• Anonym (Vera)

Har du fått en spricka i en tand?

Jag vill gärna höra av er som har fått en spricka i en tand eller från tandläkare som kan berätta om det också. 

Vet du varför tanden sprack?

Hur och när hade du ont, om du hade ont?

Hur märkte du av sprickan? 

Hur lagades tanden; 

Med en vanlig lagning efter lite borrande

Med en krona

Var tvungen att dra ut tanden

• Svar på tråden Har du fått en spricka i en tand?
  • TvillingmammaVästgöte

Ja.
    Sprickan berodde på en fyrtio år gammal amalgsmfyllning som spräckte tanden.
    Tanden var tvungen att dras ut. Så nu saknar jag en tand , men det går bra ändå . Det syns inte heller. Det var traumatiskt men gick bra. 

• Anonym (Vera)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-28 16:13:39 följande:

Ja.
    Sprickan berodde på en fyrtio år gammal amalgsmfyllning som spräckte tanden.
    Tanden var tvungen att dras ut. Så nu saknar jag en tand , men det går bra ändå . Det syns inte heller. Det var traumatiskt men gick bra. 

Tråkigt. Du har inte funderat på att ersätta den med brygga eller implantat?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Vera) skrev 2025-08-28 16:14:42 följande:
    Tråkigt. Du har inte funderat på att ersätta den med brygga eller implantat?
    Absolut inte. Det behövs inte. Det är också så långt in i munnen att det vore svårt, enligt tandläkaren. 
  • Anonym (Vera)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-28 16:45:30 följande:
    Absolut inte. Det behövs inte. Det är också så långt in i munnen att det vore svårt, enligt tandläkaren. 
    Vilken tand är det om jag får vara nyfiken och fråga? Vad jag har fattat så är det svårare men inte omöjligt med implantat om det är längst bak framför visdomständerna, om man har några visdomständer, annars tänderna längst bak. 
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-28 16:46:53 följande:

Den vanligaste orsaken till sprickor är nog amalgamfyllningar. De vidgar sig med tiden och efter 30-40 år så spräcks tanden. 

Undrar om det även gäller amalganfyllningar som har blivit utbytt till plast? Hoppas någon som vet kan svara på det. 
  • Anonym (Sprick)

Jag har sprickor i typ alla mina tänder. Har hört att det är vanligt att man har det, utan att det behöver vara ett problem. Detta är dock inget min tandläkare påtalat utan något jag själv sett när jag lyst på tänderna med liten lampa. 

Att det är en spricka behöver inte innebära att tanden måste lagas eller kommer bli ett problem. Emaljen kan faktiskt laga sig själv med rätt förutsättningar.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Vera) skrev 2025-08-28 17:19:21 följande:
    Vilken tand är det om jag får vara nyfiken och fråga? Vad jag har fattat så är det svårare men inte omöjligt med implantat om det är längst bak framför visdomständerna, om man har några visdomständer, annars tänderna längst bak. 
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-28 16:46:53 följande:

Den vanligaste orsaken till sprickor är nog amalgamfyllningar. De vidgar sig med tiden och efter 30-40 år så spräcks tanden. 

Undrar om det även gäller amalganfyllningar som har blivit utbytt till plast? Hoppas någon som vet kan svara på det. 

Näst längst bak framför visdomstanden. Jag har fyra visdomständer. Jag saknar inte den utdragna  alls. Onödigt med implantat, vill inte göra onödiga ingrepp.

Det gäller naturligtvis inte Amalgamfyllningar som inte finns kvar.
    Jag hade en kvar i tanden som var bredvid den som sprack. Den bytte min tandläkare till komposit. Han sa att amalgamet springer tanden och kompositmaterialet smälter in i tanden och håller ihop den. 

• Anonym (Vera)
    Anonym (Sprick) skrev 2025-08-28 17:21:24 följande:

Jag har sprickor i typ alla mina tänder. Har hört att det är vanligt att man har det, utan att det behöver vara ett problem. Detta är dock inget min tandläkare påtalat utan något jag själv sett när jag lyst på tänderna med liten lampa. 

Att det är en spricka behöver inte innebära att tanden måste lagas eller kommer bli ett problem. Emaljen kan faktiskt laga sig själv med rätt förutsättningar.

Jag tror du pratar om en annan sorts ytliga sprickor som inte har gått igenom emaljen. Dom behöver inte leda till problem men när en spricka går igenom emalj och hela rasket så kan det bli stora problem precis som vissa här har vittnat om. 

Hur menar du att emaljen lagar sig själv? 
  • TvillingmammaVästgöte

Jag hade spricka i emaljen i tolv år innan tanden sprack mitt itu, och måste dras ut. Jag är lite sur på tandläkaren, att han aldrig föreslog att byta ut amalgamfyllningen i den tanden,  för att rädda tanden. 

• Anonym (Vera)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-28 17:26:39 följande:

Näst längst bak framför visdomstanden. Jag har fyra visdomständer. Jag saknar inte den utdragna  alls. Onödigt med implantat, vill inte göra onödiga ingrepp.

Det gäller naturligtvis inte Amalgamfyllningar som inte finns kvar.
    Jag hade en kvar i tanden som var bredvid den som sprack. Den bytte min tandläkare till komposit. Han sa att amalgamet springer tanden och kompositmaterialet smälter in i tanden och håller ihop den. 

Jag tänkte mer på att när man gör amalganfyllning så måste tandläkaren borra upp halva tanden typ och när man då byter till komposit så borras ytterligare lite bort och att tanden då är svag pga allt arbete den är utsatt för och så stora lagningar och kanske därför spricker lättare senare. Men jag är ingen tandläkare så jag vet inte säkert men det låter ju inte helt orimligt. 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Vera) skrev 2025-08-28 16:08:28 följande:
    Jösses, det var många sprickor och många tänder. Vet du varför så många har spruckit? Gnisslar du tänder på natten och har inte bettskena eller har du "bara" rejäl otur? Vilka lagningar krävdes av allt det här?
    Anonym (Trasig tand) skrev 2025-08-26 22:50:00 följande:

Jag märkte inte att den hade en spricka. Jag hade varit lite känslig för varmt/kallt på den sidan men det kom och gick så jag tänkte inte mer på det. Plötsligt en dag i slutet av november förra året tog jag en tugga av något och vips hade jag typ en halv tand kvar. Det blev akuttid till tandläkaren, helt ny sådan för mig då det var länge sedan jag gick dit (haft obehag med tandläkare så skjutit på det in i det längsta). Nerverna levde fortfarande i tanden, så det blev rengöring med borr och en provisorisk lagning med bakteriedödande under. Vi ville se att nerven överlevde samt drog sig tillbaka lite. 

I förra veckan var jag och bytte ut den provisoriska lagningen mot en permanent. Nerven har överlevt, så jag slapp rotfyllning. Det blev en vanlig lagning med uppbyggnad av tand istället för krona. Det är tanden längst bak, på nederkäken, vänster sida. Det är ett knöligt ställe och det hade varit svårt att få till en krona bra. 

Under tiden som vi väntat på att få ordna den permanenta lagningen här så har hag även fixat till allt övrigt skit i munnen. Gäller att passa på när man ändå dragit igång högkostnadsskyddet samt hittat en tandläkare man gillar. 

Vad läskigt att behöva så stora lagningar av en ny tandläkare men vad bra att du gillar tandläkaren. Skönt att du slapp rotfyllning och krona. Vad har du mer behövt laga under tiden, om du har lust att berätta? Det är så trist när tänderna skär ihop.  Skönt iaf att det ordnade sig för dig med bryggor. 
    Jag röker och snusar. Sen så dricker jag mycket kaffe, energidryck och apelsinjuice. Det i kombination med att jag i princip aldrig borstar tänderna. Jag tror det kan vara därför tänderna är i dåligt skick.
  • Anonym (Vera)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-28 17:28:36 följande:

Jag hade spricka i emaljen i tolv år innan tanden sprack mitt itu, och måste dras ut. Jag är lite sur på tandläkaren, att han aldrig föreslog att byta ut amalgamfyllningen i den tanden,  för att rädda tanden. 

Det skulle jag också vara om jag var du. Jag tror att man även som alternativ till att byta lagning kan lägga på en krona för att förhindra att stora lagningar spräcker tanden i framtiden. 
Svar på tråden Har du fått en spricka i en tand?