• Anonym (Emmy)

Min katt vet inte hur man dricker

Min katt har en skruv lös. Han vet inte hur man dricker om man är en katt. När han dricker så slickar han lite på vattnet och direkt därefter slickar han som en galning i luften för att försöka behålla det lilla vattnet han fick på tungan. Och så fortsätter det. Det ser minst sagt jobbigt ut måste jag säga.

Han löser delvis situationen genom att ta upp vatten med tassen istället. Därför föredrar han att dricka ur min vattenkanna eller avloppen (!) där han MÅSTE stoppa ner tassen. Då framstår han ju som lite smartare än vad han faktiskt är ;) 

Är det bara min katt som är trögfattad eller har ni andra också katter som inte vet hur dom ska utföra basala behov?

• Svar på tråden Min katt vet inte hur man dricker
  • Anonym (Kissematte)
    Anonym (Drickkatter) skrev 2025-09-04 04:45:01 följande:

Sen tror jag inte att någon katt med tillgång till vatten dör av törst.

De kan få njurproblem. Det är tydligen vanligare hos katter som dricker dåligt. Har jag läst nånstans. 
  • Anonym (Emmy)
    Anonym (Drickkatter) skrev 2025-09-04 04:45:01 följande:

Katter dricker oftast sämre när mat och vattenskålen står bredvid varandra. 
    Ställ ett större glas, som håller om det ramlar i golvet, latteglas typ, på en högre plats och på ett annat ställe än där maten står. Det brukar funka för de flesta katter.

Sen tror jag inte att någon katt med tillgång till vatten dör av törst. Men de vill ofta inte dricka där de äter då det inte är naturligt att dricka samtidigt som man fångar ett byte och har fullt upp med det.

Hans vattenskål står inne i duschen och har gjort det rätt länge nu. Anledningen är att han "gräver" i vattnet och skapar en himla oreda omkring sig när han ska dricka. Så den punkten är sedan länge avklarad.
  • Anonym (Emmy)
    Anonym (Matte) skrev 2025-09-04 08:43:03 följande:

En annan sak som kan vara bra om katten dricker dåligt är att ha på lite extra vätska på blötmaten så du vet att han får i sig vätska iaf. Fick tipset av veterinär när en av mina katter fick en urinsten vilket är en stor risk att de utvecklar om de får för lite vätska i sig.

Du menar på torrmaten? I blötmaten är det ju redan vätska. 

Men han äter 70% blötmat ungefär, och 30 % torrmat. Så han får i sig mycket vätska från maten. 
  • Anonym (Emmy)
    Anonym (Kissematte) skrev 2025-09-04 09:38:11 följande:

Spelar det någon roll vilken skål ni har? Många katter ogillar att sticka ner huvudet i en skål där morrhåren nuddar skålens kanter. 

Nej det gör det inte.
    Jo han har en bred skål och har alltid hafft. Inga morrhår kommer i kläm där inte! :D 
  • Anonym (Emmy)
    Aliona skrev 2025-09-04 09:29:02 följande:

Mina katter har aldrig varit intresserade av att dricka ur skål. Ur kran som droppar eller rinner väldigt lite funkar allra bäst. Toaletten och duschbrunnen har en katt föredragit. Tänker att det kanske faller sig mer naturligt för många katter. Låt din katt dricka så som den föredrar. 

Jag tänker inte låta honom dricka ur avloppet, nej! Blev tillslut tvungen att sätta hans vattenskål på avloppet inne i duschen då han petade bort gallret där för att dricka ur avloppet jämt. 
  • Aliona
    Anonym (Emmy) skrev 2025-09-04 09:52:54 följande:
    Jag tänker inte låta honom dricka ur avloppet, nej! Blev tillslut tvungen att sätta hans vattenskål på avloppet inne i duschen då han petade bort gallret där för att dricka ur avloppet jämt. 
    Då har du ju hittat ett sätt som funkar, eller? 
  • Aliona
    Jag tänker att katten genom sitt beteende visar vad den vill och behöver, och att man som kattägare kan försöka luska ut vad det är. Det handlar inte om att katten skulle vara dum. Den av mina katter som drack ur toaletten gjorde det bara när vi spolade, så därför förstod vi att hon ville dricka rinnande vatten och fixade så att vi hade kranen på. 
  • Anonym (Matte)
    Anonym (Emmy) skrev 2025-09-04 09:49:06 följande:
    Du menar på torrmaten? I blötmaten är det ju redan vätska. 

Men han äter 70% blötmat ungefär, och 30 % torrmat. Så han får i sig mycket vätska från maten. 
    Nej blötmaten, även om det redan innehåller en del vätska var veterinärens råd att slå på lite extra om man vet att de dricker dåligt.
  • Anonym (Emmy)
    Anonym (Matte) skrev 2025-09-04 11:59:03 följande:
    Nej blötmaten, även om det redan innehåller en del vätska var veterinärens råd att slå på lite extra om man vet att de dricker dåligt.
    Jaha okej :)
  • Anonym (Emmy)
    Aliona skrev 2025-09-04 10:04:06 följande:
    Då har du ju hittat ett sätt som funkar, eller? 
    Jo men dricker gör han ju oavsett. Det är ju bara hans teknik som jag tycker är lite lustig :) 
  • Anonym (Tisse)

Vår dricker vatten rinnande under kran.

• Anonym (Kissematte)
    Vilken cool och smart katt du har! 
  • Aliona
    Anonym (Emmy) skrev 2025-09-04 12:17:27 följande:
    Jo men dricker gör han ju oavsett. Det är ju bara hans teknik som jag tycker är lite lustig :) 
    Ja, katter har sina lustigheter :) 
  • Anonym (Drickkatter)
    Anonym (Kissematte) skrev 2025-09-04 09:42:17 följande:
    De kan få njurproblem. Det är tydligen vanligare hos katter som dricker dåligt. Har jag läst nånstans. 
    Ja det har du faktiskt rätt i. Tänkte mer att de dricker ur en plastskål bredvid matskålen hellre än inget om det inte finns något annat, men då dricker nog katten mindre än annars precis som du säger.
    Att göra drickandet så bra som möjligt för katten är viktigt. Hört eller läst att man ska ge vatten i porslin eller glas också, inte plast.
  • Anonym (Drickkatter)
    De är smarta djur och verkar känna på sig utan problem var de hittar vatten. Min kusins katt har gjort på precis samma sätt eller ja han fick aldrig upp gallret men visade tydligt att där vill han dricka, nu har han en av sina två permanenta vattenskålar vid golvbrunnen i badrummet nedanför badkaret:) 
  • Anonym (Drickkatter)
    Anonym (Emmy) skrev 2025-09-04 09:46:39 följande:
    Hans vattenskål står inne i duschen och har gjort det rätt länge nu. Anledningen är att han "gräver" i vattnet och skapar en himla oreda omkring sig när han ska dricka. Så den punkten är sedan länge avklarad.
    Då är badrummet prefekt för vattenstänk:)
Svar på tråden Min katt vet inte hur man dricker