Hur gammal är ok att bli gravid - enligt dig?
Om du får tycka fritt - hur gammalt för en kvinna tycker du är "max" ålder att bli gravid i? Och varför?
Om du får tycka fritt - hur gammalt för en kvinna tycker du är "max" ålder att bli gravid i? Och varför?
Jag tänker att om mamman är sund och frisk fysiskt och mentalt och har goda chanser att ge sitt barn ett bra liv så är åldern inte viktig, MEN då menar jag naturlig graviditet eller om IVF åtminstone med egna ägg! Min gräns går vid att krångla till det med IVF och donerade ägg på en kvinna i 50-årsåldern😳
Jag är kvinna, var 27 när första kom och 39 när yngsta kom. Skulle nog kunna få en till innan 45 (fast det vill jag inte). Men som kvinna går väl gränsen där biologin sätter stopp? För vissa är det vid 35 och andra närmare 50. Män har hela livet på sig. Men gissar att få män vill få sitt första barn som 50-åring. Åtminstone inte i västvärlden där kvinnan oftast är jämnårig.
Jag tänker att om mamman är sund och frisk fysiskt och mentalt och har goda chanser att ge sitt barn ett bra liv så är åldern inte viktig, MEN då menar jag naturlig graviditet eller om IVF åtminstone med egna ägg! Min gräns går vid att krångla till det med IVF och donerade ägg på en kvinna i 50-årsåldern😳
Mycket äldre än 32 bör man nog inte vara om man skall palla med tonåringar. Ser alltförmånga tonåringar som saknar styrning hemifrån där föräldrarna är för gamla och inte hänger med och kan sätta gränser utan tror att med pengar löser allt till barnen...
Helt ärligt så har jag nog egentligen ingen åsikt om ålder utan det handlar om att man tänkt igenom konsekvenserna. Vad det innebär att vara förälder oavsett om man är 18 eller 48 samt att man tänker på barnets bästa före sin egen önskan om att skaffa barn.
Vad kan jag ge ett barn för framtid.
Själv var jag 17. Jag äskar min Vendela, men livet blev inte lätt. Skolk, droger, stölder etc.
Det är en svår fråga tycker jag men kanske tycker att det är "för sent" vid 50 i alla fall oavsett kön ,själv barn till äldre föräldrar som fick barn "sent" i livet .
Mycket äldre än 32 bör man nog inte vara om man skall palla med tonåringar. Ser alltförmånga tonåringar som saknar styrning hemifrån där föräldrarna är för gamla och inte hänger med och kan sätta gränser utan tror att med pengar löser allt till barnen...
Enda åsikten jag har i frågan är att det är viktigt att man lever hälsosamt om man är äldre så att man har en chans att finnas där för sitt barn. Har man fetma grad 3 och är 45+ kanske man ska fundera på om man kommer att kunna finnas där på ett bra sätt.
Man behöver inte vara äldre för att ha gjort karriär och skola, ena barnbarnet var klar med sin master som 23åring och går man då in på en lön 40+ så har man kommit en bra bit i karriären redan när man är 28, finns ingen anledning att vänta längre och definitivt inte tills man är 40+. Gör man det så har man både tid och ork för barnbarn när man närmar sig pensionen.
Enda åsikten jag har i frågan är att det är viktigt att man lever hälsosamt om man är äldre så att man har en chans att finnas där för sitt barn. Har man fetma grad 3 och är 45+ kanske man ska fundera på om man kommer att kunna finnas där på ett bra sätt.
Man behöver inte vara äldre för att ha gjort karriär och skola, ena barnbarnet var klar med sin master som 23åring och går man då in på en lön 40+ så har man kommit en bra bit i karriären redan när man är 28, finns ingen anledning att vänta längre och definitivt inte tills man är 40+. Gör man det så har man både tid och ork för barnbarn när man närmar sig pensionen.
Nu är ju inte allas karriärer spikraka och alla vet inte vad de vill när de är 20. Ännu viktigare är att hitta en lämplig partner. Det är inte alla förunnat i unga år.
Jag säger inte att åldern är oviktig, men alla får väga för och emot. Själv hade jag inte velat vara över 40, men var bara några år yngre än 40 när vi fick några barn.
Känner någon att de orkar med ett (till) barn när de är 45, samt kommer att ha tid och ork hela barnets uppväxt, vem är jag att säga emot?
Nu är ju inte allas karriärer spikraka och alla vet inte vad de vill när de är 20. Ännu viktigare är att hitta en lämplig partner. Det är inte alla förunnat i unga år.
Jag säger inte att åldern är oviktig, men alla får väga för och emot. Själv hade jag inte velat vara över 40, men var bara några år yngre än 40 när vi fick några barn.
Känner någon att de orkar med ett (till) barn när de är 45, samt kommer att ha tid och ork hela barnets uppväxt, vem är jag att säga emot?
Det är också ett alternativ!
Finns inget som säger att mannen måste vara äldre.
Min man är något yngre än jag, men vi var båda mellan 30 och 40 när barnen kom. Har delat på ansvaret.
Dock tror jag inte att män i 50-årsåldern som vill ha (fler) barn, tänker sig att det ska bli med en jämnårig kvinna och äggdonation. Jag tror att de söker en yngre kvinna och räknar med att hon är piggare och friskare längre än de själva kommer att vara.
Barn som föds när båda föräldrarna är närmare 50, eller t om över 50, som en i tråden, hör trots allt till undantagen. Däremot är det inget ovanligt att båda föräldrarna är runt 40, har aldrig varit. Tidigare kom sladdisarna då. Idag är det lika ofta första eller andra barnet.
Varför skulle jag tycka till om vad någon annan gör med sitt liv?
En personlig preferens var att jag som pappa ville ha barn ung, skaffade mina innan 25, min sambo hade samma syn på saken. Så för egen del är det sjukt sent att skaffa efter 30-35 i olika avseenden, men däremot har jag inga dolda åsikter om de som väljer att skaffa senare, det är upp till var och en.
Tänker att det har väl ingen annan att göra med. Det bestämmer man själv.
Allas liv ser olika ut. Finns de som träffas vid 40 och får barn vid 45 osv.
Finns de som inte vill ha barn och det är heller inget att bry sin om tycker jag.
Life´s what you make it.