• Anonym (Upprördhet)

Blir du bitter och arg om någon tycker annorlunda än du?

Jag tycker man ser det ofta på det här forumet och andra forum. Vissa som går i taket för att någon annan kanske har en diametralt motsatt åsikt. Jag kan förstå om man blir upprörd om meningsmotståndaren varken har belägg eller ens erfarenhet som visar att det denne säger stämmer. Men varför tror ni det kan väcka sådan upprördhet hos person B om person A tycker att Tinder är en skitapp, kåldolmar är gott eller att Socialdemokraterna förstört Sverige?

Vad är det som då får en meningsmotståndare att direkt påstå att personen är dum i huvudet, okunnig eller medvetet provokativ?

• Svar på tråden Blir du bitter och arg om någon tycker annorlunda än du?
  • Jimmy75

Kan såklart bero på olika orsaker, men EN av dem som jag ser här inne är att den som exempelvis då kritiserar Tinder uttrycker sig på ett sådant svepande sätt att de, vare sig det är avsiktligt eller inte, idiotförklarar och sveper med alla som använder appen. Om jag exempelvis skulle döma alla (eller uttrycka mig oförsiktigt som OM jag menade alla) utifrån vad jag sett på tinder skulle det inte vara några trevliga saker. Men grejen är den att det säger ju endast något om de jag träffat på där. Just den som läser mitt inlägg här kan ju sitta där av HELT andra skäl än de jag fördomsfullt för fram i bitterhet över mina tråkiga erfarenheter. Då förstår jag ifall den personen tar illa upp.

Det kan naturligtvis handla om andra saker också. Det kanske är hyfsat balanserat från den som skriver inlägget, men det rör vid en öm tå så att läsaren blir kränkt och provocerad utan att det för den sakens skull är något direkt fel på inlägget. Som i de flesta fall beror det alldeles på omständigheter. Med det sagt tycker jag du lyfter en relevant och bra fråga....och jag hoppas personligen att diskussionerna inte spårar ur.....hoppas.

• klyban

Den som saknar saklighet och fakta och inte klarar av att vara objektiv, ja, de får ju vad som kommer i deras väg pga de är ignoranta.

Dock inget jag blir arg eller bitter över, tycker mest synd om de som inte har intellektet att förstå saker, eller fastnat i ett kaninhål som bara ljuger för dom.

Internet för alla har varit brutalt mot de som inte har förmågan att räkan ut saker själva pga intellektuell försvagning.
    Förr så fick dessa inget utrymme alls och komiskt nog var ute på krogen ofta och hitta sex, nu så skriver dom en massa konstigheter som de inbillar sig är sant.
    Och kvinnor träffar de inte ens längre, för internet och vad det innebär är viktigare för dom(Och detta fast än de gråter över att de inte får sex med någon.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tecum

Intoleransen mot andras åsikter har ökat i samhället. Det ser man både mellan politiska partier och i debatter rent allmänt. En bagatell som kulturkanonen får t ex vissa vänsterdebattörer att gå i spin fullständigt.

på FL ser jag en obehaglig trend att en avvikande åsikt inte längre bemöts med "du har fel" utan med "du är en dålig människa". Man går direkt till personangrepp istället för att komma med motargument. Klassisk maktutövning, man vill skrämma och tysta motståndaren, sakfrågan struntar man i.

• Anonym (Upprördhet)
    klyban skrev 2025-09-07 13:00:31 följande:

Den som saknar saklighet och fakta och inte klarar av att vara objektiv, ja, de får ju vad som kommer i deras väg pga de är ignoranta.

Dock inget jag blir arg eller bitter över, tycker mest synd om de som inte har intellektet att förstå saker, eller fastnat i ett kaninhål som bara ljuger för dom.

Internet för alla har varit brutalt mot de som inte har förmågan att räkan ut saker själva pga intellektuell försvagning.
    Förr så fick dessa inget utrymme alls och komiskt nog var ute på krogen ofta och hitta sex, nu så skriver dom en massa konstigheter som de inbillar sig är sant.
    Och kvinnor träffar de inte ens längre, för internet och vad det innebär är viktigare för dom(Och detta fast än de gråter över att de inte får sex med någon.)

"Fastnat i ett kaninhål" var bra. Jag har inte heller förstått dessa, främst män, som gnäller över att inga kvinnor vill ha dem, men som ändå envisas med att hänga vid sina skärmar och könskriga, som om det skulle göra saken bättre. De blir arga när man påpekar att sex inte är någon rättighet eller att de borde förstå att de måste anstränga sig för att lyckas. Och blir man arg, oavsett om det är män eller kvinnor, på att någon påtalar att en vuxen människa har ett ansvar för sitt eget liv, så kanske man aldrig blivit vuxen och förstått sitt eget ansvar.
  • Anonym (Upprördhet)
    Tecum skrev 2025-09-07 13:39:49 följande:

Intoleransen mot andras åsikter har ökat i samhället. Det ser man både mellan politiska partier och i debatter rent allmänt. En bagatell som kulturkanonen får t ex vissa vänsterdebattörer att gå i spin fullständigt.

på FL ser jag en obehaglig trend att en avvikande åsikt inte längre bemöts med "du har fel" utan med "du är en dålig människa". Man går direkt till personangrepp istället för att komma med motargument. Klassisk maktutövning, man vill skrämma och tysta motståndaren, sakfrågan struntar man i.

Jag ser och märker att det är SD- och ytterhögerfolket som inte kan behärska sina temperament. "Vänstern" (för många SD:are är allt vänster om SD vänstern) har med tiden blivit alltmer tolerant och accepterande gentemot SD-vänliga åsikter, men ändå fortsätter man att gnälla på "vänsterdebattörer", utan att ens försöka förstå grunderna till varför man säger emot dem och vilka grundläggande ideal och värderingar man har som gör att man säger emot dem.
  • skygd

nej det blir jag inte. jag tycker om att bli ifrågasatt och få mina argument och påståenden ifrågasatta av andra med andra åsikter. det är ju så man lär sig att testa dem. att ta del av andras åsikter kan vara intressant med, beroende på ämne och nivå förstås.

• Tukt

Man blir väl mer ledsen för att det finns så många idioter. Speciellt i en tid då världen håller på att gå åt helvete.

• Anonym (X)

Jag har svårt att inte bli irriterad när folk lägger fram en åsikt men presenterar det som en sanning och tycker den ska godtas som fakta.
    Det brukar jag dock inte gå till personangrepp för, men väl påpeka vad de gör.

• Anonym (Hmm)

Citat:

Slut citat.

Det kan ju vara så att man saknar allt detta men inte förstår eller inser det.
    Då blir lätt den uppfattning man har fakta i personens ögon.
    Somliga går inte att resonera med. Somliga kan man resonera med på sakliga grunder och får helt enkelt enas om att man är oeniga.
    Många baserar åsikter på vad de läst på nätet - utan någon som helst källkritik.
    Det stod på Wikipedia ......jag såg på Flashback ....

• Anonym (ABC)
    Tukt skrev 2025-09-07 14:28:51 följande:

Man blir väl mer ledsen för att det finns så många idioter. Speciellt i en tid då världen håller på att gå åt helvete.

Håller med om det.
Svar på tråden Blir du bitter och arg om någon tycker annorlunda än du?