lillasyster (stor ålderskillnad) går nu Stockholms musikgymnasium efter AF, mina två går, äldsta i femman, ynsta ska börja fyran nu. De enda förberedelserna någon av oss har gjort är att öva lite extra på sångerna tillsammans med våra olika musiklärare i kommunala musikskolan. Inte har vi betalat extraför något inte.
  • Lynx123
    Anonym (fortfarande) skrev 2025-08-17 21:23:24 följande:
    Så är det fortfarande. Jag har gått, min lillasyster (stor ålderskillnad) går nu Stockholms musikgymnasium efter AF, mina två går, äldsta i femman, ynsta ska börja fyran nu. De enda förberedelserna någon av oss har gjort är att öva lite extra på sångerna tillsammans med våra olika musiklärare i kommunala musikskolan. Inte har vi betalat extraför något inte.
    Misstänkte det - tack för att du berättae.

Viist kan man öva på det man ska sjunga men det är gehöret och rytmkänslan som är det viktiga. Min mormor blev tex orolig för att mitt prov gick så fort, men det berodde på att det var så lätt för oss som hade gehör.
  • Anonym (njet)
    Lynx123 skrev 2025-08-17 16:59:19 följande:

Stämmer inte alls. Jag har själv arbetat i många år som professionell musiker och sångerska och kom inte in på AF. Mest pga att jag var så nervös att rösten inte bar när jag skulle sjunga. Det handlade nog mer om att de såg att jag inte hade självförtroende eller var den showiga typen. 

Hade inga som helst problem med de musikteoretiska proven.

Dessutom är det ju långt fler musikaliska barn som söker än som kommer in. Någonstans sållar de och det har inte bara med musikalitet att göra. 

Jag tycker att TS kan testa en coach om barnet verkligen känner starkt för att gå på AF. 
  • Lynx123
    Anonym (njet) skrev 2025-08-18 09:36:26 följande:
    Stämmer inte alls. Jag har själv arbetat i många år som professionell musiker och sångerska och kom inte in på AF. Mest pga att jag var så nervös att rösten inte bar när jag skulle sjunga. Det handlade nog mer om att de såg att jag inte hade självförtroende eller var den showiga typen. 

Hade inga som helst problem med de musikteoretiska proven.

Dessutom är det ju långt fler musikaliska barn som söker än som kommer in. Någonstans sållar de och det har inte bara med musikalitet att göra. 

Jag tycker att TS kan testa en coach om barnet verkligen känner starkt för att gå på AF. 
    Fast då var det väl nervositeten som gjorde att rösten inte var bra och just därför sållades du bort? Provet i själv var väl ändå lätt, eller hur?
  • Anonym (Musik)
    Lynx123 skrev 2025-08-18 19:41:07 följande:
    Fast då var det väl nervositeten som gjorde att rösten inte var bra och just därför sållades du bort? Provet i själv var väl ändå lätt, eller hur?
    Och det är ju därför jag tänkte låta min dotter träna extra, för att vara säker på det hon gör. Jag tror ju inte att ett tondövt barn kommer in på AF med lite träning. Min dotter är duktig, men behöver lite mer träning för att bli riktigt duktig. 
Svar på tråden Kurser inför inträdesprov till Adolf Fredrik?