• Anonym (Näsaniblöt)

Vän säger att jag går på restaurang för ofta.

Jag har ett ganska stressigt jobb där jag ofta måste kunna ha hand om flera saker samtidigt, särskilt det sista halvåret då flera har sjukskrivit sig vilket har ökat arbetsbördan på oss andra. När jag kommer hem är jag ofta så trött och utmattad att jag verkligen inte orkar ställa mig och laga mat. Det ligger en väldigt populär restaurang bara något stenkast från där jag bor, som jag tycker har vettiga priser, åt andra hållet, fast lite längre bort, ligger en pizzeria. Det blir oftast att jag äter där därför. Jag är låginkomsttagare, men har ändå en sådan lön att den räcker till ett antal restaurangbesök i månaden. Jag sparar undan ca 500kr i månaden och har gjort i några år nu, så har en mindre buffert om något oförutsett skulle inträffa. En av mina vänner, som bor ganska nära mig, har alltid en tendens att gå förbi restaurangen eller pizzerian just när jag sitter där och äter, när hon är på väg till gymmet eller ska hälsa på sin son.

Det gör att hon tror att jag typ sitter där varje dag och äter, fast det bara är högst 4 ggr i veckan. Problemet är att hon har börjat anmärka på mina restaurangbesök och menar att jag bör vänja mig av med dem, då hon menar att jag inte har råd. Jag har en dotter som är relativt "billig i drift" och hon extraknäcker hos en tjej som har ett företag som rider in andras hästar bl.a, så hon kan betala en del för sig själv. Jag har förklarat detta för min vän men hon anser ändå att det är oansvarigt av mig att besöka restaurang och pizzeria så ofta som jag gör. Hon är lite av ett hälsofreak, gymmar och konditionstränar 3 ggr i veckan och jag har aldrig sett henne besöka pizzerian. Hon anser att pizza är skräpmat som man ska undvika om man vill hålla sig i form. Hon har t.o.m. pratat om detta med mina restaurangbesök inför min dotter och har lyckats "hjärnvätta" henne om att jag är lat och oansvarig som inte lagar mat själv, vilket jag faktiskt gör några dagar i veckan. Jag passar då på att laga mycket mat på helger så att jag kan frysa in portioner som sedan min dotter kan äta i veckan. 

Jag börjar bli mäkta irriterad på att min "vän" lägger sig i och har åsikter, men samtidigt har hon varit och är en väldigt bra vän i övrigt, så jag vill inte säga upp kontaten med henne.  Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Vän säger att jag går på restaurang för ofta.
  • Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2025-09-16 00:07:49 följande:
    Så skillnaden i din veckohandling verkar då vara att du inte koper extra av något som kanske är på extrapris som man kan stoppa i frysen, eller en storpack med toappapper eller tvättmedel; där du kanske istället koper bara en liten forpackning toapapper som räcker till veckan som kommer.
    Självklart gör jag det, om det är något jag behöver. Och ja, jag köper storpack av toalettpapper som då håller ca en månad. Även hushållspapper köper jag storpack. Allt annat hade varit oenononisk. 

Tvättmedel köper jag inte i affären, utan beställer det på nätet. Även där stor pack. 

Vet inte om du missade, men jag köper även förbrukningsvaror och annat som behövs. I förbrukningsvaror innhår toalettpapper. 
  • Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2025-09-16 19:36:18 följande:
    Självklart gör jag det, om det är något jag behöver. Och ja, jag köper storpack av toalettpapper som då håller ca en månad. Även hushållspapper köper jag storpack. Allt annat hade varit oenononisk. 

Tvättmedel köper jag inte i affären, utan beställer det på nätet. Även där stor pack. 

Vet inte om du missade, men jag köper även förbrukningsvaror och annat som behövs. I förbrukningsvaror innhår toalettpapper. 
    Hur får du hem allt det, plus mat for hela veckan, utan bil då?
  • Anonym (n)
    Anonym (Isabella) skrev 2025-09-15 07:13:10 följande:
    Att veckohandla som du skrev att man brukar göra är ju omöjligt om man inte har bil. En del saker behöver man inte handla ofta nej. Men utan bil räcker det inte med att gå till matbutiken en gång i veckan, oavsett vad man handlar. 
    Konstigt att behöva en bil för att veckohandla när det går fint utan. Orsaken till att de flesta inte veckohandlar är inte brist på bil utan att de vill ha en större frihet i sina inköp. 
  • Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2025-09-16 19:38:13 följande:
    Hur får du hem allt det, plus mat for hela veckan, utan bil då?
    Ja, det får jag utan problem. Annars hade jag inte gjort det... 

Sedan har jag en del hemma sedan innan, så ibland blir det ingen stor handling utan bara bröd, mjölk, frukt, grönsaker, ägg, pålägg. 

Nu får dock bilen snart, men jag kommer fortsätta att veckohandla så. Tycker det är trevligt och icke-stressande. Upplevde alltid att set mer stress att handla när man har bil. 
  • Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2025-09-16 19:48:52 följande:
    Ja, det får jag utan problem. Annars hade jag inte gjort det... 

Sedan har jag en del hemma sedan innan, så ibland blir det ingen stor handling utan bara bröd, mjölk, frukt, grönsaker, ägg, pålägg. 

Nu får dock bilen snart, men jag kommer fortsätta att veckohandla så. Tycker det är trevligt och icke-stressande. Upplevde alltid att set mer stress att handla när man har bil. 
    Hur? Storpack toapapper på cykelns pakethållare och fyra matkassar på styret? Räcker det med fyra kassar?
  • Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2025-09-16 19:51:14 följande:
    Hur? Storpack toapapper på cykelns pakethållare och fyra matkassar på styret? Räcker det med fyra kassar?
    Cyklar? 

Hört talas om buss? Ryggsäck? Dramaten? 

Det är väldigt fina uppfinningar som gör att mam kan handla mycket utan att ha bil. Planering är ordet. 
  • Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2025-09-16 20:54:29 följande:
    Cyklar? 

Hört talas om buss? Ryggsäck? Dramaten? 

Det är väldigt fina uppfinningar som gör att mam kan handla mycket utan att ha bil. Planering är ordet. 
    Jag frågar ju hur du gör. Inte vilka olika transportmedel det finns.
  • Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2025-09-16 21:11:08 följande:
    Jag frågar ju hur du gör. Inte vilka olika transportmedel det finns.
    Tar naturligvis bussen. Är alldeles för långt att cykla (pch dessutom finns det inga cykelvägar). 
  • Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2025-09-16 22:18:50 följande:
    Tar naturligvis bussen. Är alldeles för långt att cykla (pch dessutom finns det inga cykelvägar). 
    Ok. Men det känns fortfarande inte som jag fattar. Hur många påsar får du med dig, i tillägg till ett storpack toapapper på bussen? En i var hand, en ryggsäck på ryggen, och en dramaten på hjul? Var lägger du toapapperspacken?

Brukar inte bussarna dessutom vara ganska fulla med folk, och det blir bökigt?

Alltså jag undrar seriöst.
  • Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2025-09-16 22:28:01 följande:
    Ok. Men det känns fortfarande inte som jag fattar. Hur många påsar får du med dig, i tillägg till ett storpack toapapper på bussen? En i var hand, en ryggsäck på ryggen, och en dramaten på hjul? Var lägger du toapapperspacken?

Brukar inte bussarna dessutom vara ganska fulla med folk, och det blir bökigt?

Alltså jag undrar seriöst.
    Jag har två händer och ibland en vagn så jag för med mig det jag behöver köpa den aktuella dagen. 

Nej, mina bussar är inte speciellt fulla på lördagarna. 
  • Anonym (Isabella)
    Anonym (M) skrev 2025-09-15 22:09:48 följande:
    Många klarar att veckohandla utan bil. Krävs bara att man planerar innan. 

Jag veckohandla alltid utan bil, men det är också pga att min närmsta butik är en liten lite butik med dåligt utval och utlösa priser. 

Så det går utmärkt att veckohandla utan bil. Men som sagt, jag förutsatte inte att varken du eller ts har bil. Jag pratade inte ens om bil i mitt inlägg. 

Med veckohandla menar du alltså att du handlar mat för en hel vecka? Alltså bara handlar en enda gång i veckan?  Hur många är ni i familjen?

Jag kan säga 100% säkert att det skulle vara helt omöjligt för mig att bara besöka matbutik en gång i veckan utan bil. Jag har barnvagn och bor på gångavstånd från butiken. Vi är 5 personer i familjen (en bebis) + vuxen dotter som hälsar på ibland och äter middag. 

Finns ingen planering i världen som skulle göra att det funkade , det enda skulle väl vara om vi började leva mest på luft , dottern på 7 månader slutade med blöjor och vi började torka oss med löv eller nånting. Eller om jag förvandlades till en bläckfisk med massa extra armar kanske.  Så som sagt, nej det krävs inte bara att man planerar innan. 

• Anonym (Göra)
    Anonym (Näsaniblöt) skrev 2025-09-06 14:19:48 följande:
    Hur ska jag göra?
    Som du vill?
  • Anonym (M)
    Anonym (Isabella) skrev 2025-09-17 23:37:12 följande:

Med veckohandla menar du alltså att du handlar mat för en hel vecka? Alltså bara handlar en enda gång i veckan?  Hur många är ni i familjen?

Jag kan säga 100% säkert att det skulle vara helt omöjligt för mig att bara besöka matbutik en gång i veckan utan bil. Jag har barnvagn och bor på gångavstånd från butiken. Vi är 5 personer i familjen (en bebis) + vuxen dotter som hälsar på ibland och äter middag. 

Finns ingen planering i världen som skulle göra att det funkade , det enda skulle väl vara om vi började leva mest på luft , dottern på 7 månader slutade med blöjor och vi började torka oss med löv eller nånting. Eller om jag förvandlades till en bläckfisk med massa extra armar kanske.  Så som sagt, nej det krävs inte bara att man planerar innan. 

Definitionen av veckohandling är så att handla en gång i veckan, och då burkar man vanligen handla för just en vecka. 

Vi är fem i familjen varannan vecka och sju varannan vecka. För oss fungerar det, och måste i praktiken även fungera nu när vi för tillfället är utan bil. 

Jo, det krävs planering. Och det för det oberoende om man har bil eller inte. 

Finns många som klarar av att veckohandla utan bil. Men som sagt, det krävs planering. 
Svar på tråden Vän säger att jag går på restaurang för ofta.