• Anonym (?edsen)

Komma över en ev separation

Min fru säger att hon inte är lycklig längre vi har varit ett par i 7år har ett barn på 4år. 

Hon säger att hon älskar mig och att hon vill vara med mig för hon älskar det vi har och det vi byggt upp, men det hjälper inte om hon inte är lycklig, 

Vi har inte gjort slut men jag känner att det är på gång. Går bara och väntar på att hon ska släppa bomben hon är kall mot mig och jag känner mig inte önskad som innan. 

Detta har tagit fruktansvärt hårt på mitt mående går och tänker på detta konstant och är rädd för att bli lämnad ensam.

Önskar råd på hur jag ska hantera denna situation rädd för att hamna i djup depression eller börja dricka..

• Svar på tråden Komma över en ev separation
  • Fjäril kär

Fortsätt kommunicera med henne. Varför är hon inte lycklig? Vad saknar hon? Hur vill hon ha det? Kan ni tillsammans jobba på att få ett bättre förhållande?  

• Anonym (.)

Det är ju ett gott tecken att hon fortfarande älskar dig, det visar ju att det finns hopp trots allt. Tycker föregående skrev bra, men vill lägga till att du ska prats med henne om hon vill att ni ska gå i parterapi eller om hon hellre velat gå i terapi själv. 
    Men viktigaste är att ni fortsätter prata. Försök se vad det är hon känner att hon saknar och så. 

Det sista du ska göra är att börja dricka, för det kommer bara förvärra allt, både för dig, er och barnet, så låt inte det bli din coping metod. 

• Anonym (H)
    Fjäril kär skrev 2025-08-20 19:32:51 följande:

Fortsätt kommunicera med henne. Varför är hon inte lycklig? Vad saknar hon? Hur vill hon ha det? Kan ni tillsammans jobba på att få ett bättre förhållande?  

Jaa, kommunikation är mycket viktigt. 
  • Anonym (-)

Laga hålen i båten. Sitt inte där och slöa. Märker du att båten likväl sjunker, till livbåten.

• Sjuktvabranamn

Nu vill jag inte kasta sten i glashus och jag hoppas verkligen att det löser sig för dig. Men mitt ex sa exakt samma sak till mig och betedde sig likadant I julas. Vi bestämde oss för att gå i familjerådgivning. Skrev om det här och då sa en här att hon garanterat hade nån annan. Nej sa jag för det försäkrar Hon mig om när vi är på familjerådgivningen. En månad senare tog det slut. Visade sig att hon hade träffat en ny bakom min rygg hela tiden. De är fortfarande tillsammans. Vi hade också barn som är små. 
    Men som sagt. Jag hoppas det inte är så för dig. Föreslå familjerådgivning! 

• Anonym (Verklighet)

Att hon säger att hon älskar dig kan vara ett sätt att mildra, hade hon älskat dig och livet ni har tillsammans så är frågan om hon varit olycklig. Så jag hade tagit med i beräkningen att hon möjligen inte talar sanning. Om man antar att hon älskar dig men är djupt missnöjd med livet med dig så borde hon säga vad det gäller om hon inte vill mista dig. Men kan vara att hon redan försökt att prata med dig men att det inte gått fram och hon har gett upp.

Kylan tyder på ett känslomässigt avstånd, kan vara att hon redan börjar förbereda sig på att inte ha dig vid sin sida. Är kylan rätt stark så kan hon redan ha en annan, det är typiskt. 

Det knepiga är ju att det ibland inte går att få svar, en del är mycket konflikträdda och håller inne med infon tills dom lämnar. Har ett ex som kraftigt förnekade att något skulle vara fel trots kyla och att jag inte längre kunde göra något rätt, han var som konstant arg på mig vilket var nytt. Visade sig att han haft en annan i ett år och planerade att leva med henne istället. Han erkände det först när jag hade ett konkret bevis.

Jag hade förklarat att du behöver veta vad som sker. Får du inga besked så skulle jag mentalt börja ta avstånd själv för skydd. Se till att du har ett bra kontaktnät runt dig och tänk dig konkret möjligheten att förhållandet kan avslutas. Det är bättre att vara förberedd än att bli överraskad. Stanna inte för länge i ovisshet, tänk dig att du kan lämna själv, det skulle inte vara hälsosamt för dig att stanna i det här läget i flera år.

• Anonym (Grabb)

Säger som en del ovan.

Fortsätt prata. Gissa dig inte till vad som eventuellt händer hos din fru, i hennes huvud.

Håll isär känslor och "fakta". 

Hon säger att hon inte är lycklig. Samtidigt så säger hon att hon älskar dig, vill vara tillsammans med dig, det ni har, det ni byggt upp.

Håll isär dessa saker. Man kan vara kär och vilja leva med en person, men ändå känna sig olycklig, emellanåt. Det kan handla om andra saker helt enkelt, och det är väl vad hon/ni behöver komma fram till.

Visst, absolut, det kan vara hennes sätt att mildra sina känslor gentemot dig. Att hon säger att hon älskar dig, fast hon kanske inte gör det "lika mycket längre". Kanske vill hon avsluta relationen men vet inte hur, kanske tvekar hon. 

Istället för att du ska gå runt och grubbla, och må dåligt. Börja prata, öppna upp dig själv, förklara hur du mår i detta. 

Håll fokus. Ge fan i spriten (!). Fokusera på ert barn.

Livet är ingen dans på rosor. Man är inte lycklig 24/7, och folk som är det, säger att de är de... mmm... näää säger jag, då lever man på en annan planet.

Man kan leva ett tämligen stabilt liv, i en relation, allt rullar på, men det behöver inte innebära att man ständigt, varje dag, går runt och känner sig lycklig. Skit händer, på jobbet, i relationer, i vänskapsrelationer, i ens familj.

Tricket är att inte fastna i olyckliga tankar. Att inte hamna i för långa svackor. Inte känna att man har fler olyckliga dagar än lyckliga dagar. Då har man problem. Problem som man gör klokt i att ta tag i.

Det kallas för livet!

• Anonym (?edsen)

Tack för alla svar, jag läser allt även om jag inte svarar alla. 

Svar på tråden Komma över en ev separation