• Anonym (Hum)

Typ

Min sambo har egentligen en annan typ, rent utseendemässigt än mig. Jag upplever hen, när vi är ute ihop, att ögonen blir väldigt stora när ordinarie preferensen går förbi. Detta stör mig och har stört mig länge. 
    Det har uttalats att jag är mer attraktiv än gemene person(fått höra det många gånger under livet)så det känns som det är därför sambon ändå valde att börja träffa mig. Inte för jag är det man egentligen föredrar.
    Detta låter säkert skitlöjligt, men, jag är orolig att man saknar det man mest egentligen dras till, och att det inte krävs särskilt mycket i attraktionsförmåga så länge dessa kriterierna finns på personen som går förbi tittas det och det stör mkt något enormt. Känns som att jag skulle bli mycket mer uppskattad av en partner där jag var helt dens typ. Inte att den nöjde sig med mig för jag var snygg nog ändå. 

För är det inte så att man egentligen främst går igång på sin preferens om man har en sådan? 

Beteendet förnekas för övrigt och personen är respektfull i övrigt. Det går i vågor tycker jag. 
    Det bästa hade varit om jag inte var medveten om detta. Har aldrig känt såhär i en relation. 

Kommentarer om att jag är tramsig undanbedes. 

• Svar på tråden Typ
  • Anonym (Man)

Dom flesta har säkert en viss typ av preferens inklusive mig själv. Men ändå har jag blivit tokkär och attraherad av helt andra typer av kvinnor och då tyckt dom varit finast.

Så jag tycker inte du ska lägga någon vikt alls vid det. Däremot tycker jag inte det är respektfullt alls mot dig att glo så mycket som du upplever att din partner gör när ni är ute tillsammans.

• Anonym (NN)

Det här känns som en modern grej. Att alla ska prata om s.k. preferenser som ofta bara är att man gillar normsnygga, eller gillar en viss etnicitet. 

Jag har väldigt svårt att tro att ett bra förhållande bygger på att den man är tillsammans med ser exakt ut som denna preferens. När man älskar någon tenderar man att se allt det vackra i denna person. Så bygg ett förhållande på det - kärlek och respekt. inte på detaljer i utseendet. Om 20 år ser ingen av er ut som nu ändå så fokusera på det som är viktigt. 

• Anonym (?)
    Anonym (Hum) skrev 2025-09-08 12:06:55 följande:
    Typ

Min sambo har egentligen en annan typ, rent utseendemässigt än mig. Jag upplever hen, när vi är ute ihop, att ögonen blir väldigt stora när ordinarie preferensen går förbi. Detta stör mig och har stört mig länge. 
    Det har uttalats att jag är mer attraktiv än gemene person(fått höra det många gånger under livet)så det känns som det är därför sambon ändå valde att börja träffa mig. Inte för jag är det man egentligen föredrar.
    Detta låter säkert skitlöjligt, men, jag är orolig att man saknar det man mest egentligen dras till, och att det inte krävs särskilt mycket i attraktionsförmåga så länge dessa kriterierna finns på personen som går förbi tittas det och det stör mkt något enormt. Känns som att jag skulle bli mycket mer uppskattad av en partner där jag var helt dens typ. Inte att den nöjde sig med mig för jag var snygg nog ändå. 

För är det inte så att man egentligen främst går igång på sin preferens om man har en sådan? 

Beteendet förnekas för övrigt och personen är respektfull i övrigt. Det går i vågor tycker jag. 
    Det bästa hade varit om jag inte var medveten om detta. Har aldrig känt såhär i en relation. 

Kommentarer om att jag är tramsig undanbedes. 

Har man inte problem kan man alltid skaffa
  • Anonym (Hum)
    Anonym (Man) skrev 2025-09-08 12:21:03 följande:

Dom flesta har säkert en viss typ av preferens inklusive mig själv. Men ändå har jag blivit tokkär och attraherad av helt andra typer av kvinnor och då tyckt dom varit finast.

Så jag tycker inte du ska lägga någon vikt alls vid det. Däremot tycker jag inte det är respektfullt alls mot dig att glo så mycket som du upplever att din partner gör när ni är ute tillsammans.

Jag tror det är omedvetet och att hen inte förstår det själv. Det gör ju att jag ännu mer känner det är väldigt djupt rotat i min partner. Det är väldigt sällan hen tittar på någon som ser ut som mig. 
    Upplevde också en väldigt stark attraktion mot mig i början, som inte känns lika stark längre. Då kanske det där andra blir mer lockande..
    Kan tillägga att jag själv har preferenser som skiljer sig från delar av min partner men väldigt medvetet inte ger någon annan uppmärksamhet, i synnerhet när vi är ute tillsammans men även annars för att inte ge sken av visat intresse. 

• Anonym (a)

Din typ är den han har och uppskattar hela tiden. Den andra är något han inte ser lika ofta så den blir mer "exotisk". Han behöver inte föredra den före dig. Han ser dig mer.

• Anonym (typba)

De flesta verkar tycka att man inte ska bry sig, eller att man rent av ska ta det som en komplimang att hon har valt en fast att man inte alls är hennes typ.

Men jag tycker inte det låter särskilt smickrande, det låter mer som att hon har valt en bara för att man är snäll eller nåt.
    Det känns roligare att vara åtminstone ungefär någons typ, alltså rent sexuellt så kommer man alltid vara kåtare på någon som är ens typ. Då bryr jag mig iofs mest om sex, är man inte så intresserad av sex så spelar väl typer hit och dit ingen roll alls antar jag.

• Anonym (Hum)
    Anonym (a) skrev 2025-09-08 13:21:49 följande:

Din typ är den han har och uppskattar hela tiden. Den andra är något han inte ser lika ofta så den blir mer "exotisk". Han behöver inte föredra den före dig. Han ser dig mer.

Fast det har uttalats att man i normalfall mer dras till den andra typen så det har inte med vad han har att göra.
  • Anonym (NN)
    Anonym (Hum) skrev 2025-09-08 17:40:02 följande:
    Fast det har uttalats att man i normalfall mer dras till den andra typen så det har inte med vad han har att göra.

Men har ni suttit och pratat om vad ni gillar som inte den andre har? Sluta med det. Kommer inget annat än osäkerhet av det. 

sen är det ju så att bara för att man tycker blondiner är fina t ex och är tillsammans med en brunett så går man inte och tänker på blondiner och stirrar på blondiner. Går du verkligen själv och får anstränga dig för att inte titta på en viss typ? 

Jag tror detta bara handlar om din osäkerhet. Tänk så här: du KOMMER åldras, få rynkor och gråa hår. det är inte många människors preferens men det är liksom inte viktigt. fokusera mer på varandras inre. Vad gillar han i din personlighet?

sen om jag ska vara krass: när män har en hygglig relation med hyfsat regelbundet sex är de oftast rätt nöjda. Det är vi kvinnor som grubblar och nojar. Inte en chans att din kille går och tänker på sin egentliga preferens. 

Svar på tråden Typ