• Anonym (M)

Hur gör man när skolan olovligen tar mobil

Barnet går i åttan och har tillstånd att inte lämna in mobilen. Ändå tog lärare den och vägrar lämna tillbaka den till eleven, utan vh måste dit och hämta. Det har vi ingen möjlighet till, så barnet kommer alltså inte ens hem, för busskortet är på mobilen.

• Svar på tråden Hur gör man när skolan olovligen tar mobil
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2025-08-22 21:50:08 följande:
    Om h*n hade tillgång till mobilen, vad är då problemet?
    KOMPISENS mobil. Inte sin.
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2025-08-23 08:59:13 följande:
    KOMPISENS mobil. Inte sin.
    Det framkom dock inte. 
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2025-08-23 19:45:45 följande:
    Det framkom dock inte. 
    Jo, om du läst mina svar så.
  • Anonym (Kl)

Om det finns en överenskommelse mellan skola och värdnadshavare gällande mobilen, så ska naturligtvis båda parter hålla den.

Men sedan finns det personal som inte riktigt tycker att de behöver ta hänsyn till sådana överenskommelser. De gör ändå som de vill i vissa avseenden. Jättesvårt att komma åt för skolledningen.

Ungdomen  behöver få förklarat för sig att det finns knepiga människor som hittar på egna regler och på vilka sätt som man kan förhålla sig till dem. För hen kommer bercis att stöta på sådana igen. 

• Motherinlaw

Hur kan en sån enkel grej vara så laddat?

Inför förbud för mobiler i skolan, barn har inget behov av en mobil. Min erfarenhet från mitt jobb är att det endast tillför nackdelar, mobbing via tex Snapchat är vitt utbrett.

Våga vara vuxen och visa att skolan får bestämma istället för att ta barnets sida. 

• Anonym (Polisanmälan)
    Motherinlaw skrev 2025-08-23 22:42:52 följande:

Hur kan en sån enkel grej vara så laddat?

Inför förbud för mobiler i skolan, barn har inget behov av en mobil. Min erfarenhet från mitt jobb är att det endast tillför nackdelar, mobbing via tex Snapchat är vitt utbrett.

Våga vara vuxen och visa att skolan får bestämma istället för att ta barnets sida. 

Läs alla TS svar så ser du att det finns en anledning och en överenskommelse om att TS barn ska få ha mobilen tillgänglig. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2025-08-22 13:10:01 följande:
    Läget var ju lugnt, hen hade tillgång till telefon och mådde bra, bortsett från stressen situationen skapade. Fanns ingen anledning till någon panik där och då. Under dagen visste vi ju inte om det.

Du har ingen aning om varför vi inte hade möjlighet hämta mobilen.
    Anonym (M) skrev 2025-08-23 20:12:53 följande:

Nej, det framkommer inte att det var kompisen telefon.
  • Anonym (varit med om det)

Jag har inte läst hela tråden, men jag har varit med om samma sak när jag gick i sjuan. Min skola var tidig med att mobiler skulle lämnas in på morgonen och så fick man tillbaka den när man skulle gå hem. Jag hade undantag då jag har t1 diabetes som är ganska instabil även när jag sköter den perfekt och i tonåren var det ännu värre, så jag behövde min mobil och  min app. På en rast kollade jag mitt blodsocker och en lärare såg och blev skitförbannad, tog telefonen och låste in den i sitt egna skåp i klassrummet, trots att både jag och två kompisar protesterade. Hen gick inte ens och lämnade in den i receptionen. Appen larmade flera gånger under dagen men jag fick inte ens stänga av larmet, läraren bara tryckte på en knapp på sidan så larmet tystnade. När dagen var slut fick jag inte tillbaka mobilen heller, "den får dina föräldrar hämta". 

• Anonym (M)
    EpicF skrev 2025-08-24 00:44:28 följande:
    Anonym (M) skrev 2025-08-23 20:12:53 följande:

Nej, det framkommer inte att det var kompisen telefon.
  • Pinna

Jag förstår svårigheter med autism, men, jag har flera elever med autism och även andra svårigheter. Där har vi och vårdnadshavare  tränat hela sommaren  på att eleven ska kunna lämna sin mobil under skoldagen. Eftersom det blev en lag för det nu. För mina elever är det inte ett problem. Så kanske skulle du tränat detta med din dotter  

så egentligen tycker jag bara de som har diabetes som kan vara dödlig om man inte har koll på blodsockret är de som får ha sina mobiler. 

• Anonym (Loo)
    Pinna skrev 2025-08-24 11:03:15 följande:

Jag förstår svårigheter med autism, men, jag har flera elever med autism och även andra svårigheter. Där har vi och vårdnadshavare  tränat hela sommaren  på att eleven ska kunna lämna sin mobil under skoldagen. Eftersom det blev en lag för det nu. För mina elever är det inte ett problem. Så kanske skulle du tränat detta med din dotter  

så egentligen tycker jag bara de som har diabetes som kan vara dödlig om man inte har koll på blodsockret är de som får ha sina mobiler. 

Vilken lag? 
  • Anonym (Loo)

Du har en föråldrad syn på psykisk sjukdom och ohälsa. Dessa sjukdomar är lika riktiga som de kroppsliga och bör tas på lika stort allvar. Att få ha mobilen kan vara skillnaden mellan att klara att gå till skolan och att bli kvar hemma. På sikt innebär det möjlighet att ha en försörjning och vara en del av samhället. Om jag får välja på att en elev ringer föräldrarna eller att hen går undan för sig själv och skär sig så föredrar jag helt klart mobilen. 
  • Anonym (Boss)

Nå, hur löste det sig ts? Vad sa rektor?

• EpicF
    Anonym (varit med om det) skrev 2025-08-24 01:30:59 följande:

Jag har inte läst hela tråden, men jag har varit med om samma sak när jag gick i sjuan. Min skola var tidig med att mobiler skulle lämnas in på morgonen och så fick man tillbaka den när man skulle gå hem. Jag hade undantag då jag har t1 diabetes som är ganska instabil även när jag sköter den perfekt och i tonåren var det ännu värre, så jag behövde min mobil och  min app. På en rast kollade jag mitt blodsocker och en lärare såg och blev skitförbannad, tog telefonen och låste in den i sitt egna skåp i klassrummet, trots att både jag och två kompisar protesterade. Hen gick inte ens och lämnade in den i receptionen. Appen larmade flera gånger under dagen men jag fick inte ens stänga av larmet, läraren bara tryckte på en knapp på sidan så larmet tystnade. När dagen var slut fick jag inte tillbaka mobilen heller, "den får dina föräldrar hämta". 

Jag hoppas dina föräldrar anmälde. Så där ska inte en lärare bete sig. 
  • EpicF

Det har stått med i Skollagen sedan 2022, så det är inget nytt att rektorn kan besluta att ha mobilförbud på lektionstid (skollagen, kap 5, paragraf 4d)

Men däremot pratas det om att ett nationellt mobilförbud ska införas i obligatoriska skolformer och fritidshem. Den blir då isåfall från 1 juli 2026
  • Egon den stora

Vilken lag svamlar du om?  Med vilket stöd menar du att läraren höll mobilen utan att lämna tillbaka den? 
  • Anonym (Kim)

Mobilfria skoldagar är ju toppen. Varför skulle just ditt barn vara undantagen? Snledningen till att telefonen beslagtogs. 

Svar på tråden Hur gör man när skolan olovligen tar mobil