-
-
Svar på tråden Beslutet
-
Att inte ha en plan kan vara direkt livsfarligt, som alla kvinnor med hjärna vet.Anonym (Ops) skrev 2025-08-25 23:09:01 följande:Rackarnas vad du var förberedd på att dumpa din partner. Hur förberedd var hen? Blixt från klar himmel utan ordnad ekonomi skyddsnät, faan och hans moster. haha rätt åt hen? Måste ha varit en riktig skithög!?
I synnerhet med instabila män med missbruk- jag menar hur kul hade du tyckt det var om ett fyllo med yxa stod och gapade på dig på gården mitt i natten efter att du har gjort slut och flyttat, men tyvärr fanns det bara marklägenhet ledig? Hm?
Men sånt händer inte män så därför behöver de inte tänka på det scenariot. -
Man har inte monopol på att bli misshandlad fysiskt och psykiskt bara för att man är kvinna.
Självklart är det hemskt att bli hotat med yxa oavsett vilket kön den som håller i skaftet har mellan benen.
1 av 6 män blir misshandlade i nära relationer. Och de flesta fallen blir aldrig anmälda tyvärr... -
Skulle stått "1/6 män har fått utstå misshandel i nära relationer". Källa sverige radioAnonym (Ops) skrev 2026-03-16 23:10:04 följande:Man har inte monopol på att bli misshandlad fysiskt och psykiskt bara för att man är kvinna.
Självklart är det hemskt att bli hotat med yxa oavsett vilket kön den som håller i skaftet har mellan benen.
1 av 6 män blir misshandlade i nära relationer. Och de flesta fallen blir aldrig anmälda tyvärr...
-
Är han introvert och du extrovert? Det är svårt att ge råd sådär rakt upp och ner men rent generellt kan man fundera på om en relation ger mer energi än den tar. Fundera igenom för dig själv vad du uppskattar och inte uppskattar med relationen. Skriv ner och läs igenom, igen och igen. Tror inte det finns några genvägar här, men att faktiskt skriva ner saker kan hjälpa dig att tänka.Anonym (Fru) skrev 2026-03-16 07:37:45 följande:Jag känner igen det där. Haft dessa tankar så
länge o försökt kommunicera både det som inte fungerar o ett ev uppbrott. Men inte kommit någon stans. Haft alternativt parallellt liv. Uppskattar ändå det liv vi byggt ihop och tvivlar på min egen upplevelse av en relation som inte fungerar. Vi är otroligt olika. Jag vill ha ett aktivt gemensamt liv med mycket samtal och kommunikation men han upplever det krångligt och blir bara irriterad. Han undviker allt som gäller gemensam planering. Säg bara hur du vill ha det är en vanlig fras.
Till exempel jag älskar våra söndagsfrukostar på sommaren när vi dricker kaffe tillsammans i trädgården. Jag hatar när han blir sur när jag gör X y z. Jag blir glad när han säger xxxx. Jag blir ledsen när han gör eller säger si och så.
Så skriv. Att skriva hjälper hjärnan att bearbeta både känslor och fakta. Min hjärna fungerar i alla fall så. Det skrivna blir liksom mer konkret verklighet än en tanke som flyger fritt. -
Meddelande borttaget -
Läser ditt inlägg o tänker de kunde varit jag.. vanor o ett ändå "lugnt" förhållande.. blivit för olika, tar mer än det ger tyvärr. Sorg över allt.. varför så svårt att lämna då om det är det enda man tänker på.. frihet... slippa irritation o missförstånd o anpassningar.. vill inte såra.. hur tänker du? Vad hindrar dig? Vill han fortsätta?Anonym (Fru) skrev 2025-08-25 17:55:09 följande:Beslutet Är i grubblande kring beslut om skilsmässa. Levt ihop i 25 år. Haft problem i relationen och inte fått fungerande kommunikatio. det har lett till ganska mycket parallell liv. Vilket blivit en vana. Mycket irritation vid försök till gemensamma (mindre) beslut. Funderar på separation i evighet men har under tiden blivit så van en relation utan närhet att steget känns svårt att ta. Hur kom ni som skilt er eller är påbörjade i detta till slutligt beslut? -
Känner så igen mig.. Hur länge har du gått? Vad hindrar dig? Konstigt att man kämpar på trots allt.... är ni inte på samma bana? Han nöjd som det är?Anonym (Fru) skrev 2026-03-16 07:37:45 följande:Jag känner igen det där. Haft dessa tankar så
länge o försökt kommunicera både det som inte fungerar o ett ev uppbrott. Men inte kommit någon stans. Haft alternativt parallellt liv. Uppskattar ändå det liv vi byggt ihop och tvivlar på min egen upplevelse av en relation som inte fungerar. Vi är otroligt olika. Jag vill ha ett aktivt gemensamt liv med mycket samtal och kommunikation men han upplever det krångligt och blir bara irriterad. Han undviker allt som gäller gemensam planering. Säg bara hur du vill ha det är en vanlig fras. -
Han är nog nöjd om jag bara inte varit så jobbig och velat prata o planera ihop. Han finner mig attraktiv. Jag tycker tyvärr inte detsamma. Han tar inte hand om sin hälsa o bryr sig inte om varken hur han ser ut eller hur det ser ut i rubt omkring honom. jag vill ha ett aktivt liv men han trivs bra att se film dagar i ända
-
Hur länge har du gått så? Har ni pratat om det? Försökt göra något åt det? Vad är det som gör att du är kvar? Vad är det som gör att du inte är attraherad?Anonym (Fru) skrev 2026-03-21 15:55:07 följande:Han är nog nöjd om jag bara inte varit så jobbig och velat prata o planera ihop. Han finner mig attraktiv. Jag tycker tyvärr inte detsamma. Han tar inte hand om sin hälsa o bryr sig inte om varken hur han ser ut eller hur det ser ut i rubt omkring honom. jag vill ha ett aktivt liv men han trivs bra att se film dagar i ända
-
Det låter som att ni är väldigt olika? Inga gemensamma fritidsintressen? Är film ett stort intresse hos honom? En del snöar ju så att säga in i nåt intresse och det kan ju bli värre över tid. Har en nära familjemedlem som med åren (70+) helt gått in i sitt samlarintresse.Anonym (Fru) skrev 2026-03-21 15:55:07 följande:Han är nog nöjd om jag bara inte varit så jobbig och velat prata o planera ihop. Han finner mig attraktiv. Jag tycker tyvärr inte detsamma. Han tar inte hand om sin hälsa o bryr sig inte om varken hur han ser ut eller hur det ser ut i rubt omkring honom. jag vill ha ett aktivt liv men han trivs bra att se film dagar i ända
-
Nyfiken hur du tänker (Fru)?
Jag har en tanke nu om att kanske sälja huset (vid en ev separation vill ingen ha huset) o flytta till något annat (hyresrätt) för att ev göra en omstart o om det inte skulle fungera så är det lättare därifrån.. för tiden det kan ta att rensa o sälja ett hus så kanske stämningen är lättare om man kan se det som ett gemensamt projekt o inte i osämja?! Vet inte om det är en vettig tanke? -
Ni är jätteolika och sådant är svårt i längden i ett förhållande. Du finner honom inte attraktiv.
Hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa.
Är det så att du är rädd för det okända som du går in i om du startar processen mot skilsmässa? Att du ska ångra dig?
De flesta brukar som gamla ångra det som de inte har gjort.
Det verkar svårt att gå vidarei förhållandey för er av flera skäl, bl.a. för att han inte vill prata.
Det är jobbigt att gå igenom en skillsmässa, även en som man själv vill ha. Men man överlever, det vet jag av egen erfarenhet.
-
Kan tänka mig att personen är rädd för det, känner samma men vet att det nog skulle bli bra efter, så varför lida.. men steget känns stort.. o allt där innan.. kanske därför man är kvar i "lugnet"..Anonym (C) skrev 2026-03-28 08:07:05 följande:Ni är jätteolika och sådant är svårt i längden i ett förhållande. Du finner honom inte attraktiv.
Hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa.
Är det så att du är rädd för det okända som du går in i om du startar processen mot skilsmässa? Att du ska ångra dig?
De flesta brukar som gamla ångra det som de inte har gjort.
Det verkar svårt att gå vidarei förhållandey för er av flera skäl, bl.a. för att han inte vill prata.
Det är jobbigt att gå igenom en skillsmässa, även en som man själv vill ha. Men man överlever, det vet jag av egen erfarenhet.
-
Hur går det TS?
-
Egentligen behöver du bara ställa dig en fråga: kommer jag när jag blir gammal att ångra att jag inte skilde mig och prövade ett nytt liv? Där har du svaret.Anonym (Fru) skrev 2026-03-16 07:37:45 följande:Jag känner igen det där. Haft dessa tankar så
länge o försökt kommunicera både det som inte fungerar o ett ev uppbrott. Men inte kommit någon stans. Haft alternativt parallellt liv. Uppskattar ändå det liv vi byggt ihop och tvivlar på min egen upplevelse av en relation som inte fungerar. Vi är otroligt olika. Jag vill ha ett aktivt gemensamt liv med mycket samtal och kommunikation men han upplever det krångligt och blir bara irriterad. Han undviker allt som gäller gemensam planering. Säg bara hur du vill ha det är en vanlig fras.
De flesta ångrar på ålderns höst det de inte gjorde fast de hade velat.