• Anonym (tl)

Alla är bättre än mig

Det är dem.
    Folk är snyggare än mig. 
    Är bättre människor än mig.
    Är mer framgångsrikare än mig.

I have nothing to show for myself. 

:(

• Svar på tråden Alla är bättre än mig
  • Anonym (Gästen)

Klar man inte ska jämföra sig med andra men att vara framgångsrik har ju vissa fördelar, tex att bli bjuden på bättre man hos sina släktingar. min Svägerska bjuder ju lite väl enkelt som jag skrev om i en tråd - men enligt svaren berodde det tydligen på att vi inte var så framgångsrika, trots att min fru har disputerat och själv kommer jag från enklare förhållanden men har gift mig in i en centraleuropeisk övremedelklassfamilj - det är ju ändå en viss framgång tycker jag.

• Anonym (Jaha)
    Anonym (tl) skrev 2025-08-29 21:43:58 följande:
    Alla är bättre än mig

Det är dem.
    Folk är snyggare än mig. 

Och? Vad spelar det för roll om andra är bättre? Du kan väl leva ditt liv för det
  • Anonym (Betty)
    Alla är bättre än mig

Det är dem.
    Folk är snyggare än mig. 

Alla är bättre än vad jag är heter det. Inte bättre än mig.

Snyggare än jag. Framgångsrikare än jag
  • Trent
    Anonym (Gästen) skrev 2025-08-30 21:29:40 följande:

Klar man inte ska jämföra sig med andra men att vara framgångsrik har ju vissa fördelar, tex att bli bjuden på bättre man hos sina släktingar. min Svägerska bjuder ju lite väl enkelt som jag skrev om i en tråd - men enligt svaren berodde det tydligen på att vi inte var så framgångsrika, trots att min fru har disputerat och själv kommer jag från enklare förhållanden men har gift mig in i en centraleuropeisk övremedelklassfamilj - det är ju ändå en viss framgång tycker jag.

Vad består din framgång i menar du?
  • Anonym (Gästen)
    Trent skrev 2025-08-30 22:03:22 följande:
    Vad består din framgång i menar du?
    Det skrev jag ju :)
  • Trent
    Anonym (Gästen) skrev 2025-08-30 22:48:10 följande:
    Det skrev jag ju :)
    Du skrev om din fru och hennes familj men inte om dig.
  • Lynx123
    Anonym (Betty) skrev 2025-08-30 21:35:27 följande:
    Alla är bättre än vad jag är heter det. Inte bättre än mig.

Snyggare än jag. Framgångsrikare än jag
    Där har du fel. Du kan kolla upp det själv, men om du inte vill kan du du skriva om meningen i tredje person singular så brukar det vara enklare att förstå varför denna form anses vara korrekt. Äldre personer, såsom jag själv, fick det där med "än jag" itutade i oss i skolan förr i tiden och många har fortfarande svårt att acceptera "än mig".
  • Anonym (DT)
    Anonym (Eira) skrev 2025-08-30 20:35:31 följande:
    Jag är varken särskilt trevlig eller någon bra kompis. Några kompisar har jag aldrig haft, inte ens som barn. Inga riktiga i alla fall, bara "kompisar" som utnyttjat mig både emotionellt, ekonomiskt och sexuellt. Trevlig behöver jag inte vara, jag träffar nästan aldrig någon. Men visst, när jag tvingas träffa någon av någon anledning så försker jag vara trevlig, även om jag väl knappt kommer ihåg vad man gör.

Jag gjorde faktikst tre självskattningstest härom dagen, den ena var ang emotionell utmattning, den andra var ang ensamhet. det tredje ang om hur snäll man ä r mot sig själv. Ok att det var självkattningstest, men jag började faktiskt gråta vid olika punkter, och fick "dåliga betyg" på alla tre. Så det enda jag varkar vara bra på är att vara dum mot mig själv.
    Ensamhet gör att.man känner så som du beskriver. Speciellt om du har blivit utnyttjad av "kompisar" tidigare. 

Så på något sätt behöver du hitta kontakter som inte är skadliga för dig. 

Läste en gång om en kille som var gravt funktionsnedsatt, som hade en muskelsjukdom som succesivt gjorde honom allt sämre.

Hams pappa var väldigt oroad för honom, för att förutom en promenad ute i sin elrullstol och samvaro med sin familj (han bodde i en souterränglägenhet i familjens villa), så satt han bara i ett mörkt rum framför datorn.

När han sedan gick bort i sin sjukdom och hans begravnimg skulle hållas, så började det komma brev som skulle läsas upp under den, från människor som bodde på olika håll i världen. De skrev om att de var ledsna över hans bortgång för att killen hade varit en så bra kompis. 
    Till begravnimgen kom flera personer resande också, från England bl.a. 

Då förstod pappan att sonen visst hade haft ett umgänge, han hade inte varit ensam. Sonen hade varit med i communities på nätet, jag tror att det bl.a. hade med olika spel att göra, men också annat. Han hade levt ett rikt liv på nätet där funktionsnedsättningen inte hade spelat någon roll.

Nu vet jag att spelvärlden kan vara tuff mot tjejer, det finns killar som mobbar tjejer som är med och spelar våldsamma sådana spel.

Så det gäller att hitta communities som inte bara handlar om våldsamma spel. Det hade killen som hade funktionsnedsättningen gjort, för hans vänner berättade om att han hade varit en vänlig och klok vän, som hade stöttat andra när de hade svårigheter. 

Det sorgliga är att jag inte vet vilka communities som det handlade om. Bara att varje person hade en avatar  som representerade personen på den communityn. Så de hade satt ihop en avatar utefter egna önskemål, hur den skulle se ut, och som sedan interagerade med andra avatarer på nätet. Umgicks med de andra.

Ett annat sätt att bryta din ensamhet är att hitta en förening där de andra medlemmarna har liknande funktionsnedsättningar som du själv. På nätet och via mobilen kan man umgås om man har långt till varandra. Fråga på habiliteringen på regionen om de vet någon förening som passar,  och leta runt själv på nätet. Det kan finnas speciella föreningar för just din funktionsnedsättning och sedan mera allmänna för många olika typer av nedsättningar. Det fanns något som hette funkisnet för många år sedan, men just det kan ha handlat om mer kognitiva nedsättningar.

Om du har något särskilt intresse för något så kan du leta upp en förening på nätet som handlar om det, eller en Facebookgrupp om det ämnet. Då kan du utveckla ditt intresse tillsammans med andra på olika sätt.

Försök också att komma ut i dagsljus en gång per dag! Man behöver det av flera skäl. Ljuset gör mycket nytta i kroppen. Bl.a. ställer det in "kroppsklockan" så att den går rätt, ger infrarött ljus som hjälper mitokondrierna att producera energi och hjälper till med d-vitamin under sommarhalvåret. Vi är gjorda för att få dagsljus. 

.
  • Anonym (DT)

Tillägg: Det var olika communities på nätet som killen som jag berättade om var med i. 

• Anonym (DT)
    Anonym (DT) skrev 2025-08-31 13:17:37 följande:

Tillägg: Det var olika communities på nätet som killen som jag berättade om var med i. 

Alltså "social comnunities" skulle det stå. FInns bl.a. på Facebook och Reddit. Mern också andra online forum finns för personer med olika intressen. 
  • Anonym (DT)
    Anonym (DT) skrev 2025-08-31 13:23:46 följande:

Alltså "social comnunities" skulle det stå. FInns bl.a. på Facebook och Reddit. Mern också andra online forum finns för personer med olika intressen. 
    Paliia Wiki verkar vara en social plattform som inte innehåller våldsamma kamper. Den är öppen för alla, men man måste välja vilken av deras communities som man vill vara med i. Man kan inte vara med i flera.  Har dock ingen egen erfarenhet av den.

Communities are a mechanic in Palia.

Being a part of a community has multiple benefits, like consistent group communication with the same people on a daily basis, additional support in times of need, and an increased sense of belonging.

The Player can be a part of only one community, so choosing the right group and/or creating a community with the right information is key.

• Anonym (A)
    Alla är bättre än mig

Det är dem.
    Folk är snyggare än mig. 

Det finns inte många som är otroligt snygga, bra på allt och väldigt framgångsrik utan för de allra, allra flesta är det så, vi är omgivna av massor av folk som är snyggare, rikare, smartare etc. Dvs det kan kanske upplevas som massor, men alla har några negativa sidor, snyggingen som är så framgångsrik kanske har dålig hälsa och kan inte laga mat. Alla kan vara avundsjuka på någon. 

Därför måste man sluta bry sig om det, bara finna sig i att det finns andra som hade större tur med utseende, fick bättre jobb etc. Acceptera och uppskatta den du är och det du har. Tänk på att många skulle vilja vara som du, för de har sjukdomar, ingen mat, blir misshandlade etc

• baaa
    Alla är bättre än mig

Det är dem.
    Folk är snyggare än mig. 

Du ska aldrig jämföra dig med andra utan jämför bara med dig själv. det är en av grundreglerna i livet
Svar på tråden Alla är bättre än mig