• Anonym (TS)

Sluta plötsligt med Elvanse?

Det är en nära vän som hade slut på sina på grund av att hon hade tappat burken och bad mig fråga min bror som har det utskrivet också om hon kan ?låna? eller köpa av honom.

Han sa att han behöver sina själv och kan inte avvara någon, då blev min vän sur och sa att det inte alls är bra att sluta tvärt med det och att hon mår jättedåligt och hon får inga fler utskrivna nu. 

Jag kan ju inte göra så mycket men blir orolig för vännen och får lite skuldkänslor även om det såklart inte är mitt fel. Har försökt googla men inte riktigt fått svar. Hur illa är det att bara sluta tvärt om man tar det varje dag och ganska hög dos? Är det till och med farligt (tror inte det)? Eller mår man bara dåligt? Och hur dåligt mår man? 

Tacksam för svar..

• Svar på tråden Sluta plötsligt med Elvanse?
  • Anonym (Nix)

Min sambo har slutat tvärt massor med ggr av olika anledningar.  Inte det minsta farligt, händer absolut ingenting. 

Är du säker på att hon talar sanning att hon "tappat burken" och inte börjat överdosera så att dem är slut?

Min sambo blir väldigt trött ca 3-5 dagar och sover mycket, det är allt.

Han har tagit detta i typ 20-30 år tror jag. Uppehåll ett par månader ibland.

• Anonym (d)
    Anonym (Nix) skrev 2025-08-20 20:16:16 följande:

Min sambo har slutat tvärt massor med ggr av olika anledningar.  Inte det minsta farligt, händer absolut ingenting. 

Är du säker på att hon talar sanning att hon "tappat burken" och inte börjat överdosera så att dem är slut?

Läkemedlet kom till Sverige ca 2013. 
  • Anonym (Nix)
    Anonym (d) skrev 2025-08-20 20:45:49 följande:
    Läkemedlet kom till Sverige ca 2013. 
    Då hade han säkert nåt annat innan dess och tagit levande sedan 2013. Skrev "tror jag" eftersom vi bara levt ihop i 7 år. Så under 7 år vet jag inte alla fall med säkerhet att den medicinen är helt ofarlig att sluta tvärt med.
  • Anonym (Nix)
    Anonym (Nix) skrev 2025-08-20 22:36:28 följande:
    Då hade han säkert nåt annat innan dess och tagit levande sedan 2013. Skrev "tror jag" eftersom vi bara levt ihop i 7 år. Så under 7 år vet jag inte alla fall med säkerhet att den medicinen är helt ofarlig att sluta tvärt med.
    Elvanse * inte levande Drömmer
  • Anonym (TS)
    Anonym (Nix) skrev 2025-08-20 20:16:16 följande:

Tack för svar!
    Vad bra att det inte är farligt iallafall.. nej är ju inte helt säker såklart men det är en nära vän. Hon har tagit det i kanske 3-4 år nu tror jag. Blir kanske svårt för henne att jobba om hon blir väldigt trött .. men som sagt , bra att veta att det iallafall inte är farligt. 
  • VandrandeRiddaren

Ja man ska inte sluta tvärt med det, vissa är känsliga och får utsättningssymptom. Dem symptomen kan både vara fler och värre mär man slutar tvärt, beroende på dosen och hur länge man tagit det. Kan vara mer trötthet, depression, sömnstörningar, minskad motivation, fysiska symptom som muskelsvaghet, muskelvärk, muskelryckningar, etc. Kroppen anpassar sig nämligen till läkemedlet och att sluta tvärt är inte alls att rekommendera. Däremot behöver du inte dela dina tabletter. Din vän borde ringa psykiatrin och berätta vad som hänt för att få fler tabletter! För att åtminstone kunna trappa ned.

Själv fick jag bröstsmärtor av det och kan inte ta det.

• ResanTillMelonia
    Anonym (TS) skrev 2025-08-20 20:04:03 följande:
    Sluta plötsligt med Elvanse?

Det är en nära vän som hade slut på sina på grund av att hon hade tappat burken och bad mig fråga min bror som har det utskrivet också om hon kan ?låna? eller köpa av honom.

Han sa att han behöver sina själv och kan inte avvara någon, då blev min vän sur och sa att det inte alls är bra att sluta tvärt med det och att hon mår jättedåligt och hon får inga fler utskrivna nu. 

Jag kan ju inte göra så mycket men blir orolig för vännen och får lite skuldkänslor även om det såklart inte är mitt fel. Har försökt googla men inte riktigt fått svar. Hur illa är det att bara sluta tvärt om man tar det varje dag och ganska hög dos? Är det till och med farligt (tror inte det)? Eller mår man bara dåligt? Och hur dåligt mår man? 

Tacksam för svar..

Alltså det som händer är att man blir trött och sover i flera dagar
  • Anonym (Nix)
    ResanTillMelonia skrev 2025-08-21 01:53:25 följande:
    Alltså det som händer är att man blir trött och sover i flera dagar
    Exakt så blir det för sambon också. Samma för hans bästa vän som också fick sluta tvärt en period. Trött och sov helst dygnet runt.

En gång försökte sambon få ny av den psyk han gått hos i väldigt många år när han hade glömt en burk på en semesrerresa. De har bra kontakt men det blev ändå nej. Detta pga "oro" då vissa patienrer gör sånt när de egentligen tagit fler än då ska. Men psyk VET att det är helt ofarligt med uppehåll ett tag så han fick helt enkelt vänta tills nästa uttag.
  • Anonym (TS)
    VandrandeRiddaren skrev 2025-08-21 00:26:17 följande:

Ja man ska inte sluta tvärt med det, vissa är känsliga och får utsättningssymptom. Dem symptomen kan både vara fler och värre mär man slutar tvärt, beroende på dosen och hur länge man tagit det. Kan vara mer trötthet, depression, sömnstörningar, minskad motivation, fysiska symptom som muskelsvaghet, muskelvärk, muskelryckningar, etc. Kroppen anpassar sig nämligen till läkemedlet och att sluta tvärt är inte alls att rekommendera. Däremot behöver du inte dela dina tabletter. Din vän borde ringa psykiatrin och berätta vad som hänt för att få fler tabletter! För att åtminstone kunna trappa ned.

Själv fick jag bröstsmärtor av det och kan inte ta det.

Tack för svar.. jag tar ju inte det så det är därför jag inte har någon koll. Det var min bror hon ville ha tabletter av men han sa nej. Och egentligen är det ju rätt för man ska inte dela även om det är samma läkemedel men blev lite orolig för vännen om hon behöver sluta tvärt på grund av det. Vet inte vad man ska göra åt det då, hon sa att hon inte får fler utskrivna innan nästa läkartid som iförsej är ganska snart. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Nix) skrev 2025-08-21 06:27:20 följande:
    Exakt så blir det för sambon också. Samma för hans bästa vän som också fick sluta tvärt en period. Trött och sov helst dygnet runt.

En gång försökte sambon få ny av den psyk han gått hos i väldigt många år när han hade glömt en burk på en semesrerresa. De har bra kontakt men det blev ändå nej. Detta pga "oro" då vissa patienrer gör sånt när de egentligen tagit fler än då ska. Men psyk VET att det är helt ofarligt med uppehåll ett tag så han fick helt enkelt vänta tills nästa uttag.
    Tack för svar, bra att det är ofarligt iallafall då. Men hur går det om man ska jobba om man blir så trött? Kunde din sambo jobba ändå? Min vän jobbar inom restaurangbranschen och det kan bli långa pass.. det är väl inte så hon kommer bli av med jobbet hoppas jag om hon är utan medicin några dagar? 
  • Anonym (HennesAnsvar)

Låter inte så schysst av din vän att bli sur för att din bror inte vill ge några av sina tabletter till henne. Läkare är väldigt restriktiva med att skriva ut Elvanse, och skriver oftast ut så det endast precis räcker tills nästa gång de skriver ut. Om din bror hade gett bort några hade det inneburit att han själv hade blivit utan. 

Jag är kanske lite för misstänksam, men min erfarenhet är att om medicinen inte räcker så beror det på i många fall att man tagit mer tabletter än vad man ska göra.

Om det händer att läkemedlet av någon anledning inte räcker för din vän så är det hennes eget ansvar att ta den diskussionen med läkaren. Inte ditt eller din brors ansvar att fixa, det är inte ens lagligt att dela med sig av receptbelagd medicin. 

• Anonym (Nix)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-21 08:06:24 följande:
    Tack för svar, bra att det är ofarligt iallafall då. Men hur går det om man ska jobba om man blir så trött? Kunde din sambo jobba ändå? Min vän jobbar inom restaurangbranschen och det kan bli långa pass.. det är väl inte så hon kommer bli av med jobbet hoppas jag om hon är utan medicin några dagar? 
    Han jobbade på som vanligt, men sov mellan jobb.
Svar på tråden Sluta plötsligt med Elvanse?