• Anonym (Hej)

Sluta amma 16månaders

Mitt tredje barn, hans framtänder är riktigt drabbade av karies trots ordentlig tandborstning. Tandläkaren kräver i princip att vi slutar amma direkt,
    Har ammat mina äldre barn till 20 och 22 månader utan problem, har aldrig haft en tillstymmelse av karies varken då eller nu. 

hur slutar man amma? 
    första var skrik och panik tre nätter. nr2 slutade helt lugnt när jag blev magsjuk och det fälldes inte en enda tår. känns som jag berövar min son på amning men
    vill inte heller att han ska lida pga att jag är egoistisk. Är dessutom gravid i v 18 så det börjar ändå lida mot sitt slut men hade inte velat sluta pga tvång heller. 

hur ska vi sluta?

• Svar på tråden Sluta amma 16månaders
  • Jemp

Hur mycket ammar han?
    Med mina gick det väldigt odramatiskt (12-13 mån). Vi hade då bara nattamningen kvar. Pappan tog 2-3 nätter medan jag sov i annat rum. Fortsatte sova med kläder på ytterligare ett tag. Inga tårar fällda, vanan var bruten. 

• Anonym (Hej)
    Jemp skrev 2025-08-23 14:18:59 följande:

Hur mycket ammar han?
    Med mina gick det väldigt odramatiskt (12-13 mån). Vi hade då bara nattamningen kvar. Pappan tog 2-3 nätter medan jag sov i annat rum. Fortsatte sova med kläder på ytterligare ett tag. Inga tårar fällda, vanan var bruten. 

Dagtid 1-2 gånger ibland 3-4 om han är gnällig osv. 

nattetid ungefär samma, oftast 1-2 men har dåligt koll för jag sover 😅
    okej kanske ska testa att ta bort dagamningen först! 

• Zamboni

Vår äldsta slutade amma helt på egen hand efter 8 månader. När tillvänjningen av annan föda fick hon mosad färskpotatis blandad med Bregott. Hon älskade potatisen och vägrade helt enkelt att amma efter det. Den yngsta ammade ytterligare 2 månader och även hon föredrog sen vanlig föda, dock inte potatisen som syrran ville ha. 

• Anonym (X)

Vi ersatte bröstet med en vällingflaska med vatten , tunnaste hålet i nappen. Funkade över förväntan. 

Sen förstår barn mycket i den åldern så man kan prata och förbereda innan. 

Svar på tråden Sluta amma 16månaders