Anonym (Finns en avundsjuka) skrev 2025-09-03 11:21:20 följande:
Jag kanske bara talar för mig själv här men jag bär en stark avundsjuka (faktisk ilska) mot människor som slipper jobba men får pengar ändå. Jag har alltid avskytt att arbeta, alltid bara längtat hem.
Ändå har jag arbetat sedan jag var 13. För mig verkar det som var och varannan nästan är sjukskriven, får sjukpenning eller socialbidrag. Jag har gått igenom ganska mycket psykiskt och fysiskt Första gången jag blev sjukskriven, då i tre veckor var efter att min dotter gått bort i barncancer i mitten på 2000-talet. Efter tre veckor var tanken att jag skulle gå tillbaks till halvtid, 3 veckor av det sedan var resonemanget från fkassan (trots vanligt läkarutlåtande som sa nej till att jag skylle arbeta öht) att kan man jobba halvtid kan man jobba heltid och att jag skulle istället ta mer benzo.
Jag har försökt bli sjukskriven fler gånger men alltid istället fått recept på benzo, antidepp, antipsykotiska...jag vill inte ha den skiten jag vill slippa jobba.
För tre veckor sedan blev jag halvtidssjukskriven igen pga ångestsyndrom, depression, högt blodtryck (210/130) och suicidalitet, idag skall jag hoppas få det förlängt men förväntningen är låg.
Det känns som samhället är ute efter mig, pushar mig ot bensomissbruk och suicid . Alla andra får men inte jag. Jag måste bara ge.
Offerkofta, gnällig kränkt vit man jag ver jag vet. Men jag är 110% övertygad om att hade jag vart brun, svart, gay eller kvinna hade jag fått vara motsvarande flrtidspensionerad.
Jag ifrågasätter starkt om alla som är sjuksrivna verkligen är så sjuka/ skadade att de inte kan jobba, och om arbetslösa verkligen söker så många jobb de ska. Det var ju nästan "trendigt" under Göran Perssons regering att sjukskriva och förtidspensionera sig, varför Reinfeldts regering med all rätt reagerade mot detta.
Med coronapandemin och att "jobba hemifrån" blev folk också mer bekväma med att vara hemma, jobba när de känner för det och i övrigt gå omkring i pyjamas och fisa, vila, äta och ha det bra.
Vi behöver en ny Reinfeldt och en ny arbetslinje. För det är uppenbart att svenskar inte blir ett dugg lyckligare av att bara gå hemma och vara sysslolösa, tvärtom. Arbete, att ha ett jobb att gå till, att få känna sig delaktig och som en del av samhället och andras gemenskap, att få känna att man gör något viktigt och att man är till nytta snarare än en belastning, tror jag är A och O för att kunna känna glädje och lycka i livet.
Men många har kommit för långt ifrån det tänket, och om människor 40 plus för 30-40 år sedan ville fortsätta jobba tills de gick i pension, så vill dagens 40-plussare helst sluta jobba så tidigt som möjligt bara för att kunna gå hemma och löka och göra vad de vill och känner för.
Det är inte friskt att vilja pensionera sig när bara halva livet gått,