• Anonym (Mycket?)

Vad tycker ni är en rimlig nivå på föräldraengagemang i barnens förening?

Ja, vad säger ni? Vårt barn håller på med en idrott där det under säsong (mars-oktober) krävs att vi föräldrar ställer upp vid åtta tillfällen. Ett tillfälle är ungefär en halvdag, eller eftermiddag till sen kväll, dock alltid så att man behöver ta ledigt från normala arbetstider för att kunna delta. På helgerna handlar det om pass mellan ungefär 08-16 alternativt 13-21. De i föreningen som har så pass stora barn att dessa kan delta, får räkna av barnens insatser och behöver därmed bara ställa upp på fyra pass var. 

Förutom detta efterfrågas ständigt funktionärshjälp vid mindre tävlingar, men detta får inte räknas av mot de åtta obligatoriska tillfällena. 

Vi har ett halvstor barn (lågstadieålder) som nu av föreningen förväntas följa med och delta i arbetet. Det innebär att vårt barn inte kommer att vara hemma förrän kring 21 ikväll, vilket ger en arbetsdag på över 12 timmar. För ett barn. 

I tidigare föreningar har det handlat om några timmar här och där, eller saker som går att göra när det passar, typ tvätta tröjor eller baka. 

Brukar det vara så här i föreningar? Har vi haft tur tidigare? Och innan någon säger något, vår förra förening blev intagen i den här föreningen utan att vi egentligen visste nåt om det. Vi fick noll information och svepande svar om att man förväntades ställa upp lite vid större arrangemang. 

• Svar på tråden Vad tycker ni är en rimlig nivå på föräldraengagemang i barnens förening?
  • Anonym (Mycket?)
    Studentpappa skrev 2025-08-29 16:15:20 följande:

Det beror ju såklart på förutsättningarna, kostar tävlingar och utrustning skjortan? Ja då ska detta betalas på något vis, antingen via höga avgifter eller arbetsinsatser. 

Vi har ett antal saker som behöver säljas, det ska skjutsas till matcher och träningar, det behövs funktionärer till matcher etc. Inget jag tycker är orimligt, liten insats jämfört med vad tränare och lagledare lägger (som också är föräldrar).

För de små är tävlingar ganska billigt och inget mer än vanliga gympakläder och skor behövs egentligen. Jag hade hellre varit tränare en gång i veckan än det här, men tyvärr får föräldrar inte vara delaktiga i träningen. 
  • Anonym (Mycket?)
    Anonym (Föreningsmamma) skrev 2025-08-29 16:23:39 följande:

Oj, alla föreningar/sporter är olika.
    Kampsporten var billig, inget krav på föräldrar.
    Ridning för nybörjare, dyrt och förälder med var gång.
    Ny åker vi och tävlar med en tonåring, klubben betalar resa och logi men det tar ju mycket tid.
    Har man barn så är det rimligt att ha en dialog i familjen vad som funkar för fritidsintressen och vad man förväntas göra både som barn och vuxna.

Jag är av åsikten av idrott för barn ska vara lätt att testa. Om det sen blir mer avancerat med tävlingar och mycket träning, är det klart att det kostar mer. I det här fallet handlar det dock om lågstadiebarn. Jag hade hellre sett ett system där de äldre ungdomarna och seniorerna, som faktiskt kostar föreningen mer, också ställer upp mer än de små.
  • Anonym (Mycket?)
    Anonym (M) skrev 2025-08-29 16:30:19 följande:

Vilken sport gäller det?

Vad är det barnen  ska göra på kvällstid?

Friidrott. Barnen jobbar med allt utom tungt arbetet inför större tävlingsarrangemang. Dela ut nummerlappar, bemanna vätskestationer, dela ut medaljer, packa påsar, dela ut mat och så vidare. Uppgifterna i sig har jag inget problem med, däremot med antalet gånger och tidsåtgången per tillfälle. 
  • Jemp
    Anonym (Mycket?) skrev 2025-08-29 15:48:58 följande:
    Men för att göra det ordentligt, behöver jag ha ett hum om hur det ser ut vanligen. Vad är ok och inte i andra föreningar. Styrelsen består av själva aktiva, eller föräldrar till aktiva tonåringar. Självklart är det bra för dem att vi arbetar så att de och deras barn kan tävla runt om i världen utan större kostnad. De är inte intresserade av att ändra något. 
    Mina barn (äldsta är 9, inga elitsatsningar direkt) har en sport helt utan föräldraengagemang. den andra tycker jag är relativt mycket även om jag förstår syftet: det är ca ett kioskpass (typ 3 timmar) per termin, obligatorisk lottförsäljning och ev en frivillig försäljning. Helger och kvällar.
  • Anonym (Mycket?)
    Jemp skrev 2025-08-29 17:29:25 följande:
    Mina barn (äldsta är 9, inga elitsatsningar direkt) har en sport helt utan föräldraengagemang. den andra tycker jag är relativt mycket även om jag förstår syftet: det är ca ett kioskpass (typ 3 timmar) per termin, obligatorisk lottförsäljning och ev en frivillig försäljning. Helger och kvällar.
    Det var ändå rimligare än vad det är här tycker jag. Vi har också en annan idrott helt utan engagemang, förutom ansvar för det egna barnet till träning och eventuella tävlingar. Synd att mitt barn är absolut mest intresserad av friidrotten. 
  • Studentpappa
    Anonym (Mycket?) skrev 2025-08-29 17:11:39 följande:
    För de små är tävlingar ganska billigt och inget mer än vanliga gympakläder och skor behövs egentligen. Jag hade hellre varit tränare en gång i veckan än det här, men tyvärr får föräldrar inte vara delaktiga i träningen. 
    Ja då låter det mycket, men det måste ju bero på något? Är hyran av arenan dyr? Har föreningen en elitsatsning som alla bidrar till? (Tyvärr inte ovanligt).

En av våra föreningar har 4 anställda och en stor egen lokal som kostar skjortan i hyra, så där är det tydligt varför det kostar oavsett nivå. Där är dock avgiften direkt kopplad till hur många timmar du är i hallen, så små barn lägre avgift. Tonåring som satsar mycket dyrare.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Mycket?)
    Studentpappa skrev 2025-08-29 18:00:22 följande:
    Ja då låter det mycket, men det måste ju bero på något? Är hyran av arenan dyr? Har föreningen en elitsatsning som alla bidrar till? (Tyvärr inte ovanligt).

En av våra föreningar har 4 anställda och en stor egen lokal som kostar skjortan i hyra, så där är det tydligt varför det kostar oavsett nivå. Där är dock avgiften direkt kopplad till hur många timmar du är i hallen, så små barn lägre avgift. Tonåring som satsar mycket dyrare.
    Föreningen elitsatsar på ungdomar och seniorer. Det får barnen "betala" för. Det är i min värld helt galet. Den som tränar mer och kostar mer, bör också bidra mer i både tid och pengar. En åttaåring som tränar en timme i veckan och tävlar en gång per år, kostar inte multum. 
  • Studentpappa
    Anonym (Mycket?) skrev 2025-08-29 18:03:55 följande:
    Föreningen elitsatsar på ungdomar och seniorer. Det får barnen "betala" för. Det är i min värld helt galet. Den som tränar mer och kostar mer, bör också bidra mer i både tid och pengar. En åttaåring som tränar en timme i veckan och tävlar en gång per år, kostar inte multum. 
    Nope, det är ju surt men inte ovanligt. Man får helt enkelt välja om man ställer upp på det. Fortsätter barnen själva till den åldern får man ju motsvarande tillbaka. Men det är ju långt ifrån säkert.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Föreningsmamma)

Att ditt lågstadiebarn ca 8 år hjälper till är ju bra. Att komma hem klockan nio 4 ggr om året är ju inte så farligt.
    Kuriosa min far var en hejare på att kratta längdhoppsgropen.

• Anonym (Trötter)

Föreningars existens bygger ju på att folk ställer upp. Tror man att det funkar med noll engagemang så kan man ju testa att starta en egen förening och se hur det går. Alternativet är väl att parasitera på andra föräldrars insatser som många gör.

• Anonym (Mycket?)
    Anonym (Trötter) skrev 2025-08-29 18:32:44 följande:

Föreningars existens bygger ju på att folk ställer upp. Tror man att det funkar med noll engagemang så kan man ju testa att starta en egen förening och se hur det går. Alternativet är väl att parasitera på andra föräldrars insatser som många gör.

Nu läser du nog galet. Ingenstans handlar det om att INTE ställa upp, utan om vilken nivå av engagemang som är rimligt och vanligt. Jag vill få till en förändring i verksamheten, och för att få till det behöver jag veta hur det ser ut på andra ställen. Hur gör man där?
Svar på tråden Vad tycker ni är en rimlig nivå på föräldraengagemang i barnens förening?