Åka på semester med barnen under skoltid
Jag blir fundersam över den mycket onyanserade diskussionen som finns angående föräldrar som reser med sina barn när dom ska vara på skolan.
Jag tycker man måste kunna se detta från olika perspektiv.
T ex en elev i förskoleklass som får en vardag vara ledig för att åka tåg till en annan stad och gå på teater och besöka ett museum och ha det mysigt.
Kan det inte finnas olika former av lärande i det?
Eller om man tar med sig sin 14-15 åring och åker tåg genom Europa, tittar på uppbyggda städer som förstörts under andra världskriget, man tar med barnet på guidade turer i olika länder med detta som tema och sedan besöker koncentrationslägren.
Anledningen att man kanske tar semestern efter att skolan börjat kan handla om exempelvis att man jobbar inom vården och då behövt jobba under sommaren eller att det är tokmycket folk under sommaren.
Men jag tycker att man måste se på vad resan faktiskt kan ge. Är 5 dagar borta från skolan en stor grej om man faktiskt gör något vettigt. Och då pratar jag inte om att sitta på en strand i Thailand och bada hela dagarna.
Men att få resa och ha ett tydligt innehåll med upplevelsen. Visst blir det en klassfråga vem som har råd att låta sitt barn följa med på en sån här resa, men jag tror att en sån här resa för många kan skapa en djupare förståelse och att man väcker nyfikenhet av att vilja veta mer. Som sedan motiverar till att lära sig mer.
Varför lyfts inte detta?