• Anonym (TS)

Vi som vill ge ut en bok

Det vill jag göra. Jag vill släppa min självbiografi. Håller på att skriva den-för min egna skull än så länge. Mitt livshistoria är så wacky och kafkaartat att jag behöver skriva den för att bearbeta den. Det är som terapi för mig. 
    Det finns såklart ingen garanti att den kommer ges ut av något förlag. Men jag vill nog försöka. 

Här samlas vi som peppar och stöttar varandra med skrivtips och dylikt. 

• Svar på tråden Vi som vill ge ut en bok
  • Anonym (self)

Självpublicera digitalt på Amazon.

• Tyra myra

Nu är det nog så att de flesta som börjar skriva utgår till en början från något som hänt i sitt liv. Oavsett vilken gener det tillslut hamnar.

Känner till flera som börjat skriva om sitt liv som en terapi men under tiden dyker det upp en ny fiktiv berättelse som de senare gett ut. Det är väldigt få människor som verkligen vill lägga ut sitt privata liv till allmän beskådan. 

Det är spännande med barnböcker. Känner en man som man inte skulle kunna tro  kunna skriva för barn men som på ett väldigt fint sätt kan gå in i sig själv och känna de känslor han hade som barn. Det har blivit fler uppskattade barnböcker från hans penna.

Jag önskar dig lycka till med ditt skrivande, vad det nu än blir av det tillslut. 

• Anonym (TS)

Ni är flera som skriver att ingen vill läsa från en okänd/svensson. Jag förstår eran synpunkt. Men jag har levt ett riktigt ovanligt liv. Jag vill också hjälp andra genom berättelse. Visa att man vända sitt liv. 

• Anonym (TS)
    Tyra myra skrev 2025-08-24 19:43:26 följande:

Nu är det nog så att de flesta som börjar skriva utgår till en början från något som hänt i sitt liv. Oavsett vilken gener det tillslut hamnar.

Känner till flera som börjat skriva om sitt liv som en terapi men under tiden dyker det upp en ny fiktiv berättelse som de senare gett ut. Det är väldigt få människor som verkligen vill lägga ut sitt privata liv till allmän beskådan. 

Det är spännande med barnböcker. Känner en man som man inte skulle kunna tro  kunna skriva för barn men som på ett väldigt fint sätt kan gå in i sig själv och känna de känslor han hade som barn. Det har blivit fler uppskattade barnböcker från hans penna.

Jag önskar dig lycka till med ditt skrivande, vad det nu än blir av det tillslut. 

TackGlad
  • Anonym (Det vill jag med)
    Anonym (Rebecca) skrev 2025-08-24 17:02:00 följande:
    TS pratar om en självbiografi. Inte många som kommer vilja läsa en biografi om nån random Svensson.
    TS skrev att här samlas vi som vill hjälpa till med skrivtips, så ditt inlägg är ganska ointressant. Tanken med att skriva behöver väl inte vara att man ska bli nån ny Lisa Marklund eller så. Håll nere negativiteten om du inte är intresserad.
    Anonym (Hmm..,,) skrev 2025-08-24 16:43:22 följande:

Barnbok är en helt annan sak än en självbiografi.

Tack för klargörandet! 
  • Anonym (Rebecca)
    Anonym (Det vill jag med) skrev 2025-08-24 22:09:50 följande:
    TS skrev att här samlas vi som vill hjälpa till med skrivtips, så ditt inlägg är ganska ointressant. Tanken med att skriva behöver väl inte vara att man ska bli nån ny Lisa Marklund eller så. Håll nere negativiteten om du inte är intresserad.
    Du verkar ju inte vara en särskilt bra författare då du har så dålig läsförståelse. Inlägget DU svarade på ifrågasatte varför någon skulle vilja läsa TS självbiografi om hen inte var känd. Varpå du började babbla på om din barnbok och hur många författare börjar som vanliga, okända människor, vilket såklart är helt irrelevant när någon specifikt pratat om TS självbiografi. 
    Anonym (Rebecca) skrev 2025-08-24 22:53:55 följande:
    Du verkar ju inte vara en särskilt bra författare då du har så dålig läsförståelse. Inlägget DU svarade på ifrågasatte varför någon skulle vilja läsa TS självbiografi om hen inte var känd. Varpå du började babbla på om din barnbok och hur många författare börjar som vanliga, okända människor, vilket såklart är helt irrelevant när någon specifikt pratat om TS självbiografi. 
    Ja och varför ifrågasätter man TS när hon bara vill ha skrivtips? Varför skriva att ingen kommer vara intresserad av en okänd person. Det vet väl inte du nånting om. Men vissa (som du) verkar bara älska att hugga på allt folk skriver. 
  • Anonym (Leia)

Vet en som gjort en sådan bok. Personen hade råkat ut för mycket skit men står i dag ganska stark. 

Jag drog mig för att läsa den av flera skäl - det ena var att jag känner personen lite. Ville jag egentligen veta? Hade det varit en random person så kanske det varit lättare? Jag visste lite sedan tidigare dock, lite hade personen berättat. 

Jag läste den och önskar så innerligt att en korrektur, lektor eller ja, nästan vem som helst hade styrt den lite mer utan att tappa hennes ord. 

Det var verkligen som att läsa någons dagbok. Skriver man dagbok är man kanske inte alltid så noga med ord och meningar. Exempelvis skall jag skriva "på det bruna bordet stod det en rund skål av glas. I skålen låg det röda äpplen som såg alldeles saftiga ut". Personen hade då skrivt mer "det stod en skål med frukt på bordet". 

Nej, man kan inte brodera ut och försköna en självbiografi för mycket, man vill inte heller höra något ordsvammel. Däremot ett språk som inte är stolpigt utan flyter på. 

Läs dina stycken högt. Låt datorn läsa dem högt för dig om du skriver på dator (finns sådana funktioner i ordbehandlingsprogram). Se till att du inte har för långa meningar och vettig meningsbyggnad och att det är en bra läsbarhet - finns gratis nätprogram för sådant. . 

Lycka till!

• Anonym (Rolig tråd)

Vad kul att du vill ge ut din livshistoria, TS - har man ett intressant liv kan det givetvis bli en intressant bok oavsett om man är känd eller inte! Ett tips dock är att skriva det som en skönlitterär roman snarare än som en regelrätt självbiografi; det är just formatet som kan ställa till det lite om man inte är känd - inte historien i sig.

Något du tyvärr måste vara förberedd på är dock att det inte räcker med en intressant historia; du måste även vara en otroligt god skribent och stilist. Konkurrensen är numera stenhård, och det är mycket få manuskript som faktiskt blir antagna för traditionell utgivning. Har du gott om pengar finns hybridförlag som ger ut din bok mot en viss (ofta stor) summa pengar, om de inte anser att den håller tillräcklig kvalité för att de själva ska ta det ekonomiska ansvaret, men det är ju inte alla som har råd att (eller vill) gå den vägen. Ett annat alternativ är att söka sig till små förlag som själva måste vara på hugget, så att säga, och hoppas på att de nappar. Ytterligare en annan möjlighet är att köra egenutgivning via exvis Books on Demand (BoD) eller Vulkan.

Jag hoppas att du lyckas! 

• Anonym (Rebecca)
    Anonym (Det vill jag med) skrev 2025-08-24 23:04:01 följande:
    Ja och varför ifrågasätter man TS när hon bara vill ha skrivtips? Varför skriva att ingen kommer vara intresserad av en okänd person. Det vet väl inte du nånting om. Men vissa (som du) verkar bara älska att hugga på allt folk skriver. 
    TS vill inte ha skrivtips utan vill ha råd för att hen vill att självbiografin ska ges ut av ett förlag. Ett förlag är såklart ett företag som vill gå med vinst, och därför måste såklart alla potentiella nya författare som vill att förlaget ska ge ut just deras bok kunna pitcha och ge en USP för varför just deras bok ska ges ut.

Ett förlag kommer inte ge ut en bok bara för att författaren drömt om att ge ut en bok eller för att vara schyssta, utan för att de vill tjäna pengar. De vill vara säkra på att det finns en marknad för boken och att människor kommer vara intresserade att läsa den. Finns det inte något sånt, kommer TS ha väldigt svårt att få något förlag att vilja ge ut boken, speciellt då om TS själv inte är känd eller har en redan etablerad audience som kommer vilja köpa boken, enbart för att det är TS som skrivit den. 
  • FillippaFL

Jobbar som korrekturläsare (dock inte för böcker) och tar gärna en titt, TS. Kanske jag kan hjälpa dig med lite tips?

Svar på tråden Vi som vill ge ut en bok