• Anonym (Mamma)

Sonen på 11år har trång förhud och har fått kortison för det, någon mer med erfarenhet?

Hej! 

Min son är 11,5 år och det har uppdagats att han har trång förhud, eller Det är faktiskt så att han har en öppning som är ca 1 mm, dvs typ helt stängt. 

Han har fått en remiss till kirurg men till dess ska han k 6 veckor göra förhudsgympa och försöka dra tillbaka den flera ggr/dag, och smörja in med stark kortison varje kväll. 

är det någon som hört om detta och om det funkat? Det känns helt hopplöst, han har gjort k 3,5 vecka nu men vi ser ingen skillnad alls. 

• Svar på tråden Sonen på 11år har trång förhud och har fått kortison för det, någon mer med erfarenhet?
  • Anonym (Mamma)

Puffar lite på denna då det verkar vara ovanligt? Hittar inga andra trådar heller, bara medicinska texter. 

• slirren

Vi hade likadant med sonen. Vet inte om det var fullt så trångt som i ert fall men i övrigt samma problem. Gympa har jag för mig att de även bad honom göra vilket inte ledde någonvart. Det hela slutade med operation (narkos) där de gör ett mindre ingrepp i förhuden så att den fungerar som den ska.

• Anonym (Trängre)

Hej!
    Jag är vuxen, men har en åkomma som heter lichen sclerosus.
    Den gör så att man får ärrvävnad under förhuden samt att insidan av förhuden blir hård, torr och "krymper"
    Jag har fått stark kortison mot detta och det fungerar.
    Tyvärr är det ingen mirakelkur, utan det går långsamt, men det blir faktiskt bättre med tiden.
    För mig så skall jag ta kortison på kvällen och barnolja på morgonen (för att hålla huden mjuk och elastisk)
    Så hoppas din son inte lider för mycket av det samt att ni får den hjälp ni behöver.
    Omskärelse kan ju vara en lösning, men om man slipper så är ju det bra.

• Anonym (Mamma)
    slirren skrev 2025-08-22 16:39:44 följande:

Vi hade likadant med sonen. Vet inte om det var fullt så trångt som i ert fall men i övrigt samma problem. Gympa har jag för mig att de även bad honom göra vilket inte ledde någonvart. Det hela slutade med operation (narkos) där de gör ett mindre ingrepp i förhuden så att den fungerar som den ska.

Tack för svar! 

Hur gammal var han då? Det står att 90 % av alla blir hjälpt av bara kortisonsalvan och att det annars kan rätta till sig i puberteten, men det känns väldigt svårt som det ser ut nu.. sonen är väldigt less på att hålla på med salvan så jag funderar på att sluta med det efter 4 veckor utan resultat.. 

• slirren
    Anonym (Trängre) skrev 2025-08-22 16:43:35 följande:

Hej!
    Jag är vuxen, men har en åkomma som heter lichen sclerosus.
    Den gör så att man får ärrvävnad under förhuden samt att insidan av förhuden blir hård, torr och "krymper"
    Jag har fått stark kortison mot detta och det fungerar.
    Tyvärr är det ingen mirakelkur, utan det går långsamt, men det blir faktiskt bättre med tiden.
    För mig så skall jag ta kortison på kvällen och barnolja på morgonen (för att hålla huden mjuk och elastisk)
    Så hoppas din son inte lider för mycket av det samt att ni får den hjälp ni behöver.
    Omskärelse kan ju vara en lösning, men om man slipper så är ju det bra.

I vårt fall pratade man aldrig om någon åkomma utan det handlade bara om att förhuden är för trång vilket åtgärdas med en enkel operation. Vi är tre generationer som har haft problemet och sjukvården har utvecklats. Förr i tiden åtgärdade man det med omskärelse men så är inte längre fallet. Numer gör man ett minimalt ingrepp för att förstora öppningen så att förhuden fungerar normalt.
  • slirren
    Anonym (Mamma) skrev 2025-08-22 17:44:22 följande:

Tack för svar! 

Hur gammal var han då? Det står att 90 % av alla blir hjälpt av bara kortisonsalvan och att det annars kan rätta till sig i puberteten, men det känns väldigt svårt som det ser ut nu.. sonen är väldigt less på att hålla på med salvan så jag funderar på att sluta med det efter 4 veckor utan resultat.. 

Tror har var 12 eller liknande när vi började söka hjälp och de pratade om gymnastiken och att det kunde växa bort. Vi återkom årligen ett par gången men det blev inte bättre varför det slutade med operationen.
  • Anonym (Vännen)

Men bara fixa det, det är ju jättebra att ni har sett detta.

Jag har en manlig vän som lidit mycket av detta hela sitt liv, föräldrarna hade noll koll och det var inget man pratade om då.

Men tills sist kunde han äntligen ha sex utan att det gjorde ont, när han var 40+ år gammal. Då gjordes nämligen en partiell omskärelse och det var amen halleluja och alla änglakörer sjöng så glad han var då.

Så mycket ångest och smärta i onödan, på grund av ett så simpelt problem. Gråter

• Anonym (Hmm)

Fy fan, stackars grabb att hans mamma vet om hans öppning som 11.5 år. Jag började runka som 7 åring och att någon hade haft koll på min öppning som 11.5 åring hade fått mig att känna att jag inte har något värt mer att skydda utan totalt läggs för allt och alla. Fy fan. Lägg av. Antingen spricker den eller så söker han hjälp när han är tonåring,.. utan att du behöver stirra in i hans könsorgan... stackars grabb. 

• Anonym (Mamman)

När började ni märka av detta? Jag har en snart sexåring här hemma och funderar på när man ska söka hjälp. Pojken har haft flera balaniter genom åren och utan flera sittbad i veckan kommer de genast tillbaka. Han luktar också urin, trots ordentlig tvätt. Han kan inte heller föra tillbaka förhuden det minsta utan smärta. 

När vi sökte för de upprepade balaniterna, sa läkaren att hon misstänkte trång förhud, men inget mer om hur vi skulle gå vidare eller när vi borde söka hjälp. När bör man söka vård?

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Mamman) skrev 2025-08-22 18:32:22 följande:

När började ni märka av detta? Jag har en snart sexåring här hemma och funderar på när man ska söka hjälp. Pojken har haft flera balaniter genom åren och utan flera sittbad i veckan kommer de genast tillbaka. Han luktar också urin, trots ordentlig tvätt. Han kan inte heller föra tillbaka förhuden det minsta utan smärta. 

När vi sökte för de upprepade balaniterna, sa läkaren att hon misstänkte trång förhud, men inget mer om hur vi skulle gå vidare eller när vi borde söka hjälp. När bör man söka vård?

När han inte kan knulla. Eller om det gör jävligt ont för han i normala fall. Att du oroar dig över din 6 åring är bara sjukt. Bevisar än mer att du gillar kolla dina söners könsorgan. När de själva uttrycker problem så är det dags för operation. Inte annars. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-08-22 18:51:35 följande:
    När han inte kan knulla. Eller om det gör jävligt ont för han i normala fall. Att du oroar dig över din 6 åring är bara sjukt. Bevisar än mer att du gillar kolla dina söners könsorgan. När de själva uttrycker problem så är det dags för operation. Inte annars. 
    Nu har min son uttryckt att det gör ont i snoppen sen han var tre år. Varför i helvete tror du vi sökte vård första gången?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Mamman) skrev 2025-08-22 19:11:06 följande:
    Nu har min son uttryckt att det gör ont i snoppen sen han var tre år. Varför i helvete tror du vi sökte vård första gången?
    Så på 3 år har inte vården varken sett eller gjort något? Och då är ungen enbart 6 år gammal??? Nej... ber om ursäkt, inte för att jag har stort förtroende till vården.. .men om det hade varit ett reelt problem för grabben som 3 åring... ås hade du gjort mer än vad du harlyckats åstadkomma med idag med vården. Du låter dock jävligt fokuserad över att ha koll på deras könsorgan. Om grabben 3Åringen hr mått dåligt sedan 3 års ålder om det... vilket förmodligen inte ens är sant.. men visst, jag vill aldrig förneka möjligheter... då hade "ni" som du skriver.. fast egentligen DU tagit tag i det här ordentligt. Eller hur ?? Annars åk till valfritt arab land och be om omskärelse.. med RENA redskap.Vad är problemet? 
  • Anonym (Vännen)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-08-22 18:51:35 följande:
    Men vad är du för andrasortering till mansperson egentligen?

Detta är ett problem för många killar och män där de ofta lider i årtatal helt i onödan p.g.a. attityder som din.
  • Studentpappa

Jag gick till skolsyster i sjuan, blev skickad till vården och blev omskuren. Sen har den fungerat felfritt, det är liksom inget att fundera på.

Är det som för mig finns inget alternativ, min förhutt var fastvuxen i ollonet ingen salva skulle löst det och kuken gick givetvis inte att tvätta och flensosten vällagrad..

Att man går med problem likt detta som vuxen begriper jag inte. Sök vård bara.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Mamma)
    slirren skrev 2025-08-22 17:53:52 följande:
    Tror har var 12 eller liknande när vi började söka hjälp och de pratade om gymnastiken och att det kunde växa bort. Vi återkom årligen ett par gången men det blev inte bättre varför det slutade med operationen.
    Ah okej, de kommer kanske avvakta då till han blir lite äldre, vore ju skönt om det rättar till sig men det ser tyvärr dystert ut. Man ser inte en mm av ollonet. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamman) skrev 2025-08-22 18:32:22 följande:

Det var nu i sommar när han själv sa att han har två strålar när han kissar och att det svider När han kissar. Jag trodde det var uvi, kollade aldrig på snopen själv men sen hos läkaren konstaterade  han direkt att han har trång förhud, eller i princip helt tätt, kommer bara ut urin. 

han hade balanit en gång när han var 2-3 men sen inga besvär, jag tror de säger att man absolut inte ska försöka dra tillbaks på så litet barn utan man avvaktar till typ 8 iaf. men ring och rådgör med er läkare. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Vännen) skrev 2025-08-22 19:33:33 följande:
    Men vad är du för andrasortering till mansperson egentligen?

Detta är ett problem för många killar och män där de ofta lider i årtatal helt i onödan p.g.a. attityder som din.
    Du menar att muslimer har ett försprång då eller ? Snarare du som är andra hands sortering för utan kirurgiskt ingrepp så hade du inte ens kunnat kissa... eller hur ? Ville inte vara dryg, men det var du som tog upp andra hands sortering från början.. 
Svar på tråden Sonen på 11år har trång förhud och har fått kortison för det, någon mer med erfarenhet?