• Anonym (M)

Hur gör man när skolan olovligen tar mobil

Barnet går i åttan och har tillstånd att inte lämna in mobilen. Ändå tog lärare den och vägrar lämna tillbaka den till eleven, utan vh måste dit och hämta. Det har vi ingen möjlighet till, så barnet kommer alltså inte ens hem, för busskortet är på mobilen.

• Svar på tråden Hur gör man när skolan olovligen tar mobil
  • Anonym (Hmm)

Lär ungen att när en vuxen lärare pratar så tittar/rör man inte på mobilen. Hur svårt ska det vara? 

• Anonym (J)
    Anonym (A) skrev 2025-08-21 15:04:13 följande:

Mitt barn har fått ha mobilen då det är en trygghet för henne att bl a kunna gå ut och kontakta oss. Men hon får inte sitta och använda den på lektionerna. Tycker att det är okej att läraren agerar om hon skulle missköta det

Trygghet? Hon kan väl kontskgs en lärare om hon vill ringa hem 

Ser där gör inte dom tryggare i längden , tvärtom . man blir inte självgående för fem öre 
  • Anonym (J)

Pratar av egen erfarenhet 

• Anonym (J)

Jag var inte trygg som barn eller tonåring och jag vet vad som hade gjort mig tryggare 

• Anonym (f)
    Anonym (J) skrev 2025-08-22 20:41:36 följande:

Jag var inte trygg som barn eller tonåring och jag vet vad som hade gjort mig tryggare 

För alla är som du...

Att kunna gå ut och ringa en trygg person med egen telefon är betydligt enklare+ tar färre resurser än att våga fråga en lärare, låna dennes telefon eller leta upp en fast telefon etc. Det är inte fel att ha en plan för tex när ångesten börjar bli ohanterlig och en panikattack är närstående. Hellre att barnen klarar av att stanna i skolan med lite stöd än att de bryter ihop eller behöver gå hem.
  • EpicF
    Anonym (J) skrev 2025-08-22 20:40:28 följande:
    Trygghet? Hon kan väl kontskgs en lärare om hon vill ringa hem 

Ser där gör inte dom tryggare i längden , tvärtom . man blir inte självgående för fem öre 
     Nu vet inte du varför Abonym (A) barn behöver mobilen för uppleva trygghet. Eller varför h*n behöver tryggheten i att kunna kontakta sina föräldrar når h*n har det behovet. 

Och jo, det behöver inte påverkar tryggheten i framtiden. Eller gör att man inte blir självgående. 
    Och nej, det är inte alltid man kontakta en lärare för att man vill ringa hem. 

Även om man har mobilen för kunna ringa hem.när.man behöver och på så viss uppleva en trygghet, innebär inte per automatik att barnet ringer ringer sina föräldrar varje dag. Anonym (A) barn kanske aldrig behöver rings dina föräldrar, men det att hon  kan när hon vill gör att hon känner sig trygg i skolan. 

Man kan jämföra det ex att jag har sovtabletter hemma att ta vid behov. Just att jag har de nära till hands gör att jag sover bättre och behöver aldrig ta de. Sist jag tog var 4 år sedan. Att se finns där gör att jag känner mig trygg. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2025-08-22 13:10:01 följande:
    Läget var ju lugnt, hen hade tillgång till telefon och mådde bra, bortsett från stressen situationen skapade. Fanns ingen anledning till någon panik där och då. Under dagen visste vi ju inte om det.

Du har ingen aning om varför vi inte hade möjlighet hämta mobilen.
    Om h*n hade tillgång till mobilen, vad är då problemet?
  • EpicF
    Anonym (Polisanmälan) skrev 2025-08-22 14:52:35 följande:
    Och fortfarande, det räcker inte bara att föräldrarna säger så utan det behövs dokumentation och rekommendation från sjukvården. 

Sedan finns inte något ord som heter dårligt på svenska.
    På många skolor behövs inte alls dokumentationen från sjukvården, utan överenskommelsen är mellan skola/rektor och barn/förälder. 
  • EpicF
    Anonym (J) skrev 2025-08-22 20:41:00 följande:

Pratar av egen erfarenhet 

Anonym (J) skrev 2025-08-22 20:41:36 följande:

Ok
    Synd att du inte fick känna dig trygg där och då. Men det innebär inte att inga barn idag ska få uppleva att känna sig trygg.n
  • Anonym (Jimmie)

Jag minns när en lärare en gång tog min mobil och vägrade lämna tillbaka den ? jag ringde då upp rektorn via skolans fax genom att bygga en improviserad telefon med hjälp av en gammal projektor och en overheadpenna. När apparaten började tjuta och skriva ut min röst i realtid fick jag inte bara tillbaka mobilen, utan även ett löfte om gratis bullar i cafeterian i en månad.

Så i ert fall kan ni säga till skolan att ni känner till att de inte får hålla fast barnets egendom på det sättet. Vill de behålla mobilen måste de i princip också erbjuda både färdtjänst och fika, och det brukar de inte vara så sugna på.

• Anonym (M)
    EpicF skrev 2025-08-22 21:50:08 följande:
    Om h*n hade tillgång till mobilen, vad är då problemet?
    KOMPISENS mobil. Inte sin.
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2025-08-23 08:59:13 följande:
    KOMPISENS mobil. Inte sin.
    Det framkom dock inte. 
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2025-08-23 19:45:45 följande:
    Det framkom dock inte. 
    Jo, om du läst mina svar så.
  • Anonym (Kl)

Om det finns en överenskommelse mellan skola och värdnadshavare gällande mobilen, så ska naturligtvis båda parter hålla den.

Men sedan finns det personal som inte riktigt tycker att de behöver ta hänsyn till sådana överenskommelser. De gör ändå som de vill i vissa avseenden. Jättesvårt att komma åt för skolledningen.

Ungdomen  behöver få förklarat för sig att det finns knepiga människor som hittar på egna regler och på vilka sätt som man kan förhålla sig till dem. För hen kommer bercis att stöta på sådana igen. 

• Motherinlaw

Hur kan en sån enkel grej vara så laddat?

Inför förbud för mobiler i skolan, barn har inget behov av en mobil. Min erfarenhet från mitt jobb är att det endast tillför nackdelar, mobbing via tex Snapchat är vitt utbrett.

Våga vara vuxen och visa att skolan får bestämma istället för att ta barnets sida. 

• Anonym (Polisanmälan)
    Motherinlaw skrev 2025-08-23 22:42:52 följande:

Hur kan en sån enkel grej vara så laddat?

Inför förbud för mobiler i skolan, barn har inget behov av en mobil. Min erfarenhet från mitt jobb är att det endast tillför nackdelar, mobbing via tex Snapchat är vitt utbrett.

Våga vara vuxen och visa att skolan får bestämma istället för att ta barnets sida. 

Läs alla TS svar så ser du att det finns en anledning och en överenskommelse om att TS barn ska få ha mobilen tillgänglig. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2025-08-22 13:10:01 följande:
    Läget var ju lugnt, hen hade tillgång till telefon och mådde bra, bortsett från stressen situationen skapade. Fanns ingen anledning till någon panik där och då. Under dagen visste vi ju inte om det.

Du har ingen aning om varför vi inte hade möjlighet hämta mobilen.
    Anonym (M) skrev 2025-08-23 20:12:53 följande:

Nej, det framkommer inte att det var kompisen telefon.
  • Anonym (varit med om det)

Jag har inte läst hela tråden, men jag har varit med om samma sak när jag gick i sjuan. Min skola var tidig med att mobiler skulle lämnas in på morgonen och så fick man tillbaka den när man skulle gå hem. Jag hade undantag då jag har t1 diabetes som är ganska instabil även när jag sköter den perfekt och i tonåren var det ännu värre, så jag behövde min mobil och  min app. På en rast kollade jag mitt blodsocker och en lärare såg och blev skitförbannad, tog telefonen och låste in den i sitt egna skåp i klassrummet, trots att både jag och två kompisar protesterade. Hen gick inte ens och lämnade in den i receptionen. Appen larmade flera gånger under dagen men jag fick inte ens stänga av larmet, läraren bara tryckte på en knapp på sidan så larmet tystnade. När dagen var slut fick jag inte tillbaka mobilen heller, "den får dina föräldrar hämta". 

• Anonym (M)
    EpicF skrev 2025-08-24 00:44:28 följande:
    Anonym (M) skrev 2025-08-23 20:12:53 följande:

Nej, det framkommer inte att det var kompisen telefon.
  • Pinna

Jag förstår svårigheter med autism, men, jag har flera elever med autism och även andra svårigheter. Där har vi och vårdnadshavare  tränat hela sommaren  på att eleven ska kunna lämna sin mobil under skoldagen. Eftersom det blev en lag för det nu. För mina elever är det inte ett problem. Så kanske skulle du tränat detta med din dotter  

så egentligen tycker jag bara de som har diabetes som kan vara dödlig om man inte har koll på blodsockret är de som får ha sina mobiler. 

Svar på tråden Hur gör man när skolan olovligen tar mobil