• Anonym (Hur gör du?)

Matcha handväskan med skor eller tröja/jacka?

Vem bryr sig, gör som du vill, ingen ser på dig ändå... om du inte bryr dig så kan du hoppa över tråden.  

Men till dig som bryr dig... enligt äldre sätt att se på saken så ska man matcha skor och väska men hur tänker du? Är det ett utdaterat sätt att se på saken då det kanske oftast bara var svart, vitt eller brunt? Speciellt om man har en chockrosa handväska t ex så kanske man inte vill ha samma färg på skorna? 

Väskan syns ju mest mot tröjan eller jackan så vore det inte viktigare att matcha den? Hur tänker du? Du som bryr dig lite om mode vill säga.   

• Svar på tråden Matcha handväskan med skor eller tröja/jacka?
  • Anonym (oldfasioned)

Skor, väska, handskar, (halsduk), hatt.

Men om man har moderna kläder med moderna tryck och färger, så behöver ju ingenting matcha...

• Lönnsirap

Jag tycker regeln om att matcha skor och handväska absolut passar dem som valt klassiska färger på något av dem... Så att man enkelt kan välja samma.

För min del tycker jag det blir väldigt komplicerat och inte speciellt logiskt med denna moder regel, utan jag gör i princip alltid val på andra premisser. 

Det är mest elegant med fina skor och väska som matchar, men tyvärr i min vardag behöver jag ofta både bära med mig saker till kontoret, lunchmat och mobil, vilket i praktiken oftast är en ryggsäck+en handväska. 

Min lösning är en jobbväska/ryggsäck i samma färg som en av mina favorit-jackor, samt att ha olika handväskor utifrån helheten.

• Anonym (H)

Det har jag inte tänkt på.

• Anonym (E)

Jag tänker inte jättemycket på det, men har jag en mönstrad väska så är det mer neutrala kläder och tvärtom, eller om jag klär upp mig så kan jag ta antingen min väska med guldetaljer eller silver beroende på vilka smycken jag väljer så lite försöker jag väl men inte överdrivet 

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Hur gör du?) skrev 2025-08-28 17:25:52 följande:
    Matcha handväskan med skor eller tröja/jacka?

Vem bryr sig, gör som du vill, ingen ser på dig ändå... om du inte bryr dig så kan du hoppa över tråden.  

Men till dig som bryr dig... enligt äldre sätt att se på saken så ska man matcha skor och väska men hur tänker du? Är det ett utdaterat sätt att se på saken då det kanske oftast bara var svart, vitt eller brunt? Speciellt om man har en chockrosa handväska t ex så kanske man inte vill ha samma färg på skorna? 

Väskan syns ju mest mot tröjan eller jackan så vore det inte viktigare att matcha den? Hur tänker du? Du som bryr dig lite om mode vill säga.   

Beror helt på tillfälle, humör och typ av väska/skor och kläder. Jag gör på alla sätt! Kan matcha skor och väska. Matcha tröja och skor. Matcha väska och nagellack. Ha en väska eller skor i en färg som sticker ut. Osv. 
  • Anonym (Kvinna)

Tonåringarna härhemma matchar aldrig väska och skor, varken till vardags eller finklätt. De ska passa ihop men inte vara samma färg. T ex vita sneakers, svart väska, vit tröja. Finklänning som matchar skor med väska som bryter av

Svar på tråden Matcha handväskan med skor eller tröja/jacka?