• Anonym (Ensam)

Ska pappan få vara med på förlossningen och med på att bestämma namnet?

Hej!

Lång story kort, pappan till bebis i magen vill inte ha bebisen. Han ångrar sig djupt. Han är fortfarande min sambo och pappa till våra två äldre barn. Han har under hela graviditeten sagt att han inte vill ha barnet och visar noll komma noll intresse för graviditet (och ganska mycket noll intresse för mig också). 

Jag undrar hur mycket han har att säga till om vad gäller namnet? Jag känner ju att det är min graviditet och min bebis, visst han bidrog vid görande men har ju inte visat på något sätt att han vill veta av att jag är gravid. 

Jag har också starka frågetecken kring om han ska vara med på förlossningen. Han har ju inte visat på förmågan att kunna finnas där och en förlossning är ju extremt utelämnade och jag vill ha nån vid min sida jag kan känna mig trygg med. 

Vad säger ni? Och försök hålla er till ämnet och inte en massa personangrepp på mig. Jag fattar att man kan ha åsikter om än de ena än de andra men tonen kan vara fin. Tack. 

• Svar på tråden Ska pappan få vara med på förlossningen och med på att bestämma namnet?
  • Anonym (Jo)

VILL du ha med honom? 

• Anonym (Jojo)

Jag tycker att om han till sist bestämmer sig för att ta ansvar och vill vara med när också hans barn kommer till världen så ska han få det. Alla chanser till att ert barn ska få en relation med sin far måste ju börja någonstans. 

Vi kvinnor kan välja att behålla ett barn mot pappans vilja men också göra abort mot pappans vilja. Men tycker inte man har rätt att neka någon sitt barn även om de kommer på det sent.

• Anonym (Menageri)

Det här är ju en period i ditt liv där du behöver honom som mest. En period där du behöver din partner som mest och är mest sårbar. Jag förstår att du är besviken. Att du vill utesluta honom från namn och förlossningen handlar ju om
    att du försöker frigöra dig från honom och skapa en självständighet. Det är ju en naturlig reaktion då han visar sig vara någon som inte finns där eller en partner man kan lita på. Han å andra sidan känner att han förlorar kontrollen och har svårt att acceptera att han ska bli förälder återigen.  Hans reaktion blir då att skapa en distans från dig för att både visa sitt missnöje och för att återta en känsla av förlorad kontroll.

Skulle rekommendera att ni får hjälp av en parterapeut. Han behöver acceptera att han ska bli pappa igen och att han är en del av ett team med dig för att du ska kunna släppa in honom. Om ni lyckas med det så kan du troligen behöva terapi för att hantera traumat han skapat. Det är mitt råd.

• Tecum

Svaret är ja, det är en chans att få honom att knyta an till barnet och det är fel att neka honom det. Även för barnets skull. Om han vill förstås, annars kan det få motsatt effekt.

• Anonym (Bee)

Okej så ni är sambo, ska ni fortsätta vara det?
    Hur tänker ni er samvaron i vardagen när bebisen har kommit?
    Du kommer ju liksom inte klä på dig och gå till jobbet, du kommer vara hemma med ett BARN.
    De äldre barnen, ska ni dela omsorg och "logistik" kring dem som innan och låtsas som att inget hänt eller kommer han ta över mer.
    För inblandad/påverkad lär han ju bli på mer än ett sätt.

Jag tycker att han ska få vara med om han vill det och om han på något vis ändå ska försöka knyta an.
    Gällande namn - hur har ni gjort med de andra barnen?

• Anonym (D)

Ja, han ska få vara med och bestämma namnet. För han är ju pappan. 

Men det är din förlossning och då ska du ha det så bra och tryggt som du kan! Alltså ingen pappa där!

Sedan hoppas man ju att han ska bli lite intresserad av barnet med tiden, men sådant vet man aldrig.

• Anonym (H)

Ja, det tycker jag att ska få.

• Spucks

Namnet: om han inte bryr sig om barnet, bryr han sig väl inte om namnet heller, kan man anta.

Förlossningen: då anser jag att samma sak gäller för alla förlossningar. Kvinnan är den som föder, så det är hon som bestämmer vem hon vill eller inte vill ha med. Sedan är det såklart upp till personen/personerna hon vill ha med att bestämma om de också vill det.

• Jemp

Oj vilken sits. Närma sig förlossningen alltså och han fortfarande håller fast vid detta?

Eftersom ni fortfarande lever ihop antar jag att det är en person du känner dig trygg med och som kan stötta dig? 

Gällande förlossning bestämmer du själv vad som känns bäst. jag tänker att både det och namnet kanske kan hjälpa deras anknytning. Ska ni ha gemensam vårdnad har han ju formellt något att säga till om med namnet; annars inte.
    Men knyter han inte an till barnet antar jag att ni behöver flytta isär rätt snart. 

• Anonym (Svårt)

Är ni fortfarande ett par? Om ni är det så bör han få vara med. Han stannade med dig trots att du körde över hans vilja ang barn. Ett barn till är ju en belastning ekonomiskt och tidsmässigt och det påverkar alla. Inte minst era barn ni har sedan tidigare. 
    Vill han vara med överhuvudtaget? Är han inte med så håller nog inte er relation. Hur man stöttar varandra och litar på varandra under en förlossning säger en hel del om skicket på ens relation.

• Anonym (R)

Jag fattar inte. Ska ni separera? Kommer han vara med och uppfostra barnet?

Han kanske har fått någon typ av depression och behöver prata med någon?

• Anonym (qwerty)

Om han inte är intresserad av barnet så är han väl inte heller intresserad av att vara med på förlossningen eller bestämma namn?

Ska ni separera eller hur är upplägget här? 

• Anonym (Putte)

Namnet: ja, han bör få vara med om han vill. 
    Förlossningen: det är helt upp till dig. 

• Tecum

TS är väldigt tyst, verkar som att hon blev sur när hon inte fick medhåll...

• Anonym (Framtiden?)

Hur har ni planerat framtiden?
    Om ni bor ihop när barnet är fött hur är det tänkt att ni ska göra då?
    Ni måste ju ha pratat om hur det blir när barnet är fött?

Ni bidrar både ekonomiskt till hushållet så jag antar då att han bidrar även till bebisen.
    Eftersom ni har fler barn måste ni ju prata om hur fördelar tiden mellan dom och nya bebisen.

Ni måste ju prata om bestämma hur ni ska göra för ni går väl inte bara runt och låtsas som ingenting har hänt och allt är som vanligt trots att du är gravid?
    För bådas skulle men framför allt för alla barns skulle måste ni ju diskutera hur ni vill att det ska vara när det kommer ytterligare ett barn om ni ska fortsätta bo ihop. 

Svar på tråden Ska pappan få vara med på förlossningen och med på att bestämma namnet?