• Anonym (Mira72)

Vad gör ni inte småbarns- föräldrar på helgerna?

Vad gör ni av er lediga tid efter småbarnsåren? Sport, kultur, hemmamys? Själv känner jag att jag tappat bort mig själv. Hur var övergången för er mellan att behövas så mycket av barnen till att mer kunna ge er själva? 

• Svar på tråden Vad gör ni inte småbarns- föräldrar på helgerna?
  • Anonym (Becca)

Med två idrottande tonåringar så tillbringas helger ofta på matcher eller tävlingar. På läktaren eller i ett seketeriat. 

Nu har ett barn slutat dock så plötsligt undrar vi också vad vi ska göra... Fast det löser sig liksom alltid. Finns alltid något att peta på hemma, en skogspromenad att göras, en tvätt att tvätta, mat att handla (med tonåringar går det åt en hel del mat...), bil som ska fixas, övningsköring - ja, you name it! 

Vänner som har äldre barn typ vuxna har jag sett åker på små helgresor, samlar gänget för kräftskiva, träffar släkten, går på kurs, sjunger i kör eller börjat spela innebandy igen - allt för att dra hälsenan ur led antar jag.

• En glad tjej
    Anonym (Mira72) skrev 2025-08-24 17:10:32 följande:

Vad gör ni av er lediga tid efter småbarnsåren? Sport, kultur, hemmamys? Själv känner jag att jag tappat bort mig själv. Hur var övergången för er mellan att behövas så mycket av barnen till att mer kunna ge er själva? 

Mina barn är 19 och 17.5. De är helt självgående nu och kan ta hand om sig själva. När jag är hemma i min lägenhet städar jag, lagar mat osv. men mina barn fixar allt sånt när jag inte är hemma. De har pojkvänner båda två och fullt upp med dem.

Förra året träffade jag mitt livs kärlek, då 46 år gammal. Vi träffas väldigt ofta, flera dagar i veckan samt på helgerna. Vi gör massor, allt från att laga goda middagar tillsammans till att packa en fikakorg och åka ut i naturen. Vi har i stort sett aldrig det tråkigt. Utöver att hänga med särbon gymmar jag och försöker få till det ett par gånger i veckan.

Jag njuter av att ha mycket egentid, speciellt nu när jag träffat en helt fantastisk människa också, livet är härligt!
  • Anonym (Furufnatt)

Vi köpte en liten gård så nu har vi 7000 projekt och ingen fritid alls, haha, fast det är jättekul! Skrattande

• Anonym (Furufnatt)

PS: Och gymkortet kan man kasta på köpet. Att gräva och röja och slå stängselstolpar ger bättre muskler än att stånka vid maskiner vecka efter vecka och ändå inte bygga nåt verkligt. 

• Anonym (såpa)
    Anonym (Mira72) skrev 2025-08-24 17:10:32 följande:

Nu är mina barn fortfarande hemmaboende, men är i övre tonåren och behöver oss allt mindre.

Så i takt med det så börjar vi mer och mer utveckla våra egna intressen. Med träning, konserter, middag ute, kvällskurs och annat. Men jag trivs även med att bara vara hemma och vila efter intensiva jobbdagar. Lagar en del mat, grejar i trädgården, fantiserar om att flytta, planera resor, och så det vanliga som kommer med hemmet. 
  • Anonym (Anna)

Skönt att det finns fler som inte alltid gör så mycket. Alla mina kollegor är så sjukt prutthurtiga. 

De tältar i skogen, åker långfärdsskridskor genom halva landet och tillbaka på söndagen, har segelbåt, rider med sina tvååringar och gud vet vad. Jag vågar inte ens berätta vad jag gör på helgerna för alla tittar på mig som om de undrar om jag är döende, så nu hittar jag på historier om att vi är ute och plockar svamp och sådant (allt man kan göra i en skog verkar vara godkänt, även om mer extravaganta saker än svampplockning säkert ger pluspoäng)

I verkligheten så åker vi kanske till köpcentrat, äter på chopchop eller något liknande ställe, ibland något museum eller lekland, och annars är vi mestadels hemma. Ganska ofta kommer mormor eller morfar på besök och umgås med barnen ett par timmar medan vi hänger framför tvn eller datorn. Ja, och så sköter vi förstås hemmet. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Anna) skrev 2025-08-25 20:06:23 följande:

Skönt att det finns fler som inte alltid gör så mycket. Alla mina kollegor är så sjukt prutthurtiga. 

De tältar i skogen, åker långfärdsskridskor genom halva landet och tillbaka på söndagen, har segelbåt, rider med sina tvååringar och gud vet vad. Jag vågar inte ens berätta vad jag gör på helgerna för alla tittar på mig som om de undrar om jag är döende, så nu hittar jag på historier om att vi är ute och plockar svamp och sådant (allt man kan göra i en skog verkar vara godkänt, även om mer extravaganta saker än svampplockning säkert ger pluspoäng)

I verkligheten så åker vi kanske till köpcentrat, äter på chopchop eller något liknande ställe, ibland något museum eller lekland, och annars är vi mestadels hemma. Ganska ofta kommer mormor eller morfar på besök och umgås med barnen ett par timmar medan vi hänger framför tvn eller datorn. Ja, och så sköter vi förstås hemmet. 

Ah, INTE småbarnsföräldrar skrev du. Jag missade det.
  • Anonym (Tonårsmorsa)

Vi går ut och äter, träffar familj och vänner, tar en öl och går på konserter. Gör ibland kvällsaktiviteter med tonåringarna som t ex bowling och bio också. Eller bara middag och sällskapsspel hemma.

• vallakra
    Anonym (Anna) skrev 2025-08-25 20:09:42 följande:
    Ah, INTE småbarnsföräldrar skrev du. Jag missade det.
    Våra två söner är utflugna men när de var små såg våra helger ut som du beskrev era. Och jag tror att det gäller ganska många. Jag tror inte heller att barn på något sätt far illa av lugna helger. De har ju oftast varit på förskolan hela veckan och trivs nog ganska bra hemma ett par dagar i veckan.

Så ni har verkligen inget att skämmas för. Man måste inte sysselsätta barnen hela tiden. Våra pojkar älskade att utföra hushållssysslor, hänga tvätt, sopa köksgolvet osv. Mer behövdes oftast inteSkrattande.

För att svara ts:

våra barn är som sagt vuxna och våra helger består av loppisar, trädgårdsarbete, läsning, bio, promenader, besöker sönerna i deras respektive studieort, tar en tupplur, spelar spel, plöjer tv-serier, handarbetar.......
  • Tremere

När yngsta är 15 och äldsta redan flyttat hemifrån samt en fru som jobbar treskift så har man mycket egen tid.
    Fyller den med att se på alla filmer jag inte hunnit se och som inte frun är intresserad av. Ofta innebär det ju även att ekonomin kanske blir lite stadigare och bättre. För mig innebar det att jag kunde återuppta min hobby med att bygga modeller och köra RC-bilar. Lägg till det att man skaffar en 3D-skrivare och försöker lära sig design, så har man lätt fullt upp all ledig tid Skrattande

• Spucks
    Anonym (Anna) skrev 2025-08-25 20:06:23 följande:

Jag har aldrig gjort konstanta utflykter med mina barn. Tycker inte du behöver känna dig dålig för detta - tvärtom, den konstanta överstimulationen och underhållningen har ingen positiv inverkan på barn.
Svar på tråden Vad gör ni inte småbarns- föräldrar på helgerna?