• Anonym (Inte överens)

Flytta ihop med vuxna barn?

Min särbo vill flytta ihop i en större fastighet med flera lägenheter med sina vuxna barn (och barnbarn, bonusbarn och  svärsöner). Jag tycker inte alls det är kul. Dels vill jag inte bo så nära inpå när jag är hos min särbo. Dels så bor vi redan nu ca 8 mil från varandra och kommer i så fall att bo ännu längre från varandra och dessutom kommer mina resekostnader att  öka. Idag tar resvägen från mitt jobb till min särbo drygt en timme, om särbon flyttar kommer det att ta tre timmar. Särbon är inte mottaglig för argument och det slutar bara med att jag blir arg. Några tankar från er här på FL?

• Svar på tråden Flytta ihop med vuxna barn?
  • Anonym (g)

Att du får välja om du vill fortsätta vara i förhållandet. Han har rätt att göra sina val. 

• Anonym (Inte överens)
    Anonym (g) skrev 2025-09-06 22:12:02 följande:

Att du får välja om du vill fortsätta vara i förhållandet. Han har rätt att göra sina val. 

Ja, du har rätt i det du skriver även om jag kan tycka att man efter mer än 20 år tillsammans borde kunna diskutera en sådan här sak.
  • Anonym (g)
    Anonym (Inte överens) skrev 2025-09-06 22:47:00 följande:
    Ja, du har rätt i det du skriver även om jag kan tycka att man efter mer än 20 år tillsammans borde kunna diskutera en sådan här sak.
    Ja men det kan vara att han redan tänkt igenom det där och att fördelarna vinner över nackdelarna med att få vara mer involverad i barnens liv. Det betyder inte att du inte är värd något alls men gissar på att han inte ens tänkte på att du skulle göra slut för det. 
  • Jemp

Ja det är ju hans val. Däremot kan ju tredubblas restid såklart förstöra/påverka förhållandet.

• Anonym (g)
    Motherinlaw skrev 2025-09-06 23:37:59 följande:

Förstår inte hur restiden blir längre om ni ska flytta ihop? 

Han ska inte flytta ihop med TS.
  • Xenia

Tydligen är hans barn och barnbarn viktigare än du.

Jag kan förstå att han gärna vill omge sig med sina barn och barnbarn. Han får möjlighet att träffa någon av dem varje dag. Hur ofta träffas ni?

Du kan påpeka att du inte kommer att hälsa på så ofta hädanefter för att du inte orkar resa så långt så ofta. Och är det bara du som reser, hälsar han aldrig på dig? Det är bara du som har besväret och kostnaderna med att träffas?

Om han hälsar på dig så slipper du träffa hans familj, som du tydligen vill undvika.

• Anonym (Granbarr)

Jag ser det som att ni är särbo och då går hans familj före dig i det beslutet just därför..
    Hade ni varit sambos  hade han nog inte ens tänkt tanken överhuvudtaget. .

Det är just ordet särbo som är nyckeln här.. Han delar inte vardagen med dig och då är ham givetvis fri att göra som han vill med den tiden och då väljer han familjen.  Och kanske just därför han inte heller har diskuterat saken med dig.  Det är en icke-fråga på så sätt även om det såklart påverkar dig när du väl ska dit. 

• Anonym (Olivia)
    Anonym (Inte överens) skrev 2025-09-06 22:02:48 följande:

Min särbo vill flytta ihop i en större fastighet med flera lägenheter med sina vuxna barn (och barnbarn, bonusbarn och  svärsöner). Jag tycker inte alls det är kul. Dels vill jag inte bo så nära inpå när jag är hos min särbo. Dels så bor vi redan nu ca 8 mil från varandra och kommer i så fall att bo ännu längre från varandra och dessutom kommer mina resekostnader att  öka. Idag tar resvägen från mitt jobb till min särbo drygt en timme, om särbon flyttar kommer det att ta tre timmar. Särbon är inte mottaglig för argument och det slutar bara med att jag blir arg. Några tankar från er här på FL?

Ja, alltså, om det är så viktigt att bo nära kan ju du flytta närmare honom?Är ni bara särbos är det ju inte så konstigt att han inte känner att han måste stämma av minsta lilla med dig. 
  • Anonym (Trista gubbar)

Det känns inte riktigt som att han värderar er långa tid ihop som du gör, mer som att du har varit en bekvämlighet.

Och det hade väl vem som helst blivit arg av att inse.

Min mamma blev övertygad av en väninna om att försöka dejta en ny gubbe efter 65 men den hon träffade försökte efter bara två träffar diktera hela hennes framtida schema utifrån hur hans umgänge med barn och barnbarn såg ut och vad de skulle göra på sommaren så hon sa tack men nej tack.

• Anonym (håller med)
    Håller med TS, man borde kunde prata om sådant efter 20 år.
  • Anonym (Trista gubbar)
    Anonym (Olivia) skrev 2025-09-08 19:08:03 följande:
    Ja, alltså, om det är så viktigt att bo nära kan ju du flytta närmare honom?Är ni bara särbos är det ju inte så konstigt att han inte känner att han måste stämma av minsta lilla med dig. 
    Varför skulle TS riva upp hela sitt liv och flytta för en gubbe som skiter i hennes känslor och behov? 
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (Trista gubbar) skrev 2025-09-08 19:16:21 följande:
    Varför skulle TS riva upp hela sitt liv och flytta för en gubbe som skiter i hennes känslor och behov? 
    Om relationen är så oviktig för dom båda kanske dom inte ska vara tillsammans..?
  • Fjäril kär

Känns som att ni skulle behöva prata igenom er relation och inte en flytt..    som jag ser det finns det flera bottnar i denna fråga och kanske är inte er relation så bra ... 

Man ska inte behöva ställa sitt liv på vänt bara för att man är särbo 

• Anonym (Maria)

Det låter ju som att han redan har bestämt sig. 

Det är upp till dig att avgöra om du vill detta eller ej.

Var glad att ni är särbo...så slipper du i alla fall ta ställning till om du vill bo granne med hans barn. 

• Dexter dot com

Han måste ju naturligtvis få göra sina val i livet men då får han åka till dig i fortsättningen när ni ska ses.

• Anonym (W)

Att bo nära sina barn har han glädje av varje dag, att du är nöjd med hans boende har han bara glädje av när ni ses. Det kanske även är en ekonomisk fördel för honom och barnen att bo tillsammans. 

• Anonym (prio)
    Anonym (Inte överens) skrev 2025-09-06 22:02:48 följande:

Han ser det nog som att det inte blir så stor skillnad för er relation, eftersom ni bara är särbo och inte lever tillsammans i vardagen. Medan vardagen med barn, barnbarn är desto närmare för honom och något han vill prioritera. 

Om du inte vill ha en relation där han prioriterar annat än du vill så kanske detta blir slutet för ert förhållande såsom det varit. 
  • Anonym (C)
    Det tycker jag också.
  • Fjäril kär
    Under förutsättning att relationen är bra ja - men får känslan av att det finns en del som skaver här eftersom det går att ana en viss syrlighet  i din kommentar om hans barn och barnbarn.. ..  
Svar på tråden Flytta ihop med vuxna barn?