• Anonym (Li)

Skulle du kunna ha ett förhållande med en transsexuell kvinna?

För tydlighetens skull menar jag här en person som föddes med manligt kön men genomgått medicinska och icke-medicinska åtgärder (t.ex. hormoner och röstträning) i flera år och nu uppfattas som kvinna av omgivningen.

Till er som svarar ja, hur hade ni definierat er sexuella läggning?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna ha ett förhållande med en transsexuell kvinna?
  • Anonym (Li)
    Anonym skrev 2025-08-28 14:45:55 följande:
    Även om själva tanken på det känns äcklande?
    Såklart säger man inte det bara sådär, men här ställdes faktiskt frågan.
    Fast frågan ställdes faktiskt inte. Jag frågade "Skulle du kunna ha...", med medföljande alternativ, inte "Hur skulle du känna inför...". Som jag skrev till Herr m, om du inte har något nyanserat eller exiatensberikande att skriva är jag inte intresserad av att veta personligen, men eftersom det är ett fritt forum kommer jag inte stoppa dig från att uttrycka dig hur du vill. Sen hade jag aldrig själv uttryckt mig så om någon även om jag kände så, utan hållt det för mig själv isåfall, och svarat något med mer finkänsla.
  • Anonym (m)
    Anonym (Li) skrev 2025-08-28 16:46:42 följande:
    Fast frågan ställdes faktiskt inte. Jag frågade "Skulle du kunna ha...", med medföljande alternativ, inte "Hur skulle du känna inför...". Som jag skrev till Herr m, om du inte har något nyanserat eller exiatensberikande att skriva är jag inte intresserad av att veta personligen, men eftersom det är ett fritt forum kommer jag inte stoppa dig från att uttrycka dig hur du vill. Sen hade jag aldrig själv uttryckt mig så om någon även om jag kände så, utan hållt det för mig själv isåfall, och svarat något med mer finkänsla.
    Det är faktiskt helt relevant att utveckla sitt svar på ett diskussionsforum även om det är en ja eller nej fråga. Ja om du ställt frågan personligen till någon om just dig själv då hade det varit mer rimligt att vara finkänslig. Men nu var det inte ett sånt sammanhang utan frågan var öppen och allmän och fri att svara hur man känner så länge man håller sig till reglerna här. Du säger du inte vill stoppa någon att uttrycka det men ändå fortsätter du diskutera emot det i tråden. Och jag hade tyckt det var helt naturligt om tex homosexuella män äcklas av tanken på ett förhållande med mig. Jag är ingen herre nämligen.
  • Lönnsirap

Nej, för jag är redan gift. 

Och Ja, för att det inte är så att jag väljer väldigt tydligt vem jag förälskar mig i, vilket ju är en av de delarna som avgör om jag vill ha ett förhållande....

Spontant känns det alltså väldigt långsökt med ett annat förhållande framöver, och naturligtvis tänker jag ibland på om man blir lämnad, om man lämnar och om den andre dör....

Men gällande framtida relationer känns det snarast som att jag hade behövt lite tid innan jag kastat ut mig i dejtingsvängen. Och under livet har jag naturligtvis stött på människor som jag definitivt inte skulle vilja ha en relation med....

Men  transsexuella människor har ju under min livstid gått ifrån att vara LasseMaja i historien, till att vara människor man då och då träffar i vardagen. Så naturligtvis har jag precis som de flesta fått förhålla oss till att det ju förekommer.

Och jag definierar mig som heterosexuell. Men inte i förhållande till alla andra nymodigheter såsom bi/homo/pan osv. snarare utifrån en mer gammaldags definition. En människa som har sex för njutning, och inte bara för reproduktion. För det är det jag vet om mig själv. Jag springer inte runt och reflekterar över exakt vad jag tänder på och vill ha, utan jag lever i en monogam relation inom äktenskapet där jag respekterar de normer som råder gällande detta levnadssätt. 

Jag vet inte vad andra längtar efter i sina relationer, men personligen tycker jag det är bortkastad tid att hålla på att definiera vad man inte vill ha. Jag ville ha min make och hans egenskaper och hela person. Och det finns specifika personlighetsdrag som jag verkligen vill ha, trots att jag naturligtvis är jävligt irriterad på dessa ibland. Jag vill heller inte ha den dynamik jag är uppvuxen i, trots att jag är bekväm i liknande relationer i andra sammanhang.

• Anonym (Li)
    Anonym (m) skrev 2025-08-28 20:12:16 följande:
    Det är faktiskt helt relevant att utveckla sitt svar på ett diskussionsforum även om det är en ja eller nej fråga. Ja om du ställt frågan personligen till någon om just dig själv då hade det varit mer rimligt att vara finkänslig. Men nu var det inte ett sånt sammanhang utan frågan var öppen och allmän och fri att svara hur man känner så länge man håller sig till reglerna här. Du säger du inte vill stoppa någon att uttrycka det men ändå fortsätter du diskutera emot det i tråden. Och jag hade tyckt det var helt naturligt om tex homosexuella män äcklas av tanken på ett förhållande med mig. Jag är ingen herre nämligen.
    Ursäkta felkönandet. Jag tycker att om du vill utveckla ditt svar, oavsett riktning, så kan det ju bidra med något som berör och fördjupar och väcker nya tankebanor. Att bara skriva "äckligt" åstadkommer knappast mer än att såra eller möjligtvis provocera. Och frågan är åtminstonde delvis personligt riktad mot mig, eftersom jag tillhör den omtalade gruppen, det är ju människor det talas om och inte objekt. Men jag antar att vi har olika syn på vad som är accepterat att säga om sina medmänniskor.

Och det är så yttrandefrihet funkar, du får säga/skriva vad du vill, men också vara beredd på att inte alltid få medhåll och uppmuntrande till alla dina åsikter. Precis som jag får uttrycka mitt misstyckande till vissa uttryck, och möta kritik för det.
  • Anonym (m)
    Anonym (Li) skrev 2025-08-29 15:24:02 följande:
    Ursäkta felkönandet. Jag tycker att om du vill utveckla ditt svar, oavsett riktning, så kan det ju bidra med något som berör och fördjupar och väcker nya tankebanor. Att bara skriva "äckligt" åstadkommer knappast mer än att såra eller möjligtvis provocera. Och frågan är åtminstonde delvis personligt riktad mot mig, eftersom jag tillhör den omtalade gruppen, det är ju människor det talas om och inte objekt. Men jag antar att vi har olika syn på vad som är accepterat att säga om sina medmänniskor.

Och det är så yttrandefrihet funkar, du får säga/skriva vad du vill, men också vara beredd på att inte alltid få medhåll och uppmuntrande till alla dina åsikter. Precis som jag får uttrycka mitt misstyckande till vissa uttryck, och möta kritik för det.
    Nu blandar du nog ihop mig med någon annan för jag har inte skrivit det.
  • UngGubbeinorr

Frågan är ju hypotetisk för mig. Känns lite tveksamt då jag aldrig träffat någon som fötts som man men nu kan passera som kvinna, även där nere.. Jag är nog lite tveksam till att det går att "konstruera" en fitta som kan passera som en sådan vid omslutande sex, men jag vet ju inte. Skulle jag kunna prova? Ja kanske, men jag tror ju att "fasaden" spricker.

• Anonym (Li)
    Anonym (m) skrev 2025-09-01 19:24:28 följande:
    Nu blandar du nog ihop mig med någon annan för jag har inte skrivit det.
    Det kanske finns flera anonyma m i tråden, men jag fick intrycket av att du försvarade/uppmuntrade sådana uttryck, men det kanske var någon annan.
  • Anonym (Li)
    UngGubbeinorr skrev 2025-09-01 20:23:19 följande:

Frågan är ju hypotetisk för mig. Känns lite tveksamt då jag aldrig träffat någon som fötts som man men nu kan passera som kvinna, även där nere.. Jag är nog lite tveksam till att det går att "konstruera" en fitta som kan passera som en sådan vid omslutande sex, men jag vet ju inte. Skulle jag kunna prova? Ja kanske, men jag tror ju att "fasaden" spricker.

Du skulle säga att du behöver "lura dig själv" och helt bortkoppla personens bakgrund för att det skulle fungera?
  • Anonym (m)
    Anonym (Li) skrev 2025-09-01 20:32:36 följande:
    Det kanske finns flera anonyma m i tråden, men jag fick intrycket av att du försvarade/uppmuntrade sådana uttryck, men det kanske var någon annan.
    Nej det gjorde jag inte, jag försökte svara på om vad anledningen kan ha varit. Och jag har inte sagt något om att du inte får säga emot dessa heller så vet inte varför du skrev sådär till mig.
  • Anonym (Li)
    Anonym (m) skrev 2025-09-01 20:49:51 följande:
    Nej det gjorde jag inte, jag försökte svara på om vad anledningen kan ha varit. Och jag har inte sagt något om att du inte får säga emot dessa heller så vet inte varför du skrev sådär till mig.
    Och jag tror som jag skrev tidigare inte att sådana uttryck är välmenande, sen verkade du vara emot att jag är emot sådana uttryck utifrån vad jag läste, så det var där jag fick det ifrån.
  • Anonym (m)
    Anonym (Li) skrev 2025-09-03 13:46:17 följande:
    Och jag tror som jag skrev tidigare inte att sådana uttryck är välmenande, sen verkade du vara emot att jag är emot sådana uttryck utifrån vad jag läste, så det var där jag fick det ifrån.
    Det vet jag att du inte tror, men det förändrar inte mitt svar om vad anledningen kan ha varit. Nej, jag har bara försökt ge en tänkbar anledning som sagt.
  • Anonym (Li)
    Anonym (m) skrev 2025-09-03 21:30:48 följande:
    Det vet jag att du inte tror, men det förändrar inte mitt svar om vad anledningen kan ha varit. Nej, jag har bara försökt ge en tänkbar anledning som sagt.
    Ok, uppfattat.
  • Anonym (Lothar)

Nu är jag lyckligt gift så det här är hypotetiskt. Även om jag känner flera transpersoner och jag respekterar dem så skulle jag aldrig kunna ha sex med en transkvinna då jag inte skulle kunna släppa tanken på att den jag ligger med från början var av manligt kön.

Svar på tråden Skulle du kunna ha ett förhållande med en transsexuell kvinna?