• Anonym (Trådstarten)

Kollega missköter sig

Har sedan ca 1-1.5år tillbaka en kollega som jag jobbar med som missköter sig. 
    Innan det hade jag en jättebra kollega och kom överens hur bra som helst, men den kollegan blev flyttad. Kollegan jag har nu klickar jag inte alls med, men är trevlig för trivselns skull på jobbet. Är och har alltid varit konflikträdd av mig och tycker det är otroligt jobbigt och undviker det helst, men inser också att jag mår dåligt av att hålla det inne och måste börja göra något åt det.

Kollegan jag har gör inte ett bra jobb, vi kan kalla den kollegan för A. A lämnar nästan allt till mig när hen slutar tidigare (hen slutar inte tidigt ofta men det har byggt upp en stress hos mig att komma till jobbet då jag vet vad som väntar), lämnar arbetsuppgifter till mig, skriver hen har gjort arbetsuppgifter fast hen inte har gjort det. Det hände en rätt stor incident i somras som slutade med att jag fick fixa allt och hon blev inte tillsagd.

A är lite svårt, gjort lite konstiga saker på arbetsplatsen som gjort att jag inte heller vågat konfrontera och vill mest bara hålla mig undan från A så mycket det går. 

Jag har berättat för chefen att A missköter sig men gör inget åt saken, vilket har nu börjat stressa mig när jag kommer till jobbet. Stressen har orsakat värk i kroppen och börjar påverka mitt jobb negativt. 

Det jag undrar är, hur hade ni agerat i den här situationen? Konfronterat kollegan fast den kollegan gör er obekväm? Eller tagit upp det med chefen igen?

Jag tycker om att göra ett bra jobb och hålla det rent/fint, arbeta efter "regler" som är uppsatta osv. Detta är viktigt i jobbet då vårdhygien kan komma oanmäld och inspektera arbetsplatsen. Jag har sagt detta, skriver upp det på arbetsplatsen om alla saker som är viktiga att tänka på, men ändå så bryr sig inte A om det och går emot det. Det gör att jag ofta får fixa om/rätta till saker fler gånger i veckan. 

• Svar på tråden Kollega missköter sig
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (H) skrev 2025-09-10 06:59:31 följande:
    Men varför i allsin dar har du gjort det??
    Undrar också det. Det kanske vore bra att inte göra det.
  • Anonym (Trådstarten)
    Anonym (Pepp) skrev 2025-09-10 11:41:21 följande:
    Undrar också det. Det kanske vore bra att inte göra det.
    Jag håller med, jag har gjort det för det påverkat mitt jobb negativt och vill inte vara på jobbet när det är så. Så är därför jag har fixat efter A. Men ska inte göra det från och med nu och börja kanske lämna saker till henne att fixa 
  • Anonym (Trådstarten)
    Anonym (H) skrev 2025-09-10 06:59:31 följande:
    Men varför i allsin dar har du gjort det??
    Det borde jag inte göra, men jag gör det då ansvaret kommer över på mig de dagar jag jobbar och kan då få tillsägelse av andra personer på avdelningen 
  • Anonym (Ida)

Jag förstår dig verkligen. Du vill inte komma till "kaos" utan ställer i ordning och ser till att du sen kan utföra ditt jobb när du är på plats.
    Och du vill också sköta alla rutiner och lämna allt så som man ska.
    Annars faller det på dig om du inte styrt upp, det är ändå du som varit där sist.
    Jag förstår verkligen det.
    Men du kan inte trolla. Så dokumentera allt löpande och i befintligt skick så att säga hela tiden (så gott du kan). Dvs hur det såg ut när du kom, vad som borde blivit gjort etc.
    För den som hade ansvaret och borde ha gjort allt detta måste få falla igenom för att man ska kunna skapa ett ärende av det. Det är som i en relation, om man hela tiden riggar och fixar runt någon så kan man omedvetet bistå eller främja osunda eller felaktiga beteenden. Här måste det falla på din kollega att förklara varför hen inte följt rutiner eller gjort si eller så (som hen borde enligt alla konstens regler). Finns det inte dokumenterat så är det svårt för HR och/eller chef att bygga erinran, varning eller avslut av anställning på.

• Anonym (Trådstarten)
    Anonym (Ida) skrev 2025-09-10 14:25:32 följande:

Jag förstår dig verkligen. Du vill inte komma till "kaos" utan ställer i ordning och ser till att du sen kan utföra ditt jobb när du är på plats.
    Och du vill också sköta alla rutiner och lämna allt så som man ska.
    Annars faller det på dig om du inte styrt upp, det är ändå du som varit där sist.
    Jag förstår verkligen det.
    Men du kan inte trolla. Så dokumentera allt löpande och i befintligt skick så att säga hela tiden (så gott du kan). Dvs hur det såg ut när du kom, vad som borde blivit gjort etc.
    För den som hade ansvaret och borde ha gjort allt detta måste få falla igenom för att man ska kunna skapa ett ärende av det. Det är som i en relation, om man hela tiden riggar och fixar runt någon så kan man omedvetet bistå eller främja osunda eller felaktiga beteenden. Här måste det falla på din kollega att förklara varför hen inte följt rutiner eller gjort si eller så (som hen borde enligt alla konstens regler). Finns det inte dokumenterat så är det svårt för HR och/eller chef att bygga erinran, varning eller avslut av anställning på.

Kunde inte förklarat det bättre, är precis så jag känner, tack för du förklarade så bra.

Har tagit bilder lite till och från för tänkt att det kan vara bra att ha och ska fortsätta med det. Är besviken på chefen att han inte gjorde mer den gången den stora incidenten skedde, hade dokumenterat allt med bilder och förklarat för honom hur det var, men inget gjordes. 
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Trådstarten) skrev 2025-09-11 11:08:19 följande:
    Kunde inte förklarat det bättre, är precis så jag känner, tack för du förklarade så bra.

Har tagit bilder lite till och från för tänkt att det kan vara bra att ha och ska fortsätta med det. Är besviken på chefen att han inte gjorde mer den gången den stora incidenten skedde, hade dokumenterat allt med bilder och förklarat för honom hur det var, men inget gjordes. 
    Ingen orsak, jag förstår problematiken!
  • Anonym (Trådstarten)

Jag fotade och skickade till chefen över hur A lämnade det till mig. Den dagen gick hen mycket tidigare utan att säga till någon om det. Chefen har skickat till mig att han har tagit upp detta med hen. Är glad att han har sagt till A och hoppas det blir en förbättring, men är också nojig över hur det kommer vara att träffa A nästa gång. Det kommer troligt vara jobbig stämning och kommer säkert konfrontera mig om detta 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Loen) skrev 2025-09-22 17:13:26 följande:

Hoppas att det går bra! 

Det hoppas jag med.
  • Anonym (Jag)
    Molly246 skrev 2025-10-14 14:50:33 följande:

Hur har det gått sedan sist TS?

Det undrar jag med.
Svar på tråden Kollega missköter sig