• Anonym (Oro)

Begära registerutdrag inför utredning om assisterad befruktning

Vi är ett lesbiskt par som i förrgår skickade in anmälan om assisterad befruktning. Vi båda har heltidsjobb, stabil ekonomi, boende etc. Kort sagt är vi ganska ?normala? förutom att en av oss har diagnosticerats med adhd. Det första svaret vi får från barnmorskan är att vi båda ska lämna in ett utdrag ur belastningsregistret. Vi begärde ut det och tänkte inte så mycket mer på det, eftersom ingen av oss är varken dömd eller misstänkt för något. När vi nu sökt runt lite i forum osv så verkar det inte alls som att det är rutin, utan snarare ett undantag som görs vid misstanke. De har inte ens träffat eller pratat med oss ännu. 

det känns väldigt obehagligt att de ?dömer? oss innan vi ens pratat med eller träffat dem, särskilt märkvärdigt eftersom vi inte upplever att det finns något med oss som är särskilt suspekt. Vi har liksom ingenting att dölja, som sagt tänkte vi inte så mycket på det först eftersom vi antog att det är rutin. 

Har någon fler behövt begära ut belastningsregister eller är det ?bara vi?? Blir oroad att de har dömt ut oss på förhand även om det inte finns några grunder för det då vi som sagt är skötsamma och stabila.  

• Svar på tråden Begära registerutdrag inför utredning om assisterad befruktning
  • Anonym (T)

IOM ni behöver donation så kråvs ofta utdrag ur belastningsregistret. 

• Aliona

Vad underligt. Jag har aldrig hört om det och behövde inte lämna in själv, men googlade snabbt och det verkar vara standard nu. Det är troligtvis nytt. 

• Anonym (Anna)

Hej! Jag och min fru ansökte och blev godkända 2020 och vi behövde då också lämna in utdrag ur belastningsregistret. Vi tog med det till det obligatoriska kuratorsamtalet innan man godkänns och får börja köa för behandlingar. Tolkade det som att det var/är standard att alla som ansöker om att få göra behandlingar med donerade spermier ska lämna utdrag. 

Jag har tidigare även lämnat utdrag ur belastningsregistret till arbetsgivare när jag sökt en del jobb, så jag tyckte inte att det var konstigt att behöva lämna det när vi ansökte om att få assistans med att skaffa barn. Tyckte själv att kuratorsamtalet kändes konstigare, lite som en arbetsintervju för att skaffa barn. 

Men som sagt, ni behöver inte alls känna att det är något personligt att de begär utdrag, det är bara en av rutinerna för alla ansökningar! 
    Och lycka till framöver på skaffa-barn-resan! För oss gick det inte vägen med en gång, vi fick slut på försöken via det offentliga och fortsatte sen på en privat klinik, men vi har nu en nybliven 1-åring hemma : )

• Anonym (Clara)
    Anonym (Anna) skrev 2025-08-19 22:07:57 följande:

Hej! Jag och min fru ansökte och blev godkända 2020 och vi behövde då också lämna in utdrag ur belastningsregistret. Vi tog med det till det obligatoriska kuratorsamtalet innan man godkänns och får börja köa för behandlingar. Tolkade det som att det var/är standard att alla som ansöker om att få göra behandlingar med donerade spermier ska lämna utdrag. 

Jag har tidigare även lämnat utdrag ur belastningsregistret till arbetsgivare när jag sökt en del jobb, så jag tyckte inte att det var konstigt att behöva lämna det när vi ansökte om att få assistans med att skaffa barn. Tyckte själv att kuratorsamtalet kändes konstigare, lite som en arbetsintervju för att skaffa barn. 

Men som sagt, ni behöver inte alls känna att det är något personligt att de begär utdrag, det är bara en av rutinerna för alla ansökningar! 
    Och lycka till framöver på skaffa-barn-resan! För oss gick det inte vägen med en gång, vi fick slut på försöken via det offentliga och fortsatte sen på en privat klinik, men vi har nu en nybliven 1-åring hemma : )

Grattis till barnet :)

Ursäkta om jag ?kapar? tråden men får man alltså inte vara dömd för något alls om man ska bli godkänd? Eller är det vissa brott man inte får vara dömd för? 

Jag är en heterosexuell kvinna med fyra barn så det gäller inte mig men har en vän som är lesbisk och dömd för narkotikabrott för 4-5 år sen (eget bruk). Nu är hon helt ren och nykter sen flera år tillbaks. Skulle hon alltså inte kunna få hjälp att skaffa barn med sin flickvän om hon skulle vilja det? Hon har pratat om att de funderar på barn.. Skulle bli ledsen för deras skull om det inte går, jag tror de skulle bli bra föräldrar och hon är jättefin med mina barn. 

Annars kan man väl iförsej göra det privat? Eller i Danmark? 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Clara) skrev 2025-08-19 22:23:02 följande:

Grattis till barnet :)

Ursäkta om jag ?kapar? tråden men får man alltså inte vara dömd för något alls om man ska bli godkänd? Eller är det vissa brott man inte får vara dömd för? 

Jag är en heterosexuell kvinna med fyra barn så det gäller inte mig men har en vän som är lesbisk och dömd för narkotikabrott för 4-5 år sen (eget bruk). Nu är hon helt ren och nykter sen flera år tillbaks. Skulle hon alltså inte kunna få hjälp att skaffa barn med sin flickvän om hon skulle vilja det? Hon har pratat om att de funderar på barn.. Skulle bli ledsen för deras skull om det inte går, jag tror de skulle bli bra föräldrar och hon är jättefin med mina barn. 

Annars kan man väl iförsej göra det privat? Eller i Danmark? 

Det vet jag faktiskt inte. Men kan tänka mig att det beror på vad det är för typ av brott och hur nyligen det var. Minns inte vilken variant av utdrag man lämnade, alla utdrag visar ju inte allt, man brukar för exempelvis jobb dra ut olika varianter som visar olika mycket, beroende på vad som bedöms som relevant inom det arbetet.

Men narkotikabrott kommer förmodligen med på ett utdrag (gissar jag) men tror inte nödvändigtvis att din vän skulle få avslag ändå om allt annat ser bra ut och din vän är tydlig med att hon inte använt narkotika i närtid.

• Anonym (Oro)
    Anonym (Anna) skrev 2025-08-19 22:07:57 följande:

Åh, tack för svar! Blev genast lite mindre ängslig. Grattis till bebislyckan! :)
Svar på tråden Begära registerutdrag inför utredning om assisterad befruktning