Lågt ferritin? När blev det bättre?
Jag har riklig mens och var hos gyn i juni för bland annat detta, bad också specifikt om att kolla blodvärde/järn för jag vet man är i riskzon om man blöder mycket. Fick svar om att allt såg bra ut och litade på det?
Hela sommaren har jag gått och mått skit till och från. Först kom det bara som episoder i några timmar ibland dagar. Men för två veckor sedan blev det konstant. Yrsel, illamående, matt, totalt orkeslös och borta i huvudet. Huvudet är värst, känner inte igen mig själv. Är som jag är i en konstant dimma, kan inte koncentrera mig och har inte ens klarat av att jobba nu dessa två veckor.
Kom till vårdcentralen i måndags och fick ta en massa prover. Läkaren har fortfarande inte ringt, tror hon ringer imorgon. Men har såklart tjuvkikat på 1177 och alla prov förutom ferritin ser bra ut. Ferritin låg på 17? Nu när jag bara kunnat ligga här har jag såklart läst oändligt med artiklar och blogginlägg. Vården verkar väldigt oense om vad som är normalt men de flesta verkar tycka att allt under 30-40 är riskzon och du kan börja få symptom. 80-100 är mer optimalt.
Gick även tillbaka och kollade anteckningarna från gyn i juni. Såg att jag redan då låg på 22. Vilket betyder att det gått ner till 17 på bara två månader och hade antagligen fått akut brist inom kort om ingen ändring skett. Blir så otroligt ledsen och arg på okunskapen. Känner att hade den första läkaren bara sagt till mig då att börja ta järntabletter så hade jag sluppit få min sommar förstörd och sjukskriva mig från jobbet.
Eftersom jag bara ligger här och mår skit och väntar kände jag att jag behövde göra något så började med järntabletter i förrgår (Niferex). Jag tror ändå det är det som den nya läkaren kommer ordinera.
Det suger att veta att det kan ta flera veckor ibland månader innan man mår bra igen. Vill bara få mitt liv tillbaka? Känner också otrolig stress av att missa så mycket kring jobbet, även om jag vet att jag inte borde känna så.
Så vill nog bara få höra andra som varit eller kanske är i samma sist. När började ni känna symptomen lätta? Jag har alltså bra hb så endast ferritin som är lågt.