• Anonym (TS)

Åka på semester med barnen under skoltid

Jag blir fundersam över den mycket onyanserade diskussionen som finns angående föräldrar som reser med sina barn när dom ska vara på skolan. 

Jag tycker man måste kunna se detta från olika perspektiv. 

T ex en elev i förskoleklass som får en vardag  vara ledig för att åka tåg till en annan stad och gå på teater och besöka ett museum och ha det mysigt. 

Kan det inte finnas olika former av lärande i det?

Eller om man tar med sig sin 14-15 åring och åker tåg genom Europa, tittar på uppbyggda städer som förstörts under andra världskriget, man tar med barnet på guidade turer i olika länder med detta som tema och sedan besöker koncentrationslägren. 

Anledningen att man kanske tar semestern efter att skolan börjat kan handla om exempelvis att man jobbar inom vården och då behövt jobba under sommaren eller att det är tokmycket folk under sommaren. 

Men jag tycker att man måste se på vad resan faktiskt kan ge. Är 5 dagar borta från skolan en stor grej om man faktiskt gör något vettigt. Och då pratar jag inte om att sitta på en strand i Thailand och bada hela dagarna. 

Men att få resa och ha ett tydligt innehåll med upplevelsen. Visst blir det en klassfråga vem som har råd att låta sitt barn följa med på en sån här resa, men jag tror att en sån här resa för många kan skapa en djupare förståelse och att man väcker nyfikenhet av att vilja veta mer. Som sedan motiverar till att lära sig mer. 

Varför lyfts inte detta? 

• Svar på tråden Åka på semester med barnen under skoltid
  • Anonym (Greta)

För att det är trams. Lagen föreskriver att elever skall gå i skolan, men de har ju ledigt majoriteten av årets dagar. Att sätta sig till doms över föräldrars val av resmål och innehåll låter riktigt illa. 

• Anonym (Mari)

Det gör det väl? Och massor av skolor beviljar ledigheter. 

Personligen tycker jag inte att barn behöver resa bort under terminerna om det inte finns särskilda skäl (begravning tex). Det finns så mycket lovdagar att spela med. För vissa barn påverkas inte lärandet alls eller som du säger, tom positivt, men det hade en resa på att lov också gjort. För lärarna innebär det så gott som alltid merarbete när elever är borta. Det enskilda fallet är ju minimal påverkan (förutsatt att eleven klarar studierna, en del lovar att plugga men fixar inte det), men när det handlar om flera elever i veckan så börjar arbetstiden snabbt ticka på och den borde gå till de elever som är i skolan, inte till de som inte är det. I synnerhet inte elever på nöjesresor, klart att skolan måste ge stöd vid sjukdom eller psykisk ohälsa. 

Sen tycker jag inte förskoleklass är så noga. Där kan man vara mer generös med ledighet.

• Jemp

Njae. Skolan/skollagen bestämmer ju vad barnen ska lära sig och hur. Att barnen lär sig under en resa är definitivt sant, men inte en fråga för skolan.
    Däremot tycker jag det är bra att i undantagsfall kunna vara ledig.

• Anonym (Nickebacke)

Det lyfts.
    Tycker inte att debatt/diskussion sviktar alls där faktiskt för det är självklart för de flesta att det är just sådant som resandet för med sig. Som är positivt.
    Men det spelar liksom ingen roll. 
    Tänk dig en skolmiljö och framför allt en arbetssituation för en lärare som under en termin ska planera, genomföra och utvärdera undervisning parallellt med att barn kommer och går. Mardröm. 
    Alla föräldrar vet vad sina barn kan och gör (säger de) och tar ansvar för det (säger de).
    Men Asta och Isak var borta en bit in på vecka 34.
    Ingen hade gjort eller läst något särskilt, Asta har dessutom förmodad ADHD så henne hade vi tänkt utvärdera särskilt ihop med EHT de första dagarna. Det visste förstås inte föräldrarna men å andra sidan måste vi utgå från att eleverna dyker upp till terminsstart.
    Pelle var med i början men sen försvann han i mitten vecka 35 och halva 36. Kom tillbaka och hade läst två böcker om Cirkusdeckarna under resan men inte mer än så.
    Vecka 38 var tre elever borta delvis. 
    Sen var det lugn och ro i några veckor. Pelle blev tyvärr sjuk och har fortfarande inte tagit igen. Jag själv har också haft en period vab och så några dagar egen sjukdom. 
    Fyra-fem stycken har begärt ledigt veckorna 43 och /eller 45 pga det är så himla dyrt att resa på höstlovet. Freja och en till kommer gå på jullov redan from vecka 50. 

• Mrs Moneybags

Varför det inte lyfts är på grund av att svenska barn har ca 150 lediga dagar per år att disponera helt fritt gällande resor och andra nöjen. 

Självklart är resor lärande och givande på alla sätt och vis, men det är ju inte omöjligt att pressa in en veckas utlandssemester på t ex det 2,5 månader långa sommarlovet. 

Svar på tråden Åka på semester med barnen under skoltid