Resenärerna får betala priset för kollektivtrafikens brister
Jag vill lyfta en fråga som många resenärer känner igen sig i men som sällan diskuteras på allvar: hur biljettkontroller genomförs och den orimliga behandling som ofta följer när något strular.
Nyligen blev jag själv stoppad vid en kontroll och ålagd en tilläggsavgift, trots att jag hade ett giltigt månadskort. Problemet var att appen inte fungerade som den skulle i just det ögonblicket. Jag försökte förklara, men kontrollanterna lyssnade inte ? deras svar var ett kallt och hårt: ?Det blir böter.?
Här finns ett större problem än mitt enskilda fall. Kollektivtrafiken bygger på att människor litar på systemet och känner sig rättvist behandlade. När betalande resenärer bestraffas för tekniska fel undermineras den tilliten. Vem tar ansvar för att appen kraschar? Vem granskar kontrollanternas bemötande?
Det är självklart viktigt att motverka fuskåkning. Men att behandla ärliga resenärer som bedragare är både rättsosäkert och kontraproduktivt. Istället borde kollektivtrafikbolagen:
Ha tydliga rutiner för att hantera tekniska problem, så att resenärer inte blir straffade för något de inte kan påverka.
Utbilda kontrollanter i bemötande, så att respekten för passagerarna sätts i första rummet.
Skapa en fungerande överklagandeprocess, där resenären inte automatiskt betraktas som skyldig.
Kollektivtrafiken är en samhällstjänst som vi alla betalar för ? men då ska vi också kunna lita på att vi inte förnedras eller skuldbeläggs när systemet fallerar. Det är hög tid att bolagen tar ansvar för sina egna brister istället för att låta resenärerna betala priset.