• Anonym (Ab)

Städa svart, 160 kr / timme???

Handlar om att städa hus på ca 180 kvm 1 gång I veckan. 
    2 plan, husdjur, barn, 3 toaletter och ibland trädgårdsarbete.  

Jag har sagt att jag är flexibel och jag kan även på kort varsel komma till dom ifall de exempelvis behöver hjälp m trädgårdsarbete, handling, extra städ etc.

Jag är noga och effektiv, och gör många ggr mer än jag borde kanske, men det är såklart mitt eget val.
    Har erfarenhet såklart,

Jag skulle fundera över hur mycket jag ville ha betalt och återkomma, föreslog 250 kr I timmen. 
    Jag har nu fått svar att 160 kr!?! 
    Ärligt så kände jag mig förolämpad. Jag jag behöver pengarna, men jag vill inte utnyttjas heller...

Lämna gärna synpunkter och förslag pålitlighet å förväntningar.

• Svar på tråden Städa svart, 160 kr / timme???
  • Anonym (eehhva)

Jag hänger inte med riktigt. 

Du ville ha 250 kr i timmen svart? Men dom föreslog 160 kr i timmen svart? 

Har jag förstått det rätt då?

• Anonym (Ab)
    Anonym (eehhva) skrev 2025-09-08 12:41:30 följande:

Jag hänger inte med riktigt. 

Du ville ha 250 kr i timmen svart? Men dom föreslog 160 kr i timmen svart? 

Har jag förstått det rätt då?

Ja
  • Anonym (Skitbra lön)

Förväntar du dig att tjäna som en överläkare eller? 160 kronor i timmen är skitbra, lön enligt kollektivavtal är 150 kronor i timmen och då är det skatt på det. En vettig lön för svart städhjälp är runt 125-130. 

• Anonym (Skitbra lön)
    Anonym (Vitt) skrev 2025-09-08 12:38:52 följande:
    Eftersom det ligger på ca 300kr/h innan RUT så är 250 dyrt att betala svart. Vad du sen anser om det hela är en annan sak. 

Men om deras prisförslag inte duger så får du väl söka dig en annan kund. Men 160kr/h om du skulle jobba heltid ger ca 27000 extra i månaden. Eller 3200kr om de är din enda kund och du städar 5 timmar åt gången, en gång i veckan. 
    Var kan du hitta en städfirma som bara tar 300 kronor/timme innan RUT? Tar man så lite blir städerskans lön typ 80-90 kronor i timmen före skatt. 
  • Anonym (Stina)

Jag är högstadielärare och får ut motsvarande 195 i timman netto. 80% av det är väl ytterst väl betalt?

• Anonym (Bra betalt)
    Anonym (Ab) skrev 2025-09-08 10:51:30 följande:

Jag har sagt att jag är flexibel och jag kan även på kort varsel komma till dom ifall de exempelvis behöver hjälp m trädgårdsarbete, handling, extra städ etc.

Jag är noga och effektiv, och gör många ggr mer än jag borde kanske, men det är såklart mitt eget val.
    Har erfarenhet såklart,

Jag skulle fundera över hur mycket jag ville ha betalt och återkomma, föreslog 250 kr I timmen. 
    Ärligt så kände jag mig förolämpad. Jag jag behöver pengarna, men jag vill inte utnyttjas heller...

När jag jobbar svart tar jag 150 kr/h så jag tycker absolut du ska vara nöjd med 160kr. Eftersom det är per timme spelar det ju ingen roll om du gör mer än du ska eftersom du ändå får betalt.
  • Jemp
    Anonym (Skitbra lön) skrev 2025-09-08 14:00:29 följande:

Förväntar du dig att tjäna som en överläkare eller? 160 kronor i timmen är skitbra, lön enligt kollektivavtal är 150 kronor i timmen och då är det skatt på det. En vettig lön för svart städhjälp är runt 125-130. 

Ska man jämföra är det ju dock viktigt att också komma ihåg allt man går miste om genom att jobba svart: sgi (Tex för sjukpenning), pension osv. 

• Anonym (Dee)
    Anonym (Ab) skrev 2025-09-08 10:51:30 följande:

Har erfarenhet såklart,

De som är fömögna kan ofta vara snåla, inte ovanligt.

Vad jag funderar över är att du inte har någon försäkring, om du skulle skada dig på något sätt. Eller orsaka en allvarlig skada i huset.
  • Anonym (Dee)
    Anonym (Ab) skrev 2025-09-08 11:29:36 följande:
    Det vet jag faktiskt inte, det säger dom iaf
    Ja det kan de om de skattar i Sverige. 
  • Anonym (Ab)

Ja inte enkelt å veta vad som är rätt eller fel eftersom det är så individuellt , därav mitt inlägg. 
    Men bra med flera synpunkter. 
    Sen de som skriver nedlåtande inlägg i detta kan dra åt helvete haha

• Anonym (Stina)
    Anonym (Ab) skrev 2025-09-08 15:08:50 följande:

Ja inte enkelt å veta vad som är rätt eller fel.

Vi börjar nu få en bra bild av vem du är och varför du arbetar svart.
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Ab) skrev 2025-09-08 15:08:50 följande:

Ja inte enkelt å veta vad som är rätt eller fel eftersom det är så individuellt , därav mitt inlägg. 
    Men bra med flera synpunkter. 

Du vet väl din miniminivå och dina alternativ? 
  • Anonym (Skitbra lön)
    Jemp skrev 2025-09-08 14:59:15 följande:

Ska man jämföra är det ju dock viktigt att också komma ihåg allt man går miste om genom att jobba svart: sgi (Tex för sjukpenning), pension osv. 

Absolut, man bör inte jobba svart men det var inte vad tråden handlade om.
Svar på tråden Städa svart, 160 kr / timme???