• Anonym (Hjälp)

Föräldrapenning-fråga

Hej! 

Jag har jobbat på ett jobb i snart ett år, men vill säga upp mig. Jag kommer ha lätt att få en ny tjänst inom samma bransch, men det kan bli så att jag står utan jobb i några veckor (max 4 veckor)innan allt löst sig med ny anställning. Vi håller på och försöker få barn och jag funderar lite över föräldrapenning i samband med detta men fattar inte riktigt utifrån försäkringskassans hemsida. Kan det påverka så att jag inte får högre föräldrapenning OM jag skulle bli gravid nu och några veckor precis i början på graviditeten så har jag inget jobb? 

Disclaimer redan nu: vi har försökt få barn i över ett år, så vill inte hoppa över en månad och eventuellt missa guldägget. Och anledningen till att jag vill säga upp mig nu innan jag har nytt jobb klart är för att jag då slipper 3 mån uppsägningstid om det fortfarande är inom 1 år från att jag började anställningen. 

• Svar på tråden Föräldrapenning-fråga
  • Anonym (Simona)

Lär bero på om du hinner uppfylla arbetskravet på ditt (potentiellt) nya jobb innan du söker fp. Blir du gravid i glappet och inte hinner det så kanske du hamnar på lägsta. Jag skulle ringa FK!

• Aliona

Du ska ha jobbat 240 dagar i följd innan barnets födelse för att få inkomstbaserad föräldrapeng. Det är ca sju månader så tar det max fyra veckor att påbörja ny anställning så klarar det sig.

• Anonym (AF)

Det borde räcka med att du skriver in dig på arbetsförmedlingen i glappet så skyddas din SGI :) MEN, skulle kanske dubbelkolla med FK

• Grässtrå77
    Aliona skrev 2025-08-18 08:32:51 följande:

Du ska ha jobbat 240 dagar i följd innan barnets födelse för att få inkomstbaserad föräldrapeng. Det är ca sju månader så tar det max fyra veckor att påbörja ny anställning så klarar det sig.

Om det här stämmer så skulle jag aldrig våga chansa. 
  • Aliona
    Grässtrå77 skrev 2025-09-04 08:36:30 följande:
    Om det här stämmer så skulle jag aldrig våga chansa. 

Det är ju bara att läsa sig till oå Försäjringskassan. Reglerna är inte så komplicerade och allt står där. 

Om du inte har arbetat minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen

Om du har arbetat kortare tid än 240 dagar i följd innan barnets föds får du 250 kronor per dag på sjukpenningnivå under de första 180 dagarna som tas ut för barnet. Det motsvarar cirka 7 500 kronor i månaden om du tar ut föräldrapenning 7 dagar i veckan.

Efter att du, den andra föräldern eller ni tillsammans har tagit 180 föräldrapenningdagar får du föräldrapenning som är baserad på din inkomst.

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/foraldrapenning

• Aliona
    Aliona skrev 2025-09-04 08:49:01 följande:

Det är ju bara att läsa sig till oå Försäjringskassan. Reglerna är inte så komplicerade och allt står där. 

Om du inte har arbetat minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen

Om du har arbetat kortare tid än 240 dagar i följd innan barnets föds får du 250 kronor per dag på sjukpenningnivå under de första 180 dagarna som tas ut för barnet. Det motsvarar cirka 7 500 kronor i månaden om du tar ut föräldrapenning 7 dagar i veckan.

Efter att du, den andra föräldern eller ni tillsammans har tagit 180 föräldrapenningdagar får du föräldrapenning som är baserad på din inkomst.

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/foraldrapenning

Fortsättning:
    Om du är arbetssökande

Du som hade ett arbete innan du blev arbetssökande kan få föräldrapenning som grundas på de inkomster du hade då, det vill säga på sjukpenningnivå. Det gäller under förutsättning att du anmälde dig hos Arbetsförmedlingen första vardagen som du var arbetslös och fortfarande är anmäld.

Om du arbetade 6 månader eller mer innan du blev arbetslös så räcker det om du anmälde dig till Arbetsförmedlingen inom tre månader efter att du blev arbetslös.

Om du inte kan få föräldrapenning utifrån din inkomst får du föräldrapenning med 250 kronor per dag för dagarna på sjukpenningnivå.

• Grässtrå77

När det gäller arbetslöshetsvillkoret skulle jag kolla noga om det även gäller när man säger upp sig själv, för då gäller ju karens från a-kassan.

TS, kolla upp detta noga. Tyvärr är min erfarenhet (visserligen gammal men endå) att man kan få olika svar från olika handläggare på Försäkringskassan så jag skulle dubbel eller trippelkolla.

• Anonym (Hjälp)

Tack för alla svar! Jag blev inte gravid och har fått nytt jobb nu så oron över detta spelar ingen roll för mig längre. Hoppas att guldägget släpper snart nu när allt är ordnat igen🙏🏻

Svar på tråden Föräldrapenning-fråga