• Anonym (Hmm)

Har du räddat liv men fått skit för det?

Jag räddade ett liv genom att utföra HLR. Men personen var inte alls glad på mig. Jag fann personen när den hade förlorat puls och hade Agional andning... eller vad det heter.. Det var precis att det gick att rädda personen. Den hade tagit en överdos.. Och nu så är den inte glad på mig. Hur ska man ta det egentligen? 

• Svar på tråden Har du räddat liv men fått skit för det?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (f)
    Kanonen56 skrev 2025-09-03 08:36:45 följande:
    Sluta gnälla så jävligt. Tror inte du känner honom personligen och tror inte heller att han läser detta inlägg, så finns ingen poäng med att du sitter här och sen blir butthurt. 

Känslor är känslor och det där var bara en liten missbrukare som sedan råkade bli butthurt. 
    Oj vilken öm punkt... Du tillskriver någon som enligt alla bevis faktiskt mår jävligt dåligt ordet butthurt vilket är rent felaktigt och förlöjligande. Saksamma att personen inte läser detta, det var totalt onödigt. Sen klarar du inte av att någon säger till Drömmer Ingen människosyn på topp inte!
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • EpicF
    Anonym (SA) skrev 2025-09-02 23:03:13 följande:

Varför så egoistisk??? Det finns ju palliativ vård, varför inte respektera det?? Om man hittar en människa livlös någonstans så gör man antagligen vad man kan, för man vet inte annat, och jag har ingen aning om hur det var i ditt fall! Tyvärr finns inte bokstavlig palliativ vård när det gäller missbruk och psykisk ohälsa, men för många förlänger man bara lidandet när man trälar med att "rädda dem" hela tiden! Låt dem få ro, liksom!! Alla är inte curlade och bryter ihop så fort pojkvännen sticker eller katten dör. Det finns verkligen de som inte har något att leva för, som har obotliga psykiska sjukdomar, som bara vill få ro, som är bortom all räddning! Förvänta er ingen tacksamhet för att ni ständigt förstör för dem!

Palliativ vård är något helt annat. Och har man kommet långt i sitt palliativa skede  att man är termainal (eller pre-terminal) så är man HLR minus. 

Och nej, det är inte att vara egosikst att utföra HLR på en livlös person på gatan. Det är något ska göra göra som människa. Det värre att inte göra någonting. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Frida) skrev 2025-09-02 20:06:04 följande:

Gå vidare. Du gjorde det rätta, hade du inte kunnat hjälpa hade du kanske levt med traumat av att maktlöst se en människa dö framför dig.

Jag jobbar som sjuksköterska och vi har långt ifrån alla som är glada att vi räddat livet på dem. Jag förstår att det kan vara en traumatisk upplevelse att till exempel behöva få kroppsdelar amputerade och att vissa kan önska att de hade fått dö istället. Men vårt jobb är att rädda de vi kan. Min pappa var brandman innan han gick i pension och han har upplevt samma sak med människor som förlorat sina anhöriga och önskar att de själva inte blivit räddade.

Anonym (Lill) skrev 2025-09-02 20:12:33 följande:

Du gjorde det rätta och ska ha heder!. Jag hade varit jättetacksam om någon försökte rädda livet på mig om jag blev akut sjuk. Evigt tacksam. Tror att de allra, allra flesta tänker så.

Så du hade lite otur.

Men personen du räddade hade tur! Man får bara hoppas att den personen får vård för sitt beroende och en dag kommer att tänka på dig med tacksamhet!

Tack uppskattar era svar. NI (åtminstone du Frida) förstår vad jag pratar om. Trodde att ingen skulle våga skriva svar alls faktiskt.. Några tomte här och där... men uppskattar era svar. Personen säger sig inte minnas att den har uttryckt det som jag skrev... och ber väldigt mycket om ursäkt till mig. Och ja jag röker en jävla massa hasch! Men jag har räddat liv 3 gånger nu. Detta var på ögonblicket och mest seriösaste .... kanske. Döm mig inte. Fick inte ens ens adrenalin chock. Förra gången så dök jag ner i vattnet och försökte rädda en större person från att drunkna... Och han försökte klättra på mg och drog ner mig i vattnet... Men jag överlevde det med. Ja fel gjort Men nöden har ingen lag? . Men jag stod inte som ni alla andra 99,9% och tittade på när han drunknade. Så kom inte och snacka skit. Några här förstår mig ni andra är bara hycklare, rakt av.
  • Anonym (A)

Du gjorde en fantastisk insats.

• aeg

Jag gjorde HLR på en äldre herre utan puls eller andra livstecken i över 10 min utanför en bensinmack när jag var på väg hem efter den då pågående Massageterapeututbildningen jag gick 2002. Till saken hör att jag 2 dagar tidigare hade fått utbildning i just HLR.
    När ambulanspersonalen äntligen var på plats så sa det att jag hade gjort ett otroligt bra jobb.
    Dagen efter får jag ett samtal från Karolinska. Det var "räddningsobjektets" läkare som förklarade att gubben hade klarat sig utan några men förutom lite ömhet i bröstet.
    Då jag, naturligtvis frågade om jag hade någon hälsning från honom jag räddade livet på svarade läkaren i andra änden ; nej, helt kort.
    Då jag bad honom hälsa att patienten fick höra av sig förklarade läkaren att mannen i fråga redan förklarat att han ingen kontakt önskade, överhuvudtaget.
    Läkaren avslutade med att förklara att en liten del "livräddade" reagerade precis så. Förmodligen hade de hellre fått somna in än att vakna med slangar i kroppen på akuten och fortsätta "plågas i sin jämmerdal". Den som de hade sluppit om inte sådana som du och jag hade dykt upp just där och då.

• Anonym (Hmm)
    aeg skrev 2025-09-03 20:33:03 följande:

Jag gjorde HLR på en äldre herre utan puls eller andra livstecken i över 10 min utanför en bensinmack när jag var på väg hem efter den då pågående Massageterapeututbildningen jag gick 2002. Till saken hör att jag 2 dagar tidigare hade fått utbildning i just HLR.
    När ambulanspersonalen äntligen var på plats så sa det att jag hade gjort ett otroligt bra jobb.
    Dagen efter får jag ett samtal från Karolinska. Det var "räddningsobjektets" läkare som förklarade att gubben hade klarat sig utan några men förutom lite ömhet i bröstet.
    Då jag, naturligtvis frågade om jag hade någon hälsning från honom jag räddade livet på svarade läkaren i andra änden ; nej, helt kort.
    Då jag bad honom hälsa att patienten fick höra av sig förklarade läkaren att mannen i fråga redan förklarat att han ingen kontakt önskade, överhuvudtaget.
    Läkaren avslutade med att förklara att en liten del "livräddade" reagerade precis så. Förmodligen hade de hellre fått somna in än att vakna med slangar i kroppen på akuten och fortsätta "plågas i sin jämmerdal". Den som de hade sluppit om inte sådana som du och jag hade dykt upp just där och då.

De gav min ingenting förutom hon i larmcentralens telefon som sa "riktigt bra kämpat". Saken hör till att det var min släkting, Jag sa som det var(inte om pengar alls), vi hade haft ett gräl, sedanskickade hon över ca 20K via banköverföring till mig.  Både ambulans samt brandmän blängde på mig. De som var på plats skällde ut mig för att jag inte hade brutit revben på personen med hjärtkompressioner, Ambulans personalen hånade mig för att jag visst dennes hela personnummer ( vilket den har tjatat om 2under 20 år) och brandmännen gav mig sådan blick att jag nästan trodde att de ville slåss med mig.. Dock stannade en äldre kvinnlig ambulans kvinna kvar... och hon var snäll. Hon menade på att jag hade passat för ambulans yrket. Men de andra hatade mig. Rakt av. Ändå så var det jag som räddade personenen i grunden och de sa ingenting de andra,....
  • EpicF
    Anonym (Hmm) skrev 2025-09-03 20:26:41 följande:

Du gjorde det rätta och ska ha heder!. Jag hade varit jättetacksam om någon försökte rädda livet på mig om jag blev akut sjuk. Evigt tacksam. Tror att de allra, allra flesta tänker så.

Så du hade lite otur.

Men personen du räddade hade tur! Man får bara hoppas att den personen får vård för sitt beroende och en dag kommer att tänka på dig med tacksamhet!

Tack uppskattar era svar. NI (åtminstone du Frida) förstår vad jag pratar om. Trodde att ingen skulle våga skriva svar alls faktiskt.. Några tomte här och där... men uppskattar era svar. Personen säger sig inte minnas att den har uttryckt det som jag skrev... och ber väldigt mycket om ursäkt till mig. Och ja jag röker en jävla massa hasch! Men jag har räddat liv 3 gånger nu. Detta var på ögonblicket och mest seriösaste .... kanske. Döm mig inte. Fick inte ens ens adrenalin chock. Förra gången så dök jag ner i vattnet och försökte rädda en större person från att drunkna... Och han försökte klättra på mg och drog ner mig i vattnet... Men jag överlevde det med. Ja fel gjort Men nöden har ingen lag? . Men jag stod inte som ni alla andra 99,9% och tittade på när han drunknade. Så kom inte och snacka skit. Några här förstår mig ni andra är bara hycklare, rakt av.
    Jag har gjort samma sak, dock har det ingen överdos och jsg fick inte skäll för att jag hade räddat livet på personen. Fick däremot blommor, presentkort och champagne några dagar senare. 

(Sedan har jag också gjort HLR i jobbet, med varierande resultat. Men inte heller där fått skäll). 
  • EpicF
    Anonym (Hmm) skrev 2025-09-03 20:26:41 följande:

Så du hade lite otur.

Det rätt vanligt att inte minnas det första man sagt efter at ha blitt gjenomupplivad och vaknat till liv. 
  • Anonym (Lill)

Om du ska rädda någon som håller på att drunkna ska du försöka hitta något som flyter och hålla emellan er. Jättevanligt arr den desperata drunkande personen börjar dra ner den andra personen. Jättefarligt.

Det kan vara t.ex. en bräda, gren eller plaståra som man håller emellan. 

Svar på tråden Har du räddat liv men fått skit för det?