• Anonym (M)

Swisha kompisars föräldrar

Hej,
    Jag har ett litet dilemma, vi har 6 barn och bor i ett område där de flesta har det gott ställt. Själva har vi ganska normala yrken, jag är socionom och min man läkare. Vi har det helt ok ställt men har också 6 barn så vi har inte alls samma ekonomiska möjligheter som kompisarna. Tex har vi inte pengar att äta ute. En av barnen har en kompis där familjen är mycket välbärgad, de äter ofta ute. De tar ofta med vårt barn på restauranger, bio eller andra aktiviteter. Ofta frågar de inte, jag har absolut inget emot det. Men samtidigt får jag så dåligt samvete för att vi inte har råd att ersätta föräldrarna ekonomiskt för det. Självklart bjuder vi deras barn på allt vi kan, men det blir oftast mat hemma. Tidigare har jag gjort så att jag swishat föräldrar som tar med något av våra barn på resturang. Men i det här fallet kan vi inte stå för dessa kostnader då det är så ofta. Hur skulle ni gjort? Jag har inte alls fått vibbar av att de vill ha betalt. Men jag blir lite stressad av situationen. 

• Svar på tråden Swisha kompisars föräldrar
  • Anonym (N)
    Anonym (L) skrev 2025-08-26 11:27:29 följande:
    Beror väl på barnets ålder?
    Är dina barn så små att de inte ens får gå till lekplatsen i närheten utan dig behöver de inte vara ensam hos andra.
    Du kan vara med och vakta barnen samtidigt.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (N)
    Anonym (lazze) skrev 2025-08-26 16:15:23 följande:
    Jaha vilket sammanträffande, ett av våra barns vänner tar vi ofta ut på restaurang. Men snåljåparna till päron swishar aldrig. Inte en enda krona har vi sett. Man börjar undra ifall päronen tror det är någon jäkla välgörenhet. Själv har jag aldrig blivit bjuden och slitit för varje restaurangbesök.... 
    Men då kan ni åka till restaurangen utan barnet i fråga? 
    De kanske tror att ert barn uppskattar barnets sällskap? 
    De har säkert mat hemma barnet kan äta billigare. 

Eller kommer ni överens att ni ska ta barnet till restaurang och de swishar men då swishar inte ?
  • Anonym (N)
    Anonym (A) skrev 2025-08-26 10:46:32 följande:
    Hur länge har det pågått? Jag hade frågat första gången det hände för att höra om de bjuder eller vill ha swish.
    De bör absolut fråga innan de frågar barnen.

Är det efter restaurangbesöket kan en del föräldrar välja mellan att framstå som snåla eller äta havregryn resten av veckan om de swishar för barnets middag på ett riktigt dyr ställe. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hutlöst)
    Anonym (lazze) skrev 2025-08-26 17:09:13 följande:
    Okej för det första kommer vi inte lägga äktenskapet på hyllan bara för kidsen skull. Vi vill ju hitta på saker som en familj, sen om barnens kompisar ska tränga sig på så är det väll ganska rimligt att dom kan bidra med notan. 

Ärligt talat, vet inte föräldrar nuförtiden vart barnen håller hus eller vad en plankstek och två öl kostar (ja, innan ni börjar tjata så har barnen fått smutta lite men det är ju lagligt i tyskland och den va inte ens stark).

Nej men på riktigt. Håll kidsen hemma ifall dom inte har råd att gå på krogen. När jag va liten så tjuvrökte vi och kastade glasflaskor mot bilar. Man kan hitta på mycket skit, men det behöver inte kosta skjortan.
    Det är verkligen fräckt av dem. Ja både av barnen, men även deras föräldrar! Menar de att du ska behöva betala din plankstek och dina öl ur egen ficka när du går ut?
  • PH76

Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete. Vi bjuder ofta med någon vän till barnen på bio, resturang eller liknande och har aldrig haft en tanke på att deras föräldrar ska betala för det, det är ju vi som bjuder med dem. De resonerar troligen likadant, om de ens tänker på det.

• Anonym (H)

Jag hade inte varit stressad över det, de tar ju med barnet utan att kolla med er först. 

• Anonym (Kompisar)

Tänker att man bjuder på det man kan. En kompis till sonen bor många personer i ett litet hus. De är 9,5 ggr av 10 här. I gengäld så tar dock kompisen föräldrar med barnen och åker på bio, lekland - och vägrar ta emot pengar. Vi har ett större hus och bara ett barn, så vi bjuder på lekro och ytor att umgås utan störiga syskon för kompisen som annars är lite trött på att dela rum. 

Ni verkar ha ett varmt hem med närvarande vuxna, vilken toppen grej att bjuda på. 

• Anonym (Mia)

Bland mina barns kompisar så bjuder man på mat utan att be om pengar eller kolla av - även om maten är på restaurang eller take out. Skjuts och transporter står också den föräldern som kör för. Inträde till aktiviteter, som inte är till födelsedagar, brukar å andra sidan varje familj stå för, men man kollar alltid av att det är ok innan.

• Anonym (Anna)
    Anonym (N) skrev 2025-08-25 22:12:33 följande:
    Visste föräldrarna innan att ni skulle till bio , trampolinpark och äventyrsbad?

Riktigt snålt att inte erbjuda att de betalar för sina barn i så fall.
    Absolut! Och jag har aldrig fått en Swish. Dock alltid erbjudit mig att swisha om mina barn åkt med någon annan.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Anna) skrev 2025-08-26 23:40:10 följande:
    Absolut! Och jag har aldrig fått en Swish. Dock alltid erbjudit mig att swisha om mina barn åkt med någon annan.
    Men sluta att ta med andras ungar på dina äventyr bara. Istället för att sitta och gråta ut här.
Svar på tråden Swisha kompisars föräldrar