• Anonym (TS)

Åka på semester med barnen under skoltid

Jag blir fundersam över den mycket onyanserade diskussionen som finns angående föräldrar som reser med sina barn när dom ska vara på skolan. 

Jag tycker man måste kunna se detta från olika perspektiv. 

T ex en elev i förskoleklass som får en vardag  vara ledig för att åka tåg till en annan stad och gå på teater och besöka ett museum och ha det mysigt. 

Kan det inte finnas olika former av lärande i det?

Eller om man tar med sig sin 14-15 åring och åker tåg genom Europa, tittar på uppbyggda städer som förstörts under andra världskriget, man tar med barnet på guidade turer i olika länder med detta som tema och sedan besöker koncentrationslägren. 

Anledningen att man kanske tar semestern efter att skolan börjat kan handla om exempelvis att man jobbar inom vården och då behövt jobba under sommaren eller att det är tokmycket folk under sommaren. 

Men jag tycker att man måste se på vad resan faktiskt kan ge. Är 5 dagar borta från skolan en stor grej om man faktiskt gör något vettigt. Och då pratar jag inte om att sitta på en strand i Thailand och bada hela dagarna. 

Men att få resa och ha ett tydligt innehåll med upplevelsen. Visst blir det en klassfråga vem som har råd att låta sitt barn följa med på en sån här resa, men jag tror att en sån här resa för många kan skapa en djupare förståelse och att man väcker nyfikenhet av att vilja veta mer. Som sedan motiverar till att lära sig mer. 

Varför lyfts inte detta? 

• Svar på tråden Åka på semester med barnen under skoltid
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Z) skrev 2025-08-26 15:38:07 följande:

Hur ska rektorn avgöra vem som får ledigt?

Sture 8 år som åker till Paris för att gå på konstmuseum? Iris 14 år som reser till Island för vandringar? Ernst 11 år som åker till Norge på fiskeresa? Nina 15 som reser till Skåne för att träffa mormor? Kaj 12 som åker till Vietnam för sin farbrors bröllop? 

Hur? Vad menar du? Rektor och skolledning i samarbete med läraren avgör.
    Får inte barnet ledigt så är det det som gäller.
    Man kan alltid fråga - men svaret kanske inte är det du önskade.
    Livet går inte ut på att just du ska kunna göra det du vill och när du vill.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-08-26 15:51:44 följande:
    Hur? Vad menar du? Rektor och skolledning i samarbete med läraren avgör.
    Får inte barnet ledigt så är det det som gäller.
    Man kan alltid fråga - men svaret kanske inte är det du önskade.
    Livet går inte ut på att just du ska kunna göra det du vill och när du vill.
    Det var riktat till TS som verkar tycka att barn ska få ledigt för vissa resor. Men vilka resor? 
  • Anonym (Anonym S)
    Mrs Moneybags skrev 2025-08-26 15:09:16 följande:
    Jag tror att du i likhet med många andra utgår från dig själv och vad som skulle vara bra för dig. När man sätter upp ett regelverk måste man dock ta alla berörda i beaktning. Det är inte alls fel att fundera över lärarnas arbetsbörda. Ingen ska väl behöva bli utbränd för att folk åker på semester mitt i terminen när det finns 150 andra dagar att välja på. 

Jag tror att du gör precis samma sak.

Du utgår ifrån dig själv som inte har dessa behov och därför så tror du att andra inte heller har det och har ingen förståelse för att det är viktigt för andra.

Hur hade du tyckt ifall midsommar eller jul (eller whatever du tycker är viktigt att fira med din familj om du har någon) inte längre var ledigt från skolan. Hade du accepterat att, ok skolplikt, vi får helt enkelt skita i att fira dessa högtider med barnen och göra det själva. Eller hade du sjukanmält ditt barn (jag hoppas verkligen för barnets skull att du fattar att dessa högtider med familj är viktigare än 2-3 dagar per år i skolan för att få ett bra och lyckligt liv med en upplevt lycklig barndom)? 

• Anonym (Mari)
    Anonym (Anonym S) skrev 2025-09-06 11:57:34 följande:

Jag tror att du gör precis samma sak.

Du utgår ifrån dig själv som inte har dessa behov och därför så tror du att andra inte heller har det och har ingen förståelse för att det är viktigt för andra.

Hur hade du tyckt ifall midsommar eller jul (eller whatever du tycker är viktigt att fira med din familj om du har någon) inte längre var ledigt från skolan. Hade du accepterat att, ok skolplikt, vi får helt enkelt skita i att fira dessa högtider med barnen och göra det själva. Eller hade du sjukanmält ditt barn (jag hoppas verkligen för barnets skull att du fattar att dessa högtider med familj är viktigare än 2-3 dagar per år i skolan för att få ett bra och lyckligt liv med en upplevt lycklig barndom)? 

Jag hade alla gånger firat på kvällen eller närmsta helg eller något om julafton eller motsvarande blev en skoldag.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mari) skrev 2025-09-06 12:26:10 följande:
    Jag hade alla gånger firat på kvällen eller närmsta helg eller något om julafton eller motsvarande blev en skoldag.
    Ja, till t ex Syd Korea transpondar man sig lite snabbt for ett firande på kvällen eller till närmsta helg.
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2025-09-06 15:22:01 följande:
    Ja, till t ex Syd Korea transpondar man sig lite snabbt for ett firande på kvällen eller till närmsta helg.
    Svenska skolan behöver inte ta hänsyn till andras länders högtider.
    Väljer du att bo i Sverige så får du snällt acceptera det. 
  • Anonym (jury)

Svårt för lärare/rektorer att hantera detta på ett objektivt sätt. Skall dom recensera hur kultiverade föräldrarna är och hur mycket 'lärande' som dom säger sig ha planerat skall ingå i semesterresan? Skall dom kontrollera det uppnådda efteråt? 

Alla kan ju säkert argumentera för att just deras semesterresa med just deras barn är OK.

• Tow2Mater
    Anonym skrev 2025-09-06 15:33:15 följande:
    Det var inte poängen. Mitt inlägg var relaterat till diskussionen om personer som utgår ifrån sig själva och som inte har vissa behov och därför tror de  att andra inte heller har det och har ingen förståelse för att det är viktigt för andra.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-08-26 15:45:22 följande:
    Handlar väl om planering?
    Vadå "planering"? Om barnen har sportlov samma vecka kan ju inte alla föräldrar på ett och samma företag åka bort just den veckan?
  • Anonym (Anonym S)
    Anonym skrev 2025-09-06 15:33:15 följande:

Ja, men svenska skolan kanske har fel, och det är ju det som diskuteras här.

Precis som att man kan tycka att DDR eller Sovjets system var fel så får man också tycka att Svenska skolan är fel och verka för att förändra det.

Jag som liberal vill ju utgå ifrån hur människor ska må bra och få ett bra liv som möjligt och där målet inte är att alla ska göra precis likadant. Och då tror jag väldigt bestämt på att det är viktigare att lägga några dagar på att fira en viktig högtid med sin släkt som man inte träffar mer än en gång per år än dom sakerna som man eventuellt lär sig i skolan under dessa dagar.

Barnet mår garanterat bättre av att få fira med mormor/morfar/farmor/farfar i hemlandet en gång per och och uppleva kulturen och gemenskapen och värmen som det innebär än vad skolan kan ge. Förstår man inte det så ska man nog inte ha barn.

Det är så urbota dumt att skriva "Väljer du att bo i Sverige så får du snällt acceptera det."

Detta är en familj från Sydkorea som har jobb som betalar långt över 100 000 kr i månaden per person och som bidrar med unik kompetens till Sverige och betalar in stora summor skatt. Så bara för att dom vill kunna låta sina barn fira en högtid med sin släkt i hemlandet på några dagar per år så anser du att dom då inte är välkomna i Sverige? Vad har du för människosyn egentligen?

• Anonym (Anonym S)

Om jag skulle flytta till Sydkorea så hade jag gärna velat att mina barn skulle kunna åka till Sverige några dagar över jul och fira med släkten här.

Jag hade då sjukanmält mitt barn från skolan i några dagar för att få uppleva det (om ledighet inte hade beviljats). Även om barnet då riskerar att missa lite av skolan då. Jag hade ansett att det var viktigare och att man kan ta igen det man missar under några dagar.

Hade det inte gått så hade jag inte bosatt mig i det landet, varför vill vi att människor från andra länder som har väldigt mycket att bidra med till Sverige inte ska kunna bosätta sig här för att vi har en så otroligt fyrkantig skola som inte kan öht sätta sig in i andra personers perspektiv än det egna och inte se längre än näsan räcker?

• Anonym (Mari)
    Anonym (Anonym S) skrev 2025-09-07 08:58:05 följande:

Om jag skulle flytta till Sydkorea så hade jag gärna velat att mina barn skulle kunna åka till Sverige några dagar över jul och fira med släkten här.

Jag hade då sjukanmält mitt barn från skolan i några dagar för att få uppleva det (om ledighet inte hade beviljats). Även om barnet då riskerar att missa lite av skolan då. Jag hade ansett att det var viktigare och att man kan ta igen det man missar under några dagar.

Hade det inte gått så hade jag inte bosatt mig i det landet, varför vill vi att människor från andra länder som har väldigt mycket att bidra med till Sverige inte ska kunna bosätta sig här för att vi har en så otroligt fyrkantig skola som inte kan öht sätta sig in i andra personers perspektiv än det egna och inte se längre än näsan räcker?

De flesta skolor hade beviljat ledighet om barnen var skötsamma och hade låg frånvaro i övrigt. Hade det inte beviljata är der för att skolan antingen har en strikt policy kring ledighet (den bör vara känd för föräldrarna som valt den skolan) eller för att barnen inte klarar sig så bra som föräldrarna verkar tro eller att ledigheten infaller under en olämplig tid som nationella prov. I samtliga fall tycket jag det är dålig stil att sjukanmäla. Stå för att ni åker och låt barnen skolka, lär de inte att ljuga och missbruka systemet.

Personligen hade jag gjort andra val. Hade jag bott utomlands och ville hem och fira jul men det landet inte hade ledigt då hade vi väl fått facetima ett mindre julfirande med släkten och fira stor-jul vid ett annat tillfälle. Självklart hade vi satt ihop något eget julfirande också. 
Svar på tråden Åka på semester med barnen under skoltid