• 7ton

Barn kräktes i mataffär

Gick förbi ett barn som kräktes i mataffär på 1-2 meter avstånd och är nu livrädd för att själv bli magsjuk. Tvättade händerna (innan jag tog mig i ansiktet), byte kläder och desinfeserade mobilen när jag kom hem. Är det stor risk att jag blir sjuk? Har gått lite mer än ett dygn nu. 

• Svar på tråden Barn kräktes i mataffär
  • Anonym (?)

Kan ju också vara så att barnet satt något i halsen ....

• Anonym (Igen)
    7ton skrev 2025-09-01 22:51:11 följande:
    Barn kräktes i mataffär

Gick förbi ett barn som kräktes i mataffär på 1-2 meter avstånd och är nu livrädd för att själv bli magsjuk. Tvättade händerna (innan jag tog mig i ansiktet), byte kläder och desinfeserade mobilen när jag kom hem. Är det stor risk att jag blir sjuk? Har gått lite mer än ett dygn nu. 

Hur stor vet jag inte men risken finns. 
  • Anonym (Ippo)

Har du nedsatt immunförsvar eller någon magsjukdom eller varför är du livrädd för att bli magsjuk? 

Om du inte har någon bakomliggande sjukdom som innebär att magsjuka kan vara livshotande för dig så försök hitta sätt att dämpa din oro som inte har med att fråga, läsa på etc. att göra. Sysselsätt dig så att hjärnan är upptagen med annat, pussel, TV-spel, korsord, träning mm. Om du märker att du andas snabbare än vanligt, Ta ett djupt andetag och räkna till tre innan du långsamt släpper ut luften. 

När man blir livrädd för något som egentligen inte är farligt brukar jag tänka att det är inte magsjukan som är det största problemet, utan själva rädslan, så det är den man behöver jobba med. Det är genom att jobba med sin rädsla man löser problemet. 

Men visst, magsjuka är ju inget man vill ha så klart. Men att bli livrädd är en överdriven reaktion. 

• Anonym (Smulpaj)

Vi hade en vän som hade en fru med kräkfobi. 

Umgänget slutade när vår 4-åring satte i halsen på hennes smulpaj och kräktes, fast vi naturligtvis hjälpte till att städa osv.

Måste vara jobbigt att säga upp umgänget med folk p.g.a. en fobi, när de inte ens kan hjälpa vad som händer.

Se upp så du inte hamnar där TS, du låter redan väldigt överdriven i dina reaktioner.

Svar på tråden Barn kräktes i mataffär