Toxicated skrev 2025-08-18 11:10:02 följande:
Uppfostran - vad tycker folket?
Jag blev mer eller mindre attackerad av mitt ex idag........nyfiken på vad andra tycker i frågan rent generellt
Jag (pappan) har villkorat barnbidrag/studiebidrag med att rummet skall rymmas upp och ta ner disk och lägg ner smutskläder i tvättkorgen, och fixa till sängen lite. Ingen flyttstädning men det kan se lite hyfsat , detta vill jag att han gör den söndagen han är hos mig - han åker till mamman på måndagen. När detta är gjort får han halva summan, dvs två ggr per månad skall detta ske.
Idag skrev hon att jag var snål som gjorde så, och att hon var trött på att kompensera ekonomisk för mig när jag inte gav honom bidraget.
Pengarna i fråga är i princip bara till nöjen, sonen är 16år och all mat mobil etc etc betalas av oss föräldrar så det går ingen nöd på honom.
Nu har han skitit i att städa rummet nästan hela sommaren och således bidraget uteblivet.
För mig har det inte med pengar att göra, jag har jobb och bra ekonomi, många gånger har jag satt in pengarna på hans fond för framtiden.
Vad tycker ni andra, tycker ni det är ok att göra som jag gör eller är det förkastligt?
Han är 16 år och jobbar på sin frigörelse från dig. Att han inte gör som du säger i det fall du dessutom satt ut en belöning för att göra som du säger är normalt. Han vill inte vara beroende av dig. Han vill klara sig själv. Ta det som ett sundhetstecken.
Det är snällt av mamman att ge honom extra pengar men om hon inte hade gjort det så hade sonen ändå inte betett sig annorlunda. Hon kan förstås inte kräva igen pengarna av dig. Dock har detta blivit en kamp mellan din son och dig. Denna kamp kommer du inte vinna. Han skulle hellre svälta sig än att visa sitt beroende till dig. Det är en helt normal process. När han är 18-19 kommer han mogna. Tonårshjärnor utvecklas lika snabbt som bebishjärnor.
För din egen skull lägg ner kampen. Du kan förstås ha kvar kravet men lägg inte ner energi på att hitta på ytterligare straff det kommer inte gynna er relation. Sonens mamma ska du förstås säga nej till. Du ska inte kompensera att sonen inte gör det som förväntas.
Försök att fokusera på saker som gynnar er relation. Skjutsa och häng med på hans grejer i den mån han tillåter detta. Hitta på saker som tonårskillar gillar och prata med honom. Han är i frigörelseåldern och det är tufft som förälder men utvecklingen går snabbt så det kommer att vara en ung man (istället för ett barn) du pratar med om 2-3 år.