• eliven

Lågt ferritin? När blev det bättre?

Jag har riklig mens och var hos gyn i juni för bland annat detta, bad också specifikt om att kolla blodvärde/järn för jag vet man är i riskzon om man blöder mycket. Fick svar om att allt såg bra ut och litade på det?

Hela sommaren har jag gått och mått skit till och från. Först kom det bara som episoder i några timmar ibland dagar. Men för två veckor sedan blev det konstant. Yrsel, illamående, matt, totalt orkeslös och borta i huvudet. Huvudet är värst, känner inte igen mig själv. Är som jag är i en konstant dimma, kan inte koncentrera mig och har inte ens klarat av att jobba nu dessa två veckor.

Kom till vårdcentralen i måndags och fick ta en massa prover. Läkaren har fortfarande inte ringt, tror hon ringer imorgon. Men har såklart tjuvkikat på 1177 och alla prov förutom ferritin ser bra ut. Ferritin låg på 17? Nu när jag bara kunnat ligga här har jag såklart läst oändligt med artiklar och blogginlägg. Vården verkar väldigt oense om vad som är normalt men de flesta verkar tycka att allt under 30-40 är riskzon och du kan börja få symptom. 80-100 är mer optimalt.

Gick även tillbaka och kollade anteckningarna från gyn i juni. Såg att jag redan då låg på 22. Vilket betyder att det gått ner till 17 på bara två månader och hade antagligen fått akut brist inom kort om ingen ändring skett. Blir så otroligt ledsen och arg på okunskapen. Känner att hade den första läkaren bara sagt till mig då att börja ta järntabletter så hade jag sluppit få min sommar förstörd och sjukskriva mig från jobbet.

Eftersom jag bara ligger här och mår skit och väntar kände jag att jag behövde göra något så började med järntabletter i förrgår (Niferex). Jag tror ändå det är det som den nya läkaren kommer ordinera.

Det suger att veta att det kan ta flera veckor ibland månader innan man mår bra igen. Vill bara få mitt liv tillbaka? Känner också otrolig stress av att missa så mycket kring jobbet, även om jag vet att jag inte borde känna så.

Så vill nog bara få höra andra som varit eller kanske är i samma sist. När började ni känna symptomen lätta? Jag har alltså bra hb så endast ferritin som är lågt.

• Svar på tråden Lågt ferritin? När blev det bättre?
  • Anonym (för mig)

Jag har inte haft så lågt som du, men hade 25 vid provtagning när jag sökte för bl a ihållande huvudvärk. Läkaren tyckte det var normalt värde, men jag googlade och såg att många får symtom när man ligger under 30. 

Jag började med Niferex, tog först två om dagen om jag minns rätt, och sedan en om dagen.

Jag blev bättre snabbt! Efter en månad började jag märka att jag inte hade lika ihållande huvudvärk längre. Tror att jag använde ca 5-6 förpackningar med Niferex, sen mådde jag bättre så jag slutade. 

Numera tar jag Niferex ett tag när jag märker att jag har mer huvudvärk + de andra symtomen igen. 

Jag hade ingen uppföljning alls hos VC eftersom mina prover såg ok ut, då tyckte de att jag fick ordna min hälsa på egen hand. 

Men några år efter att jag hade haft mina symtom (som jag själv tror berodde på lågt ferritin) fick jag ta samma prov av annan anledning och då låg det på 37. Den läkaren sa att hans erfarenhet är att många får symtom när de ligger under 30 så han tyckte att jag kan fortsätta ta Niferex när jag själv känner som behov av det. Risken att jag ska hamna för högt är nog obefintlig. 

Jag har aldrig legat över 50 nånsin i prover så jag antar att normalstatus kan vara rätt olika mellan olika personer.

• eliven
    Anonym (för mig) skrev 2025-08-24 12:12:56 följande:

Jag har inte haft så lågt som du, men hade 25 vid provtagning när jag sökte för bl a ihållande huvudvärk. Läkaren tyckte det var normalt värde, men jag googlade och såg att många får symtom när man ligger under 30. 

Jag började med Niferex, tog först två om dagen om jag minns rätt, och sedan en om dagen.

Jag blev bättre snabbt! Efter en månad började jag märka att jag inte hade lika ihållande huvudvärk längre. Tror att jag använde ca 5-6 förpackningar med Niferex, sen mådde jag bättre så jag slutade. 

Vad skönt att det blev bättre! Så himla dumt att det verkar finnas väldigt mycket okunskap kring hur mycket lågt ferritin kan påverka, innan man ens har brist. Känns som många går och mår dåligt helt i onödan av något som jag fixas relativt enkelt även om det tar lite tid.
  • Mrs Moneybags

Mitt värde låg på 11 och läkaren sa att det nog tar 3-4 månader innan det är på normala nivåer igen och det stämde ganska bra. 

Det kanske beror på hur lågt värde man har hur snabbt det går upp? 17 är ju ändå inom referensvärdet. 

Jag tar prover ett par gånger om året och fortsätter ta tablett några gånger i veckan nu när jag har fått upp värdet till normal nivå. 

• Anonym (Liza)

Mitt låg på 6,1. Jag åt massa järn under en sommar och fick upp det till hela 6,7.... Vården tyckte inte det var värt att provta mer, men jag har inga symptom och mår bra och ingen verkar orolig. Lågt ferritin i sig är inte farligt är vad jag fått höra bara. 

Mitt hb har alltid varit normalt. Jag var blodgivare men har fått sluta, återbildar för långsamt. 

• Anonym (Hb)

Men ferritinvärde på 17 är ju helt normalt? Nedre gränsen ligger på 7. Jag hade strax under 4 när jag kollade sist och då hade jag järnbrist. Har tagit järn några månader och ska på återkoll om ett tag. Men det var absolut ingen katastrof när jag låg så lågt, jag blev yr lätt och kände att jag hade dålig kondition men inte så att jag behövde vara hemma för jobbet eller något. 

du får se vad läkaren säger men enligt dina prover så har du inte järnbrist. 

• eliven
    Anonym (Hb) skrev 2025-08-24 17:37:41 följande:

Men ferritinvärde på 17 är ju helt normalt? Nedre gränsen ligger på 7. Jag hade strax under 4 när jag kollade sist och då hade jag järnbrist. Har tagit järn några månader och ska på återkoll om ett tag. Men det var absolut ingen katastrof när jag låg så lågt, jag blev yr lätt och kände att jag hade dålig kondition men inte så att jag behövde vara hemma för jobbet eller något. 

du får se vad läkaren säger men enligt dina prover så har du inte järnbrist. 

Normalt och normalt. Det är just det som är problemet, att alla verkar väldigt oense om det. Har en vän som berättade att att hennes läkare hade sagt till henne att när det går under 40 betyder det är järndepåerna börjar ta slut och man riskerar att få symptom och måste ta järntabletter. Mitt värde på 17 är absolut inom referensintervallet och nej det är inte järnbrist men som jag skrev är det många som får symptom innan de ens fått järnbrist. Och alla är såklart olika. Min mamma hade både akut järnbrist och lågt hb, läkaren sa att hon borde inte ens klara av att stå upp men mådde trots detta relativt bra och kunde ta sig själv till vårdcentralen. Man måste kolla på helhetsbilden när man gör bedömningen och inte stirra sig blind på siffror..

men ja får se vad läkaren säger. ?Problemet? är ju att exakt alla andra prover ser perfekta ut så vet inte annars vad det skulle vara. 
  • Anonym (G)

Jag låg på 16 för några månader sen och mådde rent av skit. Satt och somnade dagtid, fick yrselattacker och stickningar/domningar i kroppen. Att ha så lågt är inte alls bra. Övre värdet är ju typ 300, klart det inte är bra att ligga så lågt då. Har också läst mig till att under 30 tyder på brist.
    Mår inte alls så nu när jag fått upp värdet på över 30. Optimalt är nog ännu högre. 

• eliven
    Anonym (G) skrev 2025-08-24 19:28:00 följande:

Jag låg på 16 för några månader sen och mådde rent av skit. Satt och somnade dagtid, fick yrselattacker och stickningar/domningar i kroppen. Att ha så lågt är inte alls bra. Övre värdet är ju typ 300, klart det inte är bra att ligga så lågt då. Har också läst mig till att under 30 tyder på brist.
    Mår inte alls så nu när jag fått upp värdet på över 30. Optimalt är nog ännu högre. 

Åh så jobbigt. Men skönt det är bättre nu när du fått upp värdet. Tog du järntabletter för att få upp det eller hur gjorde du?

• Anonym (G)
    eliven skrev 2025-08-24 20:02:11 följande:

Åh så jobbigt. Men skönt det är bättre nu när du fått upp värdet. Tog du järntabletter för att få upp det eller hur gjorde du?

Ja Niferex 2 ggr dag i flera veckor och nu varje dag vid mens och varannan annars. Glöm inte dricka juice till. Tag upp det mycket bättre då.
  • Anonym (Hb)
    eliven skrev 2025-08-24 19:19:25 följande:
    Normalt och normalt. Det är just det som är problemet, att alla verkar väldigt oense om det. Har en vän som berättade att att hennes läkare hade sagt till henne att när det går under 40 betyder det är järndepåerna börjar ta slut och man riskerar att få symptom och måste ta järntabletter. Mitt värde på 17 är absolut inom referensintervallet och nej det är inte järnbrist men som jag skrev är det många som får symptom innan de ens fått järnbrist. Och alla är såklart olika. Min mamma hade både akut järnbrist och lågt hb, läkaren sa att hon borde inte ens klara av att stå upp men mådde trots detta relativt bra och kunde ta sig själv till vårdcentralen. Man måste kolla på helhetsbilden när man gör bedömningen och inte stirra sig blind på siffror..

men ja får se vad läkaren säger. ?Problemet? är ju att exakt alla andra prover ser perfekta ut så vet inte annars vad det skulle vara. 

Så oense är man inte - de flesta laboratorier har lite olika gränsvärden och det har ofta att göra med hur man mäter. det gäller alla prover, inte bara blodvärde. Sen är det aldrig SÅ exakt, du kan ta två prover och få lite olika svar  

Min vc hade inte gjort någonting om jag haft 17 i värde, däremot borde man nog kolla upp

vad en så extrem trötthet beror på. Niferex bör vända järnvärdena rätt snabbt - jag kände skillnad redan efter någon vecka och då låg jag rejält lågt. 

tycker du ska fortsätta ta järn och se hur det känns om nån månad. 

• Anonym (Hb)
    Anonym (G) skrev 2025-08-24 19:28:00 följande:

Nja, om du har 300 och är kvinna kan det vara tecken på rätt svåra sjukdomar. 

de här gränsvärdena handlar om vad friska människor kan ha för värden och det kan variera kraftigt. Det betyder INTE att man ska ha så högt som möjligt eller så nära mitten som möjligt. Du kan ha värden i det lägre spannet hela livet och må prima - för att det är rätt värden för just dig. 

• Anonym (G)
    Anonym (Hb) skrev 2025-08-24 20:54:47 följande:

Nja, om du har 300 och är kvinna kan det vara tecken på rätt svåra sjukdomar. 

de här gränsvärdena handlar om vad friska människor kan ha för värden och det kan variera kraftigt. Det betyder INTE att man ska ha så högt som möjligt eller så nära mitten som möjligt. Du kan ha värden i det lägre spannet hela livet och må prima - för att det är rätt värden för just dig. 

Oavsett talar en enkel googling om för dig att under 30 är talande till brist så lägg ner. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (G) skrev 2025-08-25 06:14:35 följande:
    Oavsett talar en enkel googling om för dig att under 30 är talande till brist så lägg ner. 
    Nja. En snabb googling säger att referensvärdet är 13-150 för kvinnor.

Du kanske tittade på någon AI-sammanfattning...

Därmed inte sagt att man inte kan ha symtom trots högre värde! Det är säkerligen väldigt individuellt och det kan också blandas ihop med b-vitaminvärdet mm som ger liknande symtom. 
  • Anonym (G)
    Mrs Moneybags skrev 2025-08-25 09:22:19 följande:
    Nja. En snabb googling säger att referensvärdet är 13-150 för kvinnor.

Du kanske tittade på någon AI-sammanfattning...

Därmed inte sagt att man inte kan ha symtom trots högre värde! Det är säkerligen väldigt individuellt och det kan också blandas ihop med b-vitaminvärdet mm som ger liknande symtom. 

Märkligt då jag fått höra av mina läkare att fylla på med järntabletter både när jag låg på 16 och runt 25. 

Det är ju inte meningen man ska ligga så nära nedre delen av referensvärdet. Även om det inte är katastrof eller farligt kan man som sagt må rätt risigt eller att det sjunker ytterligare kraftigt vid blödning, skada, förlossning eller andra sjukdomar. 

Svar på tråden Lågt ferritin? När blev det bättre?