• Anonym (Tråkigt)

Dryg attityd i trådarna

Tycker att många svarar i trådarna här med en otrevlig ton. Har sett liknande på andra forum och sociala medier och det känns både tråkigt och synd. Många (jag har också gjort det) frågar om saker och får dryga svar. Man frågar genuina frågor men blir helt sågad eller dumförklarad. Varför tror ni att sånt sker så ofta? 

• Svar på tråden Dryg attityd i trådarna
  • Anonym (A)

Ingen aning men det är en tråkig utveckling.

• Anonym (Tråkigt)
    Anonym (A) skrev 2025-09-04 21:40:47 följande:

Ingen aning men det är en tråkig utveckling.

Verkligen. Som att folk får ut något av att spy ut bitterhet och mobba folk de inte känner på nätet. Känns konstigt speciellt på ett sånt här forum där många skriver känsliga frågor gällande relationer, graviditet, aborter osv. Man ställer frågor eller söker stöd och blir hånad. Väldigt synd. 
  • Meddelande borttaget
  • Elin pelin

Jag är enig, men tänker att det är två saker
    1. Lättare att vara hård när man inte vet vem man pratar .
    2. Lättare att själv tolka ett svar negativt när man inte hör tonen. Ex står det ofta "hur tänkte du, pratade ni inte om detta innan..." Vilket i mina öron ofta låter hårt men kanske bara är en ärlig fråga som inte är menad som något hårt/elakt 

• Fjäril kär

För att bakom en skärm kan man låta fördomarna flöda fritt och det man redan retar sig på IRL blir en förlängning på Familjeliv...

Sen tror jag att många själva triggas av frågeställningen för att man själv en gång tog ett annat val i samma vägskäl och fick konsekvenser man inte kan stå för/inte kan acceptera. Jag märker en klar bitterhet i många svar och där det är lätt att läsa mellan raderna varför. 

• Anonym (Komiskt)

Sådana här trådstarter dyker upp då och då. Det komiska är att de som svarar i dem alltid själva är så "oskyldiga" och pratar om att andra inte kan bete sig, när man ser i andra trådar att de inte är ett dugg bättre själva.

• Xenia

En del trådstartare är också rätt dryga. De skäller ut folk för att de inte gillar svaren. De oroar sig för småsaker och ser inte det större problemet. De säger att de vet bäst själv och då undrar man varför de öht startar tråden.

Så en del inbjuder faktiskt till dryga svar.

• Anonym (Komiskt)
    Xenia skrev 2025-09-05 00:11:23 följande:

En del trådstartare är också rätt dryga. De skäller ut folk för att de inte gillar svaren. De oroar sig för småsaker och ser inte det större problemet. De säger att de vet bäst själv och då undrar man varför de öht startar tråden.

Så en del inbjuder faktiskt till dryga svar.

För den skull kan man föregå med gott exempel och inte svara drygt. Det är klart att en trådstartare blir gladast av folk som håller med denne, men det är ingen anledning att vara otrevlig mot en trådstartare som inte varit otrevlig.

Många svar som ges till trådstartare är direkt anklagande och misstänkliggörande istället för att vara ett svar på frågan. Där borde flera tänka till innan de svarar.
  • Anonym (Tråkigt)
    Anonym (Komiskt) skrev 2025-09-05 14:07:44 följande:
    För den skull kan man föregå med gott exempel och inte svara drygt. Det är klart att en trådstartare blir gladast av folk som håller med denne, men det är ingen anledning att vara otrevlig mot en trådstartare som inte varit otrevlig.

Många svar som ges till trådstartare är direkt anklagande och misstänkliggörande istället för att vara ett svar på frågan. Där borde flera tänka till innan de svarar.
    Håller med. Om man nu tycker någon skriver något man stör sig på så måste man ju inte svara på ett otrevligt sätt  Det går ju att ignorera. När någon i en känslig situation får ett elakt/anklagande svar blir jag lite ledsen. 
  • Anonym (Jag)

Jag håller med. Alltid någon bitter tant/ gubbe som inte kan bättre 

• Xenia
    Anonym (Komiskt) skrev 2025-09-05 14:07:44 följande:

Beror på vad man klassificerar som "otrevligt". Tycker jag att någon resonerar konstigt så skriver jag det. Jag skriver dock aldrig rent ut att TS är en idiot.

Poängen med att starta en tråd är ju att få höra andras åsikter. Då får man ibland läsa min och andras ocensurerade åsikter. Tål man inte det, ska man inte starta några trådar.

"If you can't stand the heat, stay out of the kitchen"
  • Anonym (Komiskt)
    Xenia skrev 2025-09-05 14:44:02 följande:
    Beror på vad man klassificerar som "otrevligt". Tycker jag att någon resonerar konstigt så skriver jag det. Jag skriver dock aldrig rent ut att TS är en idiot.

Poängen med att starta en tråd är ju att få höra andras åsikter. Då får man ibland läsa min och andras ocensurerade åsikter. Tål man inte det, ska man inte starta några trådar.

"If you can't stand the heat, stay out of the kitchen"
    Det är inte att tycka att någon resonerar konstigt det handlar om, men en del som tycker att en trådstartare resonerar konstigt har en tendens att gå till personangrepp för att de inte förstår trådstartaren. Bara för att man inte förstår en person eller dennes resonemang så betyder det inte per automatik att personen är värd förakt.
Svar på tråden Dryg attityd i trådarna