• Anonym (Ts)

Hur ofta Magnesium?

Jag har en del kosttillskott, mediciner och vitaminer på recept.

På alla burkar står det "1 tablett dagligen på morgonen".

Men på magnesium står det "1 tablett eller max 2 per dygn vid behov".

Hur ska jag veta om jag har behov av och brist på magnesium? Jättekonstigt..

Behöver inte tips att prata med min läkare för han är omöjlig att få tid hos. Jag gör bara receptförnyelse vid jämna mellanrum.

Nån som vet?

• Svar på tråden Hur ofta Magnesium?
  • Anonym (Linda)

Du vet om du har behov av kosttillskott genom provtagning inlm vården. Om en viss läkare inte går att få tag i söker du upp en annan. Har man bristsjukdomar ska man inte försöka behandla dem på egen hand. Brister kan bero på bakomliggande problem tex i tarmen som bör undersökas. 

• EpicF

Om du fått magnesium på recept så har du mangel pcj ska följa ordination från läkaren, vilket brukar vara 1 tablt per dag. 

Svårare än så är det inte. 

• Anonym (Linda)

Du kan också skicka egenremiss till dietist, om det är så att bristen du lider av beror på ensidig kost tex pga allergier eller selektivt ätande. 

• Anonym (S)

Jag tar en del kosttillskott och just Magnesium brukar jag anpassa efter behov. Jag får lätt kramp om jag inte får i mig tillräckligt med magnesium. Om jag tar för mycket känner jag av det i magen. Om du inte känner av något själv blir det säkert bra att ta en om dagen. Jag känner även att det hjälper mot ångest. 

Svar på tråden Hur ofta Magnesium?