Anonym (m) skrev 2025-08-28 20:12:16 följande:
Det är faktiskt helt relevant att utveckla sitt svar på ett diskussionsforum även om det är en ja eller nej fråga. Ja om du ställt frågan personligen till någon om just dig själv då hade det varit mer rimligt att vara finkänslig. Men nu var det inte ett sånt sammanhang utan frågan var öppen och allmän och fri att svara hur man känner så länge man håller sig till reglerna här. Du säger du inte vill stoppa någon att uttrycka det men ändå fortsätter du diskutera emot det i tråden. Och jag hade tyckt det var helt naturligt om tex homosexuella män äcklas av tanken på ett förhållande med mig. Jag är ingen herre nämligen.
Ursäkta felkönandet. Jag tycker att om du vill utveckla ditt svar, oavsett riktning, så kan det ju bidra med något som berör och fördjupar och väcker nya tankebanor. Att bara skriva "äckligt" åstadkommer knappast mer än att såra eller möjligtvis provocera. Och frågan är åtminstonde delvis personligt riktad mot mig, eftersom jag tillhör den omtalade gruppen, det är ju människor det talas om och inte objekt. Men jag antar att vi har olika syn på vad som är accepterat att säga om sina medmänniskor.
Och det är så yttrandefrihet funkar, du får säga/skriva vad du vill, men också vara beredd på att inte alltid få medhåll och uppmuntrande till alla dina åsikter. Precis som jag får uttrycka mitt misstyckande till vissa uttryck, och möta kritik för det.