• Anonym (Li)

Skulle du kunna ha ett förhållande med en transsexuell kvinna?

För tydlighetens skull menar jag här en person som föddes med manligt kön men genomgått medicinska och icke-medicinska åtgärder (t.ex. hormoner och röstträning) i flera år och nu uppfattas som kvinna av omgivningen.

Till er som svarar ja, hur hade ni definierat er sexuella läggning?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna ha ett förhållande med en transsexuell kvinna?
  • Hamburgartjuven
    Anonym (Bisexuell) skrev 2025-08-22 16:47:05 följande:

Ställer mig lite tveksam till det, men samtidigt har jag dåligt med kunskap om transsexuella. Hur funkar det efter ett könsbyte? Har man sex som vanligt, funkar könsorganet som vanligt? 

Det finns olika typer av operationer man kan göra. 
    Bygger man det inre könsorganet så behöver kvinnan använda enklare dildos regelbundet för att behålla funktionen. Det finns inte heller en naturlig fuktighet under sex utan det behövs glid. 

Man kan också tex bara ta bort kulorna eller skapa en klitoris men inte de inre delarna. 

Det sägs att en klitoris på en transkvinna blir väldigt orgasmisk eftersom ett ollon är känsligare än en klitoris. 

Min tjej har dock valt att inte könskorrigera. 
  • Anonym (Li)
    Hamburgartjuven skrev 2025-08-22 17:00:38 följande:
    Det finns olika typer av operationer man kan göra. 
    Bygger man det inre könsorganet så behöver kvinnan använda enklare dildos regelbundet för att behålla funktionen. Det finns inte heller en naturlig fuktighet under sex utan det behövs glid. 

Man kan också tex bara ta bort kulorna eller skapa en klitoris men inte de inre delarna. 

Det sägs att en klitoris på en transkvinna blir väldigt orgasmisk eftersom ett ollon är känsligare än en klitoris. 

Min tjej har dock valt att inte könskorrigera. 
    Vissa tekniker kan dock flytta på körtlar i genitalområdet så du kan bli fuktig av dig själv.
  • Hamburgartjuven
    Anonym (Li) skrev 2025-08-22 17:04:06 följande:
    Vissa tekniker kan dock flytta på körtlar i genitalområdet så du kan bli fuktig av dig själv.
    Ah det kände jag inte till! 
  • Anonym (Li)
    Hamburgartjuven skrev 2025-08-22 19:42:36 följande:
    Ah det kände jag inte till! 
    Jag tror inte det är en sådan utbredd teknik.
  • Anonym (m)
    Anonym (Li) skrev 2025-08-22 13:18:56 följande:
    Det tycker jag. Jag tycker man ska bete sig oavsett var, men det är jag det.
    De svarade ärligt på en öppen fråga på ett diskussionsforum, du ville veta hur andra känner inför det, då är det inget konstigt om folk svarar som de faktiskt känner.

Med att inte bete sig i sociala situationer menade jag att tex svara, oavsett om det är i tal eller skrift, att man äcklas om någon personligen frågar en om dejt. Det är inte jämförbart.
  • Anonym (Li)
    Anonym (m) skrev 2025-08-23 13:38:40 följande:
    De svarade ärligt på en öppen fråga på ett diskussionsforum, du ville veta hur andra känner inför det, då är det inget konstigt om folk svarar som de faktiskt känner.

Med att inte bete sig i sociala situationer menade jag att tex svara, oavsett om det är i tal eller skrift, att man äcklas om någon personligen frågar en om dejt. Det är inte jämförbart.
    Återigen, det jag var ute efter om frågan läses som den är ställd: svara ja eller nej på frågan genom att välja lämpligt svarsalternativ. Om du svarar ja är jag intresserad av hur du definierar din läggning. Allt annat är ovidkommande för mig personligen (såvida du inte kan berika mig med någon nyanserad tankegång).

Att äcklas av tanken att dejta en person som tillhör en viss grupp är för mig helt jämförbart med att äcklas av tanken att dejta en specifik person, det är bara pluralperspektiv vs singularperspektiv. Men jag tror vi nått vägs ände. Vi kan argumentera fram och tillbaka i oändlighet utan att komma någon vart, så låt oss bara släppa det och konstatera att vi har olika uppfattningar.
  • Anonym (m)
    Anonym (Li) skrev 2025-08-23 16:29:26 följande:
    Återigen, det jag var ute efter om frågan läses som den är ställd: svara ja eller nej på frågan genom att välja lämpligt svarsalternativ. Om du svarar ja är jag intresserad av hur du definierar din läggning. Allt annat är ovidkommande för mig personligen (såvida du inte kan berika mig med någon nyanserad tankegång).

Att äcklas av tanken att dejta en person som tillhör en viss grupp är för mig helt jämförbart med att äcklas av tanken att dejta en specifik person, det är bara pluralperspektiv vs singularperspektiv. Men jag tror vi nått vägs ände. Vi kan argumentera fram och tillbaka i oändlighet utan att komma någon vart, så låt oss bara släppa det och konstatera att vi har olika uppfattningar.

Men det där har jag redan svarat på, jag vet att det går att enbart svara ja eller nej på frågan men ställer man frågan om hur andra känner inför det, på ett diskussionsforum så är det inget konstigt om några ändå väljer att utveckla sina svar. Det är inget att bli förvånad över och om du anser att du fick mer information än du behövde så har du ju ändå fått vad du vad du var ute efter.

Jag har bara försökt ge en tänkbar förklaring till det du skrev om att du inte förstår anledningen: att dessa kanske tänkte att du ville ha deras ärliga svar på hur de känner eller att det är OK att svara ärligt i det här sammanhanget.

• Hamburgartjuven

Om någon skulle äcklas av tanken på att dejta en transperson så är det väldigt väldigt synd om den människan. Trångsynthet kommer alltid att finnas men det är ju inte precis den mentala eliten vi pratar om då. Diskutera med neandertalare är rätt meningslöst. 

• Anonym (Nädu)
    Hamburgartjuven skrev 2025-08-23 19:12:30 följande:

Om någon skulle äcklas av tanken på att dejta en transperson så är det väldigt väldigt synd om den människan. Trångsynthet kommer alltid att finnas men det är ju inte precis den mentala eliten vi pratar om då. Diskutera med neandertalare är rätt meningslöst. 

Att äcklas av bara tanken på en transperson möjligen, men att äcklas av tanken att dejta en transperson är nog många heterosexuella som gör.
  • Anonym (oligarken)

Tycker snarare det är lite trångsynt att som du ha åsikter om vad andra har för sexuell läggning.
  • Anonym (Punkt)

Varför är det synd om den personen? Att skippa sex med personer man inte attraheras av är varken en belastning eller något som påverkar en negativt. Tvärtom.
  • Anonym (Li)
    Anonym (m) skrev 2025-08-23 16:59:08 följande:

Jag har bara försökt ge en tänkbar förklaring till det du skrev om att du inte förstår anledningen: att dessa kanske tänkte att du ville ha deras ärliga svar på hur de känner eller att det är OK att svara ärligt i det här sammanhanget.

Jag tror inte deras svar var i välmenande ärlighetens anda utan snarare syftade till att skapa en reaktion. I regel undviker man att tala om andra människor i laddade ordalag om man inte har som motiv att trycka ner dem, annars söker man mer finkänsla i sitt uttryck. Men som sagt, jag tror vi nått vägs ände. Du ser på saken på ett sätt, och jag ser på den på ett annat, och vi är båda resoluta i det.
  • Mayjel

Nej, eftersom jag varken är lesbisk eller bi. Transkvinnor vill ju oftast se sig själva som feminina kvinnor och då kommer även jag att betrakta dem på det sättet.

Svar på tråden Skulle du kunna ha ett förhållande med en transsexuell kvinna?