• Anonym (Olyckliga Sverige)

Varför har människor blivit så olyckliga i Sverige?

Jag är själv född i ett annat land. Bodde här några år under 2010-2017. Och är tillbaka igen och har arbetat här sedan 2021 fram tills nu.

Men alltså, jag fick mig en redig chock. Vad har hänt med Sverige som land? Ni verkar vara helt ok med att svika erat eget folkslag. Eran syn på arbetslösa och sjuka är rätt skrämmande faktiskt. Alla verkar tro att alla dessa är lata, att dom förtjänar att få bidragen minskade kraftigt, bli hemlösa och svälta.  Jag vet att många inte gillar invandrare pga av den stora invandringen.

Men hallå, erat eget folkslag svenskar som är födda i landet och en del har väl betalat skatt med innan dom blev arbetslösa. För mig är det här helt sjukt. I vårat land har vi till och med haft protester. 
    Eftersom ni verkar skicka väldigt mycket bistånd till utlandet. Men verkar inte vilja ta hand om era egna. Det borde väl vara första prioritet? 

Jag tycker att Högern som sitter vid makten lyckas med att splittra och polarisera detta land ännu mera. Genom att sätta folk emot varandra istället.

Folk verkar ganska så olyckliga och missnöjda numera. Så tråkigt och sorgligt utveckling att se.

• Svar på tråden Varför har människor blivit så olyckliga i Sverige?
  • Anonym (What?)
    Jimmy75 skrev 2025-09-21 21:11:05 följande:

Om jag skulle ge mig på en gissning så verkar det baserat på var och varannan tråd här inne bero på att svenskar helt har slutat kommunicera med varandra. Om man är missnöjd med något i en relation eller på annat vis så går man in här på på, olika sofistikerat förtäckta sätt söka bekräftelse på att man själv har rätt och partnern är ett as. Och om man undrar över något varför partnern gör si eller så så kan man för GUDS skull inte prata med sin partner. Nej, då går man in här och frågar vad hen menar med det och varför hen gör på det viset.....eller så toksågar man parntnern:

"vi har varit tillsammans i si och så många år.....sågning, sågning, klagomål, sågning, idiotförklaring, förtäckt fråga om man har rätt att partner är en idiot....avslutning där man skriver, men jag älskar hen - vad ska jag göra.

Så jag sätter mitt kort på total oförmåga att kommunicera som No 1 orsak till mångas olycka.

Sverige har rekord i ensamhushåll vilket säkert är en bidragande orsak. Lägg till det de par och familjer som inte mår bra så har du ett gäng människor som säkert inte ser sig som lyckliga,
    Jag har egentligen allt man kan begära - fantastiska barn, underbar särbo, boende som jag älskar men .... arbetslös sedan drygt 2,5 år och det verkar som om jag inte ens existerar utanför min närmaste familj.
    Är ensam trots att jag inte borde vara det
  • nihka
    Anonym (Red) skrev 2025-09-08 22:49:17 följande:
    Det är inte det som diskuteras.
    Det ser du väl att det är. Om man drogar sig med socker påverkar förstås hur man mår.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Sverige är generöst)
    Anonym (J) skrev 2025-09-21 17:54:33 följande:
    Känner inte någon som inte mår skit. 
    Jag håller med.
    Inte ens på familjeliv får man känslan av att svenskar är glada och lyckliga. Minsta chans någon får ska det klankas ner på någon stackas ts som vågat skriva ett inlägg 😂
    Det är som en fristad att få ur sig sitt dåliga mående här. Ta ut det på alla andra.

Min känsla är också att nästan alla lider av depressioner eller av diagnoser i Sverige. Hur kan undersökningarna mäta som de gör då? Utgår de endast från tillgång till saker och ekonomi? Inte verkliga människors känslor?
  • Jimmy75
    Anonym (Sverige är generöst) skrev 2025-09-22 08:05:07 följande:
    Jag håller med.
    Inte ens på familjeliv får man känslan av att svenskar är glada och lyckliga. Minsta chans någon får ska det klankas ner på någon stackas ts som vågat skriva ett inlägg 😂
    Det är som en fristad att få ur sig sitt dåliga mående här. Ta ut det på alla andra.

Min känsla är också att nästan alla lider av depressioner eller av diagnoser i Sverige. Hur kan undersökningarna mäta som de gör då? Utgår de endast från tillgång till saker och ekonomi? Inte verkliga människors känslor?
    I det fallet kan du nog lita mer på stora undersökningar än den egna upplevelsen eftersom den alltid är biased av faktorer som är individuella. Vi lurar helt enkelt oss själva att tolka vår egna upplevelser som representativa för majoriteten när det i själva verket bara är majoriteten (ibland inte ens det) av vår egna omgivning 
  • TvillingmammaVästgöte
    Jag håller med.

Nedan ser du en bild som visar vilka faktorer man räknar på, med Sveriges rank i varje kriteria. Skickar också med en länk om du vill läsa mer : WHR Dashboard
  • Anonym (Ifrågasätter)
    Anonym (Red) skrev 2025-09-21 21:32:45 följande:
    Finns det verkligen något sådant samband? Om något skulle jag tro på motsatsen eftersom skärmar gör det enkelt att connecta med andra människor.
    Ja men människor kommer nog i längden bli bra mycket olyckligare om de endast kan connecta med människor på skärmen och aldrig i övrigt. Ta bara FL som exempel. Här diskuterar anonyma människor med varandra och blir osams om skitsaker utan att ens se varandra, ansikten, mimik, kroppspråk, uttryck m.m. 

Men när folk väl har valt skärmlivet framför allt annat så är det verkligen deras val. Men de ska heller inte komma och gnälla sen när de börjar tycka att skärmlivet känns falskt och längtar efter mer genuin mänsklig kontakt.
  • Anonym (Ifrågasätter)
    Jag håller med.

Precis, FL som Flashback och andra forum, visar väl verkligen hur dåligt folk mår. På forum som detta råkar folk i luven på varandra för småsaker. De flesta som skriver vill ha bekräftelse på att de är intelligenta, insiktsfulla och att de har "rätt" åsikter. Problemet är att dem de diskuterar med söker bekräftelse på samma sätt och därför blir det aldrig något som kan betraktas som en trivsam och givande samvaro. Folk på forum är dessutom anonyma och man ser inte varandras ansikten, mimink, uttryck eller kroppspråk. Ändå envisas vissa med att tycka att det är bättre att vara social på skärmen än på riktigt, öga mot öga.

Men folk väljer själva, och får ta konsekvenserna av det, och måendet som följer på det.
  • Tyra myra
    Anonym (Red) skrev 2025-09-21 21:02:14 följande:
    Den säger fortfarande inte det du hävdar.
    Kräver förklaring
  • Jimmy75
    Anonym (Ifrågasätter) skrev 2025-09-22 09:25:57 följande:
    Precis, FL som Flashback och andra forum, visar väl verkligen hur dåligt folk mår. På forum som detta råkar folk i luven på varandra för småsaker. De flesta som skriver vill ha bekräftelse på att de är intelligenta, insiktsfulla och att de har "rätt" åsikter. Problemet är att dem de diskuterar med söker bekräftelse på samma sätt och därför blir det aldrig något som kan betraktas som en trivsam och givande samvaro. Folk på forum är dessutom anonyma och man ser inte varandras ansikten, mimink, uttryck eller kroppspråk. Ändå envisas vissa med att tycka att det är bättre att vara social på skärmen än på riktigt, öga mot öga.

Men folk väljer själva, och får ta konsekvenserna av det, och måendet som följer på det.
    Problemet med att dra generella slutsatser av vad man ser på Flashback, FL och liknande forum är att det inte är representativt för befolkningen i allmänhet. Det blir ett biased urval från början och sedan blir det ytterligare snedvridet av vår egna fokus. 
  • Anonym (Ifrågasätter)
    Jimmy75 skrev 2025-09-22 13:17:45 följande:
    Problemet med att dra generella slutsatser av vad man ser på Flashback, FL och liknande forum är att det inte är representativt för befolkningen i allmänhet. Det blir ett biased urval från början och sedan blir det ytterligare snedvridet av vår egna fokus. 
    Frågar man chatGPT och om människor som lever i olika former av utanförskap och/ eller med dåligt mående kontra deltagande på internetforum, så får man svaret att många som inte känner sig accepterade och/ eller sedda i det vardagliga livet, söker sig till olika forum och social media, för att där få den bekräftelse och bli sedda (om än under anonymitet) på ett sätt som de aldrig blir annars. Där kan folk också "kosta på sig" att vara otrevliga och rentav elaka utan att behöva ta konsekvenser av det. Och jag tycker sällan man ser något som kan betraktas som genuin vänlighet och omtanke om varandra på internetforum, det är oftast snarare en tävling i vem som vet bäst, vem som har rätt och vem som får mest medhåll.
  • Anonym (Man)
    Anonym (What?) skrev 2025-09-21 21:49:24 följande:
    Sverige har rekord i ensamhushåll vilket säkert är en bidragande orsak. Lägg till det de par och familjer som inte mår bra så har du ett gäng människor som säkert inte ser sig som lyckliga,
    Jag har egentligen allt man kan begära - fantastiska barn, underbar särbo, boende som jag älskar men .... arbetslös sedan drygt 2,5 år och det verkar som om jag inte ens existerar utanför min närmaste familj.
    Är ensam trots att jag inte borde vara det
    Vi har många singelhushåll, det stämmer. Varför? Jo, många ungdomar som pluggar har eget hushåll, många ungdomar med arbete bor själva i några år innan de blir sambos, många skiljer sig och då blir det nya singelhushåll, många äldre är ankor/änkemän och har därför singelhushåll, många som skaffar nya relationer är särbos.
    Det var länge sedan vi bodde flera generationer tillsammans i Sverige. Så att ha många singelhushåll är definitivt inte samma sak som att de är ensamma och olyckliga. 
  • Jimmy75
    Anonym (Ifrågasätter) skrev 2025-09-22 14:59:43 följande:
    Frågar man chatGPT och om människor som lever i olika former av utanförskap och/ eller med dåligt mående kontra deltagande på internetforum, så får man svaret att många som inte känner sig accepterade och/ eller sedda i det vardagliga livet, söker sig till olika forum och social media, för att där få den bekräftelse och bli sedda (om än under anonymitet) på ett sätt som de aldrig blir annars. Där kan folk också "kosta på sig" att vara otrevliga och rentav elaka utan att behöva ta konsekvenser av det. Och jag tycker sällan man ser något som kan betraktas som genuin vänlighet och omtanke om varandra på internetforum, det är oftast snarare en tävling i vem som vet bäst, vem som har rätt och vem som får mest medhåll.
    Exakt! Det går inte dra slutsatser om den generella uppfattningen här
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (J) skrev 2025-09-21 17:54:33 följande:
    Känner inte någon som inte mår skit. 

Ni sin är olyckliga och mår dåligt, vad beror det på tror du?

Vad skulle göra att du och dina vänner skulle må bättre ?

• Anonym (Red)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-24 19:02:17 följande:

Ni sin är olyckliga och mår dåligt, vad beror det på tror du?

Vad skulle göra att du och dina vänner skulle må bättre ?

Yep

Nästan alla jag känner mår bra. 
  • Anonym (Red)
    Min känsla är också att nästan alla lider av depressioner eller av diagnoser i Sverige. Hur kan undersökningarna mäta som de gör då? Utgår de endast från tillgång till saker och ekonomi?
    Nej, var bor du egentligen?
    Var är människor så konstiga?
    Och vilken ålder är du i?
  • Anonym (Red)
    Anonym (Ifrågasätter) skrev 2025-09-22 09:21:46 följande:
    Ja men människor kommer nog i längden bli bra mycket olyckligare om de endast kan connecta med människor på skärmen och aldrig i övrigt. Ta bara FL som exempel. Här diskuterar anonyma människor med varandra och blir osams om skitsaker utan att ens se varandra, ansikten, mimik, kroppspråk, uttryck m.m. 

Men när folk väl har valt skärmlivet framför allt annat så är det verkligen deras val. Men de ska heller inte komma och gnälla sen när de börjar tycka att skärmlivet känns falskt och längtar efter mer genuin mänsklig kontakt.
    Det ena utesluter ju inte det andra. 

Vad jag kan se finns det både fördelar och nackdelar med skärmarna rent mående mässigt. Mest beroende på hur de används.
  • Anonym (Red)

Anonym (Man) skrev 2025-09-22 15:51:18 följande:
    Vi har många singelhushåll, det stämmer. Varför? Jo, många ungdomar som pluggar har eget hushåll, många ungdomar med arbete bor själva i några år innan de blir sambos, många skiljer sig och då blir det nya singelhushåll, många äldre är ankor/änkemän och har därför singelhushåll, många som skaffar nya relationer är särbos.
    Det var länge sedan vi bodde flera generationer tillsammans i Sverige. Så att ha många singelhushåll är definitivt inte samma sak som att de är ensamma och olyckliga. 
    Nej, men det är en faktor som knappast är en fördel för måendet.

Människor behöver familj och vänner.
  • Anonym (Red)

Det förklarar saken. Övergången från ungdom till vuxen är den svåraste tiden i livet, säger jag som dryga 40-åring.

Dessutom är Uppsala en sådan kommun där många unga oroar sig över klimat och dylikt som i synnerhet inte unga ska oroa sig över huvud taget för.

När du väl blir vuxen blir livet mycket bättre. Bland mina vänner och bekanta är psykisk ohälsa extremt ovanligt. 

Svar på tråden Varför har människor blivit så olyckliga i Sverige?