• Anonym (Nyfiken)

Kompis har träffat en kille som är raka motsatsen till henne (?)

En kompis till mig har träffat en man i 20-årsåldern som är från Mellanöstern. Han är muslim, men jag vet inte om han är en aktiv sådan eller om han bara föddes in i det. Men han äter inte fläsk och sånt. Visst, han talar flytande svenska och sånt, men hon jag känner är född här och är svensk/finsk, har ett kors som tatuering, äter fläsk och har en helt annan kultur. Hon är några år äldre än honom. Tidigare har hon dessutom varit tillsammans med en Sverigedemokrat, och ja, hennes tidigare killar har inte alls varit som den nuvarande. Har bara svårt att förstå mig på detta. Kan det verkligen funka? 

• Svar på tråden Kompis har träffat en kille som är raka motsatsen till henne (?)
  • Tukt

Det är ju rätt symptomatiskt att diskussionen fastnar i att killen är muslim.
    Rimligen borde man fundera över vad tjejen är för en person som kan hoppa runt bland motsatser. Inte omöjligt att relationen kan fungera, men en person som rör sig mellan ytterligheter är förmodligen inte någon bra person att leva med.

• Anonym (Thor)
    Tukt skrev 2025-09-02 16:52:42 följande:

Det är ju rätt symptomatiskt att diskussionen fastnar i att killen är muslim.
    Rimligen borde man fundera över vad tjejen är för en person som kan hoppa runt bland motsatser. Inte omöjligt att relationen kan fungera, men en person som rör sig mellan ytterligheter är förmodligen inte någon bra person att leva med.

Det är själva syftet med tråden. Personer kopplade till eller med sympatier för Sverigedemokraterna, bedriver trollverksamhet online för att sprida rasistiska och islamofobiska budskap. Dessa trollkonton och grupper använder plattformar för att publicera och sprida innehåll med rasistiska teman. Sådana aktiviteter inkluderar spridning av desinformation, påhittade berättelser som förstärker främlingsfientliga narrativ samt koordinering via flera anonyma konton. Vissa rapporter antyder även att dessa nätverk kan få viss finansiering från offentliga medel via SD eller samarbeta nära med partiet internt.

• Anonym (Febern)
    Anonym (Thor) skrev 2025-09-02 19:58:29 följande:
    Det är själva syftet med tråden. Personer kopplade till eller med sympatier för Sverigedemokraterna, bedriver trollverksamhet online för att sprida rasistiska och islamofobiska budskap. Dessa trollkonton och grupper använder plattformar för att publicera och sprida innehåll med rasistiska teman. Sådana aktiviteter inkluderar spridning av desinformation, påhittade berättelser som förstärker främlingsfientliga narrativ samt koordinering via flera anonyma konton. Vissa rapporter antyder även att dessa nätverk kan få viss finansiering från offentliga medel via SD eller samarbeta nära med partiet internt.

Javisst, hoppas att fler kan se förbi propaganda. Vet inte om det är syftet med tråden däremot. Enligt ts så har hen den enda informationen att han kommer från en muslimsk bakgrund. Sen har vi ju inläggsskapare som försöker pådyvla en absolut bild på hur han ska föreställas vara. 

Propagandan kan jämföras med nazisternas affischer under andra världskriget som spred en nidbild över judar.

• Anonym (sköldmö)
    Det du skriver stämmer säkert, men det är inte säkert att det gäller just den här tråden.

Det behöver inte gälla varenda tråd eller varenda inlägg som du anser är rasistiska eller islamofobiska.

Men ja, dessa högerextrema troll existerar. De är dock i gott sällskap, av både vänsterextremister och islamister, ryss-troll mfl. Som försöker skapa splittring eller påverka vissa grupper i samhället genom att sprida propaganda och desinformation.

Internet både förenar och splittrar. Den digitala utvecklingen underlättar vardagen och har lett till mycket positivt för många människor. Men baksidan är dessvärre en enda stor avskrädeshög av extremister, darknet, aktiva pedofiler mm. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Febern) skrev 2025-09-02 14:08:47 följande:

Hon låter som en person som inte låter ideologi (eller fördomar om någon enbart baserat på ens ursprung) styra attraktionen. Det finns säkert andra saker hos henne som du kan se som en röd tråd gällande hennes tidigare relationer. Typ av humor, aktiviteter, personlighet osv. Alla är ju olika. Det är vad jag tror. Man kan inte skapa en mall för människor.

Det tror jag med.
  • Anonym (Nej)
    Hur vet du att det är syftet med den här tråden? Har du en unik mänsklig egenskap som gör att du sitter på alla svar, du vet svaret på allt? Du går in i första bästa tråd och drar direkt slutsatsen att det givetvis måste handla om det du tror att det handlar om, att sprida dessa budskap. Nej, det funkar inte så. Bara för att du TROR att det finns någon dold agenda bakom det hela så betyder det inte att det ÄR så. Du framstår som väldigt negativt inställd och det verkar som att du letar fel, kanske för att kunna dra igång en hetsig diskussion. 
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Thor) skrev 2025-09-01 17:45:47 följande:
    Det här låter som något påhittat. Det finns rapporter och undersökningar som visar att vissa nätaktörer, kopplade till eller med sympatier för Sverigedemokraterna, bedriver trollverksamhet online för att sprida rasistiska och främlingsfientliga budskap. Dessa trollkonton och grupper använder plattformar för att publicera och sprida innehåll med rasistiska teman. Sådana aktiviteter inkluderar spridning av desinformation, påhittade berättelser som förstärker främlingsfientliga narrativ samt koordinering via flera anonyma konton. Vissa rapporter antyder även att dessa nätverk kan få viss finansiering från offentliga medel via SD eller samarbeta nära med partiet internt.

Nätet i stort och sociala medier är plattformar där rasism och hat kan spridas av troll som medvetet provocerar för att skapa oro eller förstärka rasistiska attityder.
    Det är inte påhittat och jag vet inte varför du ens skriver om detta i min tråd? Det hör inte hit. Det blir väldigt konstigt att applicera någon slags Sverigedemokrats-trollteori på min tråd, bara för att du menar att det finns vissa som håller på med sånt. Ok, men det betyder inte att varenda tråd som handlar om kultur, personer av olika bakgrund eller religion har ett underliggande rasistiskt syfte. Däremot är det väldigt otrevligt att komma hit och påstå något sånt. Verkar som att du letar efter bråk. Det finns andra syften än de som du har snöat in dig på i ditt huvud. Håll dig till ämnet istället för att sprida osämja här.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Är det relevant?) skrev 2025-09-02 14:50:56 följande:
    Hur är det relevant till nya killen att hon har varit tillsammans med en sverigedemokrat?
    Hade du nämnt ngt om hon hade varit tillsammans med en sossemupp eller mijlömupp?
    Tänkte bara eftersom det typ är två olika motpoler. 
  • Anonym (Thor)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2025-09-03 16:54:56 följande:
    Det är inte påhittat och jag vet inte varför du ens skriver om detta i min tråd? Det hör inte hit. Det blir väldigt konstigt att applicera någon slags Sverigedemokrats-trollteori på min tråd, bara för att du menar att det finns vissa som håller på med sånt. Ok, men det betyder inte att varenda tråd som handlar om kultur, personer av olika bakgrund eller religion har ett underliggande rasistiskt syfte. Däremot är det väldigt otrevligt att komma hit och påstå något sånt. Verkar som att du letar efter bråk. Det finns andra syften än de som du har snöat in dig på i ditt huvud. Håll dig till ämnet istället för att sprida osämja här.
    Det är alltid samma upplägg. Först hittar man på något där en muslim eller invandrare är involverad på något sätt. Sedan kommer trollkompanjoner med smutskastningar av just muslimer och invandrare. 

Ja, SD troll är med i nästan varje sådan här tråd.
  • Anonym (Thor)
    Anonym (Nej) skrev 2025-09-03 10:25:55 följande:
    Hur vet du att det är syftet med den här tråden? Har du en unik mänsklig egenskap som gör att du sitter på alla svar, du vet svaret på allt? Du går in i första bästa tråd och drar direkt slutsatsen att det givetvis måste handla om det du tror att det handlar om, att sprida dessa budskap. Nej, det funkar inte så. Bara för att du TROR att det finns någon dold agenda bakom det hela så betyder det inte att det ÄR så. Du framstår som väldigt negativt inställd och det verkar som att du letar fel, kanske för att kunna dra igång en hetsig diskussion. 
    Att ni är nu flera som blir så upprörda pga mitt avslöjande bevisar att jag har rätt. Rasistiska trådar vars syfte är smutkastning av invandrare framförallt muslimer.
  • Anonym (Febern)
    Anonym (Thor) skrev 2025-09-03 18:05:59 följande:
    Det är alltid samma upplägg. Först hittar man på något där en muslim eller invandrare är involverad på något sätt. Sedan kommer trollkompanjoner med smutskastningar av just muslimer och invandrare. 

Ja, SD troll är med i nästan varje sådan här tråd.
    Det är så tröttsamt. Varenda gång. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (Thor) skrev 2025-09-03 18:08:27 följande:
    Att ni är nu flera som blir så upprörda pga mitt avslöjande bevisar att jag har rätt. Rasistiska trådar vars syfte är smutkastning av invandrare framförallt muslimer.
    jag har stött på dej i ett par trådar, du är som en NPC med förprogrammerade kommentarer och som ignorerar frågor. i den här tråden försöker du låtsas vinna argumentet med troll logik, kritik är ett bevis på att du har rätt så du behöver inte bemöta kritiken.
    Skillnaden på troll logik och vanlig retorisk fästning är att den retoriska fästningen verkar vara avsiktligt uppenbar.

anti extremist
  • Anonym (Fattar inte?)

Ja jag håller väl med då. Väldigt rasistiskt att tala om att en tjej som dras till ytterligheter måste vara finsk. 

Jag är halvfinsk och tycker inte man ska behöva nämna finsk i en kontext.

O.b.s ironi. Det finns inget rasistiskt i inlägget om det inte är lika rasistiskt att nämna att tjejen är finsk/ halvfinsk.

Svar på tråden Kompis har träffat en kille som är raka motsatsen till henne (?)