• Anonym (Trådstarten)

Kollega missköter sig

Har sedan ca 1-1.5år tillbaka en kollega som jag jobbar med som missköter sig. 
    Innan det hade jag en jättebra kollega och kom överens hur bra som helst, men den kollegan blev flyttad. Kollegan jag har nu klickar jag inte alls med, men är trevlig för trivselns skull på jobbet. Är och har alltid varit konflikträdd av mig och tycker det är otroligt jobbigt och undviker det helst, men inser också att jag mår dåligt av att hålla det inne och måste börja göra något åt det.

Kollegan jag har gör inte ett bra jobb, vi kan kalla den kollegan för A. A lämnar nästan allt till mig när hen slutar tidigare (hen slutar inte tidigt ofta men det har byggt upp en stress hos mig att komma till jobbet då jag vet vad som väntar), lämnar arbetsuppgifter till mig, skriver hen har gjort arbetsuppgifter fast hen inte har gjort det. Det hände en rätt stor incident i somras som slutade med att jag fick fixa allt och hon blev inte tillsagd.

A är lite svårt, gjort lite konstiga saker på arbetsplatsen som gjort att jag inte heller vågat konfrontera och vill mest bara hålla mig undan från A så mycket det går. 

Jag har berättat för chefen att A missköter sig men gör inget åt saken, vilket har nu börjat stressa mig när jag kommer till jobbet. Stressen har orsakat värk i kroppen och börjar påverka mitt jobb negativt. 

Det jag undrar är, hur hade ni agerat i den här situationen? Konfronterat kollegan fast den kollegan gör er obekväm? Eller tagit upp det med chefen igen?

Jag tycker om att göra ett bra jobb och hålla det rent/fint, arbeta efter "regler" som är uppsatta osv. Detta är viktigt i jobbet då vårdhygien kan komma oanmäld och inspektera arbetsplatsen. Jag har sagt detta, skriver upp det på arbetsplatsen om alla saker som är viktiga att tänka på, men ändå så bryr sig inte A om det och går emot det. Det gör att jag ofta får fixa om/rätta till saker fler gånger i veckan. 

• Svar på tråden Kollega missköter sig
  • Anonym (Trådstarten)
    Dexter dot com skrev 2025-09-09 07:03:24 följande:

Har ni inget system ni skriver avvikelser i ? Om kollegans slav påverkar enheten och din hälsa behöver det ju dokumenteras.

Jag gjorde det en gång förut, men fick tillsägelse av chefen att man inte får göra det mot kollegor tyvärr. Det hade varit jättebra annars
  • Anonym (Trådstarten)
    Anonym (Machiavelli) skrev 2025-09-09 07:36:16 följande:

"Kolla med chefen" varje gång kollegan gör nåt tveksamt.

Dvs maila: "Nu har X inte gjort Y enligt rutin- vill du att jag rättar till det?"

Så får du dokumentation på allt som inte är som det ska och kan bevisa att chefen visste. Förr eller senare borde chefen fatta att detta blir för mycket och hen riskerar sin egen anställning om detta kommer ut.

Det var en bra idè, ska börja göra det. Hade tänkt konfrontera A idag, men iom att hen har haft konstiga saker för sig tvekar jag och vill inte ha en sån person efter mig. Hände en incident förut för länge sedan där A gick hem mycket tidigare och jag jobbade efter hen, jag ringde chefen då det såg illa ut när jag kom till jobbet. Chefen ringde upp hen och hon fick en tillsägelse. Någon vecka senare flexande jag ut tidigare och kontaktade bemanningen och fick klart att jag gå då allt var klart/fint när jag lämnade. A hade då ringt chefen och klagat tillbaka och då fick jag en tillsägelse att jag måste kontakta kollegan på nått vis att jag flexar ut tidigare, så hen har tendens att ge tillbaka
  • Anonym (Trådstarten)
    Anonym (Ida) skrev 2025-09-09 07:39:24 följande:

Fortsätt att löpande vidtala chefen, även om du inte får någon respons.
    Då kan ingen säga sen att du inte sagt något.
    Prata med facket om du är med där.
    Ta kontakt med HR och flagga för att ni har ett arbetsmiljöproblem på gång, de ska ju stötta chefer med personalärenden också och kan behöva få vetskap tidigt om hur situationen ser ut.

Ska börja göra det. Är inte med i facket men det är definitivt ett arbetsmiljöproblem så måste göra något åt det
  • Anonym (Trådstarten)
    Anonym (123) skrev 2025-09-09 08:47:56 följande:

Fortsätt meddela chefen. 

Som ledare så är det omöjligt att själv identifiera den typen av situationer som du beskriver och det är ett problem att så många kollegor täcker upp för varandra istället för att lyfta problemet. 

Först och främst så fördröjer det möjligheten för mig att faktiskt förstå att något är fel och sedan så riskerar det ju att den anställda som man verkligen vill ha som anställd går in i väggen eller väljer att söka sig någon annanstans. 

Så prata med chefen igen. Lyft då också att du inte längre klarar av att täcka upp för kollegan utan måste få ha en normal arbetsbelastning. 

Sedan så behöver du vara tydlig mot chefen också vad som är ok att föra vidare till kollegan. 

Jag har tex just nu en situation där en medarbetare har lyft problem med sin kollega som jag behöver ta vidare. Men samtidigt så vill den kollegan som lyft problemen absolut inte att det framkommer att den skvallrat så när jag tar upp problematiken så kan jag bara göra det utifrån mina egna observationer (som ju inte alls är lika omfattande som min medarbetares) och hoppas att det ger effekt. Och om inte börja ta fram planer för hur det ska hanteras utan att kasta min medarbetare under bussen. 

Saken är att om jag pratar med chefen och ber att detta tas upp med A så kommer A veta att det är jag som har pratat med chefen då det är hen och jag som jobbar tillsammans. Chefen är väl medveten om att jag har problem med A som inte sköter sitt jobb, men gör inte något för att hjälpa mig med problemet, så då har jag också valt att inte kontakta chefen igen och inte heller prata med A iom att hen beter sig konstigt ibland.

Jag funderar på att prata med A idag om problemet, sedan kontakta chefen att jag pratat med A och om hen missköter sina arbetsuppgifter igen får chefen ta det med hen? Sedan börja dokumentera osv till chefen efter det varje gång? Eller ska jag låta bli konfrontationen helt och bara meddela chefen?
  • Anonym (Incident?)
    Anonym (Trådstarten) skrev 2025-09-09 10:13:34 följande:
    Det var en bra idè, ska börja göra det. Hade tänkt konfrontera A idag, men iom att hen har haft konstiga saker för sig tvekar jag och vill inte ha en sån person efter mig. Hände en incident förut för länge sedan där A gick hem mycket tidigare och jag jobbade efter hen, jag ringde chefen då det såg illa ut när jag kom till jobbet. Chefen ringde upp hen och hon fick en tillsägelse. Någon vecka senare flexande jag ut tidigare och kontaktade bemanningen och fick klart att jag gå då allt var klart/fint när jag lämnade. A hade då ringt chefen och klagat tillbaka och då fick jag en tillsägelse att jag måste kontakta kollegan på nått vis att jag flexar ut tidigare, så hen har tendens att ge tillbaka
    Är incidenterna att kollegan lämnar stök efter sig? Eller allvarligare saker?
  • Anonym (Trådstarten)
    Anonym (Incident?) skrev 2025-09-09 10:30:24 följande:
    Är incidenterna att kollegan lämnar stök efter sig? Eller allvarligare saker?
    Allt handlar mest om att A är lat och lämnar arbetsuppgifter till andra och då är det oftast stökigt/inte fixat och då blir det alltid extra jobb. Sen handlar det även om att A inte följer rutiner att arbeta efter och om det kommer en kontrollant oanmäld och kollar arbetsplatsen kommer det bli en avvikelse. Det skedde en mer allvarlig incident som i mina ögon katastrof som hen var orsaken till. Fick spendera hela arbetsdagen till att fixa det hen hade ställt till med.

Några kollegor som jobbat med A säger samma sak. A blev tillomed flyttad från en annan avdelning till den jag jobbar på för hen fick så mycket klagomål.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Trådstarten) skrev 2025-09-09 11:06:46 följande:
    Allt handlar mest om att A är lat och lämnar arbetsuppgifter till andra och då är det oftast stökigt/inte fixat och då blir det alltid extra jobb. Sen handlar det även om att A inte följer rutiner att arbeta efter och om det kommer en kontrollant oanmäld och kollar arbetsplatsen kommer det bli en avvikelse. Det skedde en mer allvarlig incident som i mina ögon katastrof som hen var orsaken till. Fick spendera hela arbetsdagen till att fixa det hen hade ställt till med.

Några kollegor som jobbat med A säger samma sak. A blev tillomed flyttad från en annan avdelning till den jag jobbar på för hen fick så mycket klagomål.
    Det låter som att de har satt henne ihop med dig för att de vet att du är duktig och ansvarstagande. Det är inte okej.

Om det ska vara din uppgift att täcka upp för hennes slarv så måste de plocka bort en del av dina andra arbetsuppgifter, så att du inte blir överbelastad.
  • Anonym (123)
    Anonym (Trådstarten) skrev 2025-09-09 10:22:33 följande:
    Saken är att om jag pratar med chefen och ber att detta tas upp med A så kommer A veta att det är jag som har pratat med chefen då det är hen och jag som jobbar tillsammans. Chefen är väl medveten om att jag har problem med A som inte sköter sitt jobb, men gör inte något för att hjälpa mig med problemet, så då har jag också valt att inte kontakta chefen igen och inte heller prata med A iom att hen beter sig konstigt ibland.

Jag funderar på att prata med A idag om problemet, sedan kontakta chefen att jag pratat med A och om hen missköter sina arbetsuppgifter igen får chefen ta det med hen? Sedan börja dokumentera osv till chefen efter det varje gång? Eller ska jag låta bli konfrontationen helt och bara meddela chefen?
    Ja så kan det ju vara. Sedan finns det ju vägar runt det också, som att chefen kommer ut på plats och själv ser det. Eller att det framförs utifrån att det är svar på chefens frågor till dig, inte att det är något som du har tagit inititativ till att lyfta. 

Det kan ju uppfattas olika om chefen säger "x kom och sa att du inte sköter ditt jobb" eller om hen säger "i avstämning jag haft med dina kollegor så framkommer det att ..."
  • Anonym (Trådstarten)
    Anonym (Fia) skrev 2025-09-09 11:22:17 följande:
    Det låter som att de har satt henne ihop med dig för att de vet att du är duktig och ansvarstagande. Det är inte okej.

Om det ska vara din uppgift att täcka upp för hennes slarv så måste de plocka bort en del av dina andra arbetsuppgifter, så att du inte blir överbelastad.
    Jag hoppas att så inte är fallet, men det skulle inte heller göra mig förvånad om det var så. Bara väldigt tråkigt. Det är också väldigt svårt att få sparken, personer kan få hur många klagomål som helst och missköta sig under lång tid, det enda cheferna för är att flytta personen till en annan avdelning.

Önskar att det vore så, men eftersom vi jobbar vissa dagar ensamma och några dagar i vecka har överlämning så har man ett rätt så stort ansvar, så tyvärr går det inte att minska arbetsuppgifter.
  • Anonym (Incident?)

Men varför fixar DU kollegans slarv? Låt det komma en kontrollant då. Då får väl chefen eld i baken och något måste göras.
  • Anonym (M)

Då är det bara att fortsätta att lämna in klagomål. Gärna skriftligt, samt ta bilder. Då har du bevis. Ge dig inte. Detta är inte ditt problem, och du ska ställa krav på chefen att hen tar sitt arbetsgivaransvar. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Fia) skrev 2025-09-09 11:22:17 följande:

Samt konflikträdd. 
  • Anonym (Trådstarten)
    Anonym (Incident?) skrev 2025-09-09 13:00:35 följande:
    Men varför fixar DU kollegans slarv? Låt det komma en kontrollant då. Då får väl chefen eld i baken och något måste göras.
    Mest för att jag själv inte tycker om att jobba så, om det är slarvigt kommer det också vara ett ansvar på mig dagarna jag jobbar. Jag har gjort det vid några tillfällen där jag lämnat saker till A att fixa, men det känns inte bra efteråt
  • Anonym (Trådstarten)
    Anonym (M) skrev 2025-09-09 13:16:00 följande:
    Då är det bara att fortsätta att lämna in klagomål. Gärna skriftligt, samt ta bilder. Då har du bevis. Ge dig inte. Detta är inte ditt problem, och du ska ställa krav på chefen att hen tar sitt arbetsgivaransvar. 
    Jag ska göra det 
  • Anonym (Trådstarten)
    Anonym (M) skrev 2025-09-09 13:17:00 följande:
    Samt konflikträdd. 
    Har sagt det så dom att jag har svårt med den biten. Jag sa till min chef förut efter den större incidenten att jag har varit för snäll mot A och inte sagt ifrån, men vid den händelsen så sa jag att jag inte alltid berättat när hen missköter sig men den gången blev jag väldigt arg och skickade bilder till chefen över hur det såg ut. Inget gjordes tyvärr vad jag vet, fick ingen uppföljning 
  • Tow2Mater

Kan du ge ett par exempel på saker som du ofta får fixa om/rätta till fler gånger i veckan? en del skulle kanske behöva höja sin nivå, men det finns även de som skulle kunna sänka sin nivå och ändå vara godkända.

• Anonym (Trådstarten)
    Tow2Mater skrev 2025-09-09 14:18:35 följande:

Kan du ge ett par exempel på saker som du ofta får fixa om/rätta till fler gånger i veckan? en del skulle kanske behöva höja sin nivå, men det finns även de som skulle kunna sänka sin nivå och ändå vara godkända.

A fyller i att hen gjort egenkontroller fast hen inte gjort - då har jag fått göra det.
    När A slutar tidigare vissa dagar så lämnar hen arbetsuppgifter fast A har gott om tid att hinna med det mesta innan jag börjar - jag får fixa.
    A låter varor som har gått ut sitt bäst före datum vara kvar (vi jobbar inom vården och då är det viktigt att slänga allt som passerat bf datum)
    Saker har möglat och A slänger det inte
    Detta är några exempel 
  • Anonym (Gb)
    Anonym (Trådstarten) skrev 2025-09-09 15:18:58 följande:
    A fyller i att hen gjort egenkontroller fast hen inte gjort - då har jag fått göra det.
    När A slutar tidigare vissa dagar så lämnar hen arbetsuppgifter fast A har gott om tid att hinna med det mesta innan jag börjar - jag får fixa.
    A låter varor som har gått ut sitt bäst före datum vara kvar (vi jobbar inom vården och då är det viktigt att slänga allt som passerat bf datum)
    Saker har möglat och A slänger det inte
    Detta är några exempel 
    Just mögel är direkt hälsofarligt, så det är illa att kollegan inte slänger den maten. Använder kollegan möglig mat till dem som ni lagar åt? Förfärligt!
Svar på tråden Kollega missköter sig