Lärare - borde jag ha gjort annat?
Hej! jag läser till gymnasielärare, börjar 3e året på måndag. Just nu känner jag verkligen inte för att fortsätta. Här är några tankar jag skrev ner igår på mobilen för att ventilera, förstår att det är överdrivet men det är detta som cirkulerar i skallen just nu. Jag har både haft VFU samt vikarierat som lärare.
- Elever har väldigt låg studiefokus, de bryr sig mest om sina telefoner och att lämna ifrån sig telefonen liknar att ta kanylen från en heroinist.
- Lärarrespekten är usel, säger jag till en elev så lyssnar de i regel inte.
- Enligt vi lärare blir lärare hotade varannan vecka och blir fysiskt angripna 1 gång i kvartalet. lärare som använder självförsvar riskerar jobbet.
- I uppdrag granskning så förväntas lärare lösa gängkriminaliteten i skolan. På en arbetsplats skulle de bli tvugna att lämna men systemet försvarar 1 elevs rätt till undervisning framför 100 personers säkerhet.
- Att följa skollagen är helt omöjlig, det går inte att anpassa undervisningen efter varje elevs behov. skollagen säger också att eleverna i stort sett har rätt till godkända betyg - om de skiter i undervisningen och skolkar så är det skolan som inte anpassat undervisningen för dem.
Just nu känns det som att jag utbildar mig till att bli en toalett som elever och föräldrar bara kan tömma avföringen i munnen på mig medan jag ska le och slicka mig om munnen.
Samtidigt tycker jag att många delar är roliga och de flesta barn är snälla men det känns inte så värt just nu. Finnas det någon gymnasielärare här som har några tankar?