• Anonym (Mamman)

Barn som radar upp saker?

Har ett barn på precis 2 år som älskar att rada upp sina prylar. Dock leker han dock gärna med annat med, stämplar, ritar, klättrar, cyklar, hoppar och härmar storasyskonet. Pratar två-treordsmeningar och interagerar med oss vuxna.

Men har hört att det är en "autistisk" egenskap att rada upp saker? Nån här vara barn radat upp saker utan någon diagnos?

• Svar på tråden Barn som radar upp saker?
  • Anonym (Bert-Åke)

När min dotter just hade fötts fram ur moderlivet så sträckte hon ut tungan. Den var jättelång! Jag tänkte att oj... hon har Downs Syndrom...

Det hade hon inte.

• Anonym (x)
    Anonym (Tvillingar) skrev 2025-08-26 11:55:21 följande:
    Vad är problemet med att de är 12? Ja, jag vet att man kan få det senare men det har aldrig varit aktuellt eftersom en eventuell diagnos uppenbarligen inte påverkar deras vardag då ingen påtalat att de misstänker diagnos från skolan. 

Jag beskrev hur de var när de var små så klart.  Att båda radade upp saker i vissa sammanhang och att de var olika i andra.
    Men herregud.
    Skolan kan ju komma med varningssignaler senare. 
  • Anonym (Tvillingar)
    Anonym (x) skrev 2025-08-28 20:15:09 följande:
    Men herregud.
    Och? Just nu har de ingen diagnos och det är inte heller något skolan tyder på att de skulle behöva heller. 

Varför denna önskan att diagnostisera mina barn? 
  • EpicF
    Anonym (x) skrev 2025-08-28 20:15:09 följande:
    Men herregud.
    Knappast efter 12 år. 
    Anonym (Mamman) skrev 2025-08-26 11:31:49 följande:

Har ett barn på precis 2 år som älskar att rada upp sina prylar. Dock leker han dock gärna med annat med, stämplar, ritar, klättrar, cyklar, hoppar och härmar storasyskonet. Pratar två-treordsmeningar och interagerar med oss vuxna.

Men har hört att det är en "autistisk" egenskap att rada upp saker? Nån här vara barn radat upp saker utan någon diagnos?

Nej, det inte tecken på autism utan en helt normal utvecklingsfas. 
  • Jimmy75
    EpicF skrev 2025-08-30 20:24:35 följande:
    Knappast efter 12 år. 
    Anonym (Mamman) skrev 2025-08-26 11:31:49 följande:

Nej, det inte tecken på autism utan en helt normal utvecklingsfas. 
    Ja det behöver liksom förekomma i överdriven omfattning och tillsammans även med andra tecken.
  • EpicF
    Jimmy75 skrev 2025-08-31 01:23:43 följande:
    Ja det behöver liksom förekomma i överdriven omfattning och tillsammans även med andra tecken.
    Precis. 
  • Jimmy75
    EpicF skrev 2025-08-31 11:45:53 följande:
    Precis. 
    ...och den egentligen viktigaste poängen av alla. Det behöver skapa problem som innebär funktionsnedsättning för individen, i mer än ett sammanhang. Om det inte skapar en nedsatt förmåga att fungera i olika sammanhang så kvittar det hur många symtom av något man har, det blir ändå inte en diagnos och ska inte heller vara. Den delen glöms ibland/är kanske inte känd.
  • Anonym (Mamman)
    Jimmy75 skrev 2025-08-31 13:06:08 följande:
    ...och den egentligen viktigaste poängen av alla. Det behöver skapa problem som innebär funktionsnedsättning för individen, i mer än ett sammanhang. Om det inte skapar en nedsatt förmåga att fungera i olika sammanhang så kvittar det hur många symtom av något man har, det blir ändå inte en diagnos och ska inte heller vara. Den delen glöms ibland/är kanske inte känd.
    Tack för dina svar. Och nej alltså, problem skapar det inte. Vad jag kan märka av barnet verkar han extremt ordningsam, vill alltid hjälpa att städa efter sig, torka upp och ha koll rent allmänt liksom. Så det kan ju vara ett personlighetsdrag just nu med, att han är en sån som gillar ordning och struktur. Kategoriserar saker i stora och små, har koll på vad alla äter och har på sig. Men det är verkligen inte så att han bara står och radar upp saker utan han leker hejvilt med allt hemma målar, hoppar, klättrar, cyklar och gungar. Det är mer att han också gillar just att rada upp och sortera saker på ett vis jag inte sett det äldre syskonet göra (som mer gillade att sopa ned saker och skapa villervallan, så det var en himla oreda överallt...)
  • Anonym (Jo)

Hej! 

min äldsta radade saker, lekte inte med sakerna utan helt enkelt bara raddade upp bilar, pärlor, gosedjur mm. Idag är han diagnostiserad med autism nivå 1. 

om uppladdningen av saker är det enda du känner som oroar dig. Så slappna av, många barn leker så utan att det är autism :)

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Jo) skrev 2025-09-09 09:50:38 följande:

Hej! 

min äldsta radade saker, lekte inte med sakerna utan helt enkelt bara raddade upp bilar, pärlor, gosedjur mm. Idag är han diagnostiserad med autism nivå 1. 

om uppladdningen av saker är det enda du känner som oroar dig. Så slappna av, många barn leker så utan att det är autism :)

Ja, min radar ju upp saker med men vill gärna hämta nån av dem om jag ber om det och fördela ut dem mellan oss andra i familjen. Och som sagt, leker mkt med alla möjliga leksaker med. 

Jag är nog mest förbryllad eftersom jag själv är en sån slarvmaja, hur jag kan ha fått ett så ordentligt sinnat barn.
  • Jimmy75
    Anonym (Mamman) skrev 2025-09-09 09:44:53 följande:
    Tack för dina svar. Och nej alltså, problem skapar det inte. Vad jag kan märka av barnet verkar han extremt ordningsam, vill alltid hjälpa att städa efter sig, torka upp och ha koll rent allmänt liksom. Så det kan ju vara ett personlighetsdrag just nu med, att han är en sån som gillar ordning och struktur. Kategoriserar saker i stora och små, har koll på vad alla äter och har på sig. Men det är verkligen inte så att han bara står och radar upp saker utan han leker hejvilt med allt hemma målar, hoppar, klättrar, cyklar och gungar. Det är mer att han också gillar just att rada upp och sortera saker på ett vis jag inte sett det äldre syskonet göra (som mer gillade att sopa ned saker och skapa villervallan, så det var en himla oreda överallt...)
    Skrattande det hade jag inte bekymrat mig över....och barn är olika. I vissa avseenden skulle man kunna tro att mina båda barn har olika föräldrar, hahaha.
  • EpicF
    Jimmy75 skrev 2025-08-31 13:06:08 följande:
    Ja. Dessutom har i princip 80 % av alla människor någon faktor som stämmer in på autism/npf, men har man inte stora problem så får man heller ingen diagnos. 
  • EpicF
    Anonym (Mamman) skrev 2025-09-09 09:44:53 följande:
    Låter mer åt OCD hållet, men en mild sådan. 
  • Anonym (Fl)

Att rada upp saker är en fas i utvecklingen.

Men om det sedan bara fortsätter upp genom utvecklingen och det blir en favoritlek, så visst kan det finnas autistiska drag. Ett barn kan ha sådana drag.utan att ha hela diagnosen. Men det klart att det i så fall kan vara ett tecken på en diagnos. 

Svar på tråden Barn som radar upp saker?