• Anonym (Upprördhet)

Blir du bitter och arg om någon tycker annorlunda än du?

Jag tycker man ser det ofta på det här forumet och andra forum. Vissa som går i taket för att någon annan kanske har en diametralt motsatt åsikt. Jag kan förstå om man blir upprörd om meningsmotståndaren varken har belägg eller ens erfarenhet som visar att det denne säger stämmer. Men varför tror ni det kan väcka sådan upprördhet hos person B om person A tycker att Tinder är en skitapp, kåldolmar är gott eller att Socialdemokraterna förstört Sverige?

Vad är det som då får en meningsmotståndare att direkt påstå att personen är dum i huvudet, okunnig eller medvetet provokativ?

• Svar på tråden Blir du bitter och arg om någon tycker annorlunda än du?
  • Anonym (Upprördhet)
    Anonym (-.-) skrev 2025-09-09 02:17:17 följande:

Inte bitter men däremot irriterad, om någon säger emot väl etablerad fakta, ex någon som motsäger att rökning är skadligt. 

Antar att det som irriterar en är den rena dumheten och okunskapen i sig eller det ev. trollandet som vissa typer ägnar sig åt.

Tror väl de allra flesta är överens om att rökning är skadligt, däremot röker ju en del trots den vetskapen. Nikotin/ tobak kan ju också ha en lugnande effekt på den som ofta är stressad.
  • Anonym (Upprördhet)
    Anonym (Eightball) skrev 2025-09-09 01:44:44 följande:

Skulle inte påstå att jag blir arg eller irriterad om någon tycker annorlunda. Kan bli givande diskussioner.

Gillar däremot inte manipulativa inlägg, manipulativa inlägg insvept i en offerkofta, härskartekniker eller människor som enbart går igång på något slags powerplay och enbart är ute efter tjafs. Ni vet, såna som känner en litenhet och vill kompensera. Chihuahua mentalitet. Försöker inte underhålla såna. Deras "fixar" kan de hämta från andra håll.

Du menar folk som självömkar och försöker manipulera fram en bild av att det är andra det är fel på, t.ex.?
  • Anonym (-.-)
    Anonym (Upprördhet) skrev 2025-09-09 03:51:02 följande:
    Tror väl de allra flesta är överens om att rökning är skadligt, däremot röker ju en del trots den vetskapen. Nikotin/ tobak kan ju också ha en lugnande effekt på den som ofta är stressad.
    Nja, det finns en del spån som inte verkar kunna ta till sig nånting, inte ens sånt som forskare är rörande överens om.

Just rökare verkar ha en tendens att sopa allt under mattan och leva i förnekelse. De blir lugna av tobaken, samtidigt som de lyckas ignorera det faktum att de förgiftar sina lungor och ökar risken för cancer, för varje bloss de drar. 
  • Jimmy75
    Anonym (-.-) skrev 2025-09-09 05:47:23 följande:
    Nja, det finns en del spån som inte verkar kunna ta till sig nånting, inte ens sånt som forskare är rörande överens om.

Just rökare verkar ha en tendens att sopa allt under mattan och leva i förnekelse. De blir lugna av tobaken, samtidigt som de lyckas ignorera det faktum att de förgiftar sina lungor och ökar risken för cancer, för varje bloss de drar. 
    Det beteendet gäller iofs allt som individen upplever väldigt stark tillfredsställelse och beroende av, vare sig det är socker, cigarett, alkohol eller skärmar. Ta och kika på olika argument och moststånd när det gäller att ta till sig och acceptera de negativa effekterna av hur och i vilken omfattning skärmar (i brist på ett mer precist och utvecklat begrepp) används idag.
  • Anonym (-.-)
    Jimmy75 skrev 2025-09-09 06:41:01 följande:
    Det beteendet gäller iofs allt som individen upplever väldigt stark tillfredsställelse och beroende av, vare sig det är socker, cigarett, alkohol eller skärmar. Ta och kika på olika argument och moststånd när det gäller att ta till sig och acceptera de negativa effekterna av hur och i vilken omfattning skärmar (i brist på ett mer precist och utvecklat begrepp) används idag.
    Det vet jag. Rökning var bara ett exempel. Det som irriterar mig är när dumbullar till människor inte kan ta till sig fakta av olika slag utan hittar på sin egen. Verklighetsfrånvända puckon är påfrestande helt enkelt, särskilt när de tar sig ton på diskussionsforum för vuxna.
  • Anonym (B)
    Anonym (D) skrev 2025-09-07 17:37:35 följande:

Det som får mig att gå i taket är just den där slappa, självgoda attityden du visar nu, som om det vore någon sorts ädel neutralitet att bara sitta och tycka att alla åsikter är lika mycket värda, oavsett om de är idiotiska eller direkt skadliga. Att jämföra något trivialt som kåldolmar med samhällsförstörande politik eller värdelösa appar är löjligt och visar att du inte ens orkar skilja på småsaker och saker som faktiskt påverkar människors liv. Om någon då ryter ifrån och kallar dig dum i huvudet är det inte för att de inte tål en annan åsikt, utan för att de inte tänker stå och se på när dumhet får presenteras som om det vore ett rimligt bidrag i en diskussion.

Du verkar ha svårt att skilja på sak och person. Värdelöst att debattera med sådana. Lägg undan dina känslor och använd sakliga argument istället. 
  • Jimmy75
    Anonym (B) skrev 2025-09-09 06:54:28 följande:
    Du verkar ha svårt att skilja på sak och person. Värdelöst att debattera med sådana. Lägg undan dina känslor och använd sakliga argument istället. 
    Nej där fanns en hel del. Det inlägget sa mer om författaren till det än det som hen avsåg att ge sina synpunkter kring.
  • Postman
    Anonym (Upprördhet) skrev 2025-09-09 03:49:29 följande:
    Intressant, Vilka menar du det är som "bestämmer" vilka som ska vara här och vad som får skrivas här? Och hur yttrar sig det?
    Har ingen aning om om vilka de är. Det är figurer som har en aggressiv ton, använder gärna nedsättande ord om dig som person, de förföljer folk i andra trådar där de kan dra upp åsikter eller något man har skrivit i en helt annan tråd i ett helt annat ämne. De verkar inte kunna hantera att folk har andra åsikter, tankar och synätt. De tror sig ha den rätta livsåskådningen, åsikterna och i och med det tror de sig ha rätten att uttala sig nervärderande och ge sig på någon tills denne tystnar eller försvinner från sajten. De skriver alltid dubbelanonymt med en mängd nick så det är svårt att undvika dem. De verkar också vara här så gott som dygnet runt. Listan över deras beteende och framfart kan göras hur lång som helst. 
  • Tyra myra

Det är väl så att när argumenten tar slut slår ilska och bitterhet till hos en del av oss.

Är man medveten om detta kan man helt enkelt se till att man avslutar diskussionen i tid.

• Anonym (Eightball)
    Anonym (Upprördhet) skrev 2025-09-09 03:52:18 följande:
    Du menar folk som självömkar och försöker manipulera fram en bild av att det är andra det är fel på, t.ex.?

Ja, exempelvis. Avskyr såna. Manipulationerna inom det ligger väl på det narcissistiska spektrumet. Ofta ganska aggressiva men de försöker låtsas som att de inte är det.

Manipulationerna i det här fallet är riktade till människor som till viss del sympatiserar men har inte gått över gränsen än. Vad denne gör är att ta på sig en helt orimlig offerroll för att fiska fram personer som inte håller med om offerrollen den intagit. De nästan-sympatisörerna ser hur "attackerad" människan med offermentalitet blir och ställer sig bakom denne. Deras egna aggressioner förstärks. Helt plötsligt så börjar den manipulerade att tycka att det orimliga är rimligt. En slags identitet formas.

I slutändan så skapas också en bild över att allt är alla andras fel. Är manipulationerna mot skaran riktade mot en specifik grupp så blir den mer effektiv. Identiteten förstärks.

• skygd
    Tyra myra skrev 2025-09-08 23:49:45 följande:
    Förstår vad du menar och håller med dig i mycket, men jag delar inte synen av att hela samhället är intolerant mot oliktänkande.  Det beror på vilket sammanhang du befinner dig.   

FL är nog ett av de mer fördömande sammanhangen, liksom andra webbforum och media där man inte för ett fysiskt samtal. 

kanske, men på webbforum så tycker jag att det generellt sätt är lättare att bli ifrågasatt. det i sin tur leder till nya infallsvinklar om ifrågasättandena är underbyggda, det gör att man måste ifrågasätta sina egna argument och påståenden. det gillar jag. utan fördömanden alltså, fast jag är nog dålig på att upptäcka sådant och då existerar det ju inte heller för mig de gånger jag inte upptäcker det.

jag försöker också lära mig vad folk faktiskt menar när de skriver något som inte stämmer. det kan vara svårtytt ibland eftersom de skriver ett men menar annat. alternativt är påståendena felaktiga.
Svar på tråden Blir du bitter och arg om någon tycker annorlunda än du?