• Anonym (Tyste)

Svårt prata i grupp

Jag har jättesvårt för att prata i grupp. Vet inte varför det är så, men jag hamnar liksom utanför och det blev återigen tydligt nu när jag började ett nytt jobb.

Vi hade gemensamt möte igår med chefen och jag är så rädd för att han inte fick ett bra intryck av mig. Alla de andra pratade väldigt mycket och ibland i munnen på varandra. Jag flikade in med några saker, men satt i övrigt tyst. Vid ett tillfälle frågade chefen mig specifikt om mina tankar kring en viss sak. Antar att det är ett tecken på att han tyckte jag bidrog för lite? 

Hade sån hemsk ångest efteråt igår och likadant idag. Jag har mycket lättare för att prata med en eller max två personer samtidigt, så jag hoppas att vi snart kommer ha enskilda avstämningsmöten och att chefen får en bättre bild av mig då. 

Jag kan förstå om jag upplevs som ointresserad men sanningen är att jag är väldigt engagerad i mitt arbete, men har svårt för att hitta min plats i en grupp. Är det fler som har det såhär? Skulle det kunna hjälpa med någon form av terapi? Jag personligen har egentligen inga problem med det för jag är introvert, men orolig för att andra inte uppskattar hur jag är. 
  • Svar på tråden Svårt prata i grupp
  • Jemp

Det låter ju jättebra att chefen fångar upp och ser till att även du kan få komma till tals. 

Om du upplever det som ett hinder kan det ju vara ett bra område att jobba på, men att man är tystare än andra på ett möte kan ju ha ett antal olika anledningar (som inte är ointresse) och vem som pratar mest säger ganska lite om vem som är bra på sitt jobb eller ej. 

Dels är det kanske svårare att bidra som ny, att det inte finns lika mycket att säga. Eller så har man svårt att nå fram och ta ordet. Eller behöver lite tid för att hinna in i gruppen. Eller gör analysen lite i efterhand. Osv osv. En bra mötesledare ser ju då till just att snappa upp och se till att alla lyckas komma till tals, vilket inte behöver ha något att göra om hur hen tänker kring din prestation. 

• Anonym (dggf)

En bra chef ser hur dessa som pratar mycket tar över och bjuder in dig i samtalet. Vilket låter som vad som skedde. Tat lugnt. Tror inte alls att det är en sån katastrof som din hjärna säger. Även fast jag vet hur gärna hjärnan säger det...

• Anonym (Grabb)

Säger som ovan.

En bra chef ser till att alla i gruppen får komma till tals.

Något säger mig att du övertänker det hela, lite. Det är givetvis bra att vara medveten kring hur man är som person, hur man fungerar i grupp etc. Men "övertänk" inte.

Jag är själv lite "tystlåten". Men har genom hela min yrkeskarriär fått höra att när "Grabb" säger saker så lyssnar folk, det "Grabb" säger är bra, rätt, korrekt, etc.

Folk är olika helt enkelt. Det finns "pratkvarnar" och de finns även på arbetsplatser. Personligen så har jag genom åren lärt mig att somliga som pratar "mycket" ofta är osäkra, okunniga, inkompetenta, och ibland inte sällan självupptagna och "know-it-all" (vilket sällan är fallet).

Folk som pratar (för) "mycket" borde istället anamma tesen att det är ibland bättre att lyssna än att (ständigt!) prata... Cool

• Anonym (Tyste)

Förstår hur ni menar och det kan mycket väl vara så att jag övertänker det hela en del, men det var framförallt chefens tonläge jag reagerade på. Han lät annorlunda när han ställde frågan till mig än tonläget han hade när han pratade vänd mot de andra. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det var bara, men kanske någon trötthet över det hela. Sedan tycker jag att det är bra att han ändå bjöd in mig i diskussionen liksom. 

• Anonym (H)

Kan du kanske delta i en hobbyteatergrupp?
    Det kan hjälpa.

Billigare or roligare än terapi.

• Anonym (Bella)

Du skulle kunna prata med din chef bara ni 2 och berätta att du har lite svårt att komma till tals i större grupper. ibland kan de vara bra för chefen att veta om de. 

och du jag säger som ovan.. tala är silver tiga är guld!
    pratkvarnar kan va rätt jobbigt med!  Vissa är helt enkelt tystare vissa måste prata mycket 

Svar på tråden Svårt prata i grupp