• SIsmail

Dotter äter bara puréer

Hej, jag har en dotter som är 1 år och 7 månader gammal. Hon vägrar att äta större bitar av mat och äter mestadels puréer. Det hon äter varje dag är gröt, yoghurt och välling. Allt annat jag erbjuder smakar hon bara lite på, ibland inte ens det. Innan har jag varit ganska orolig för att ge henne större bitar eftersom hon inte hade några tänder förrän vid 14 månaders ålder. Hon fick ofta kraftiga kväljningar om hon åt något som inte var puré, och det höll i sig ända fram till för bara några veckor sedan. Nu känner jag mig helt lost och har ingen aning om hur jag ska vänja henne vid vanlig mat.
  • Svar på tråden Dotter äter bara puréer
  • BuoBä

Ge henne något vid varje måltid som hon kan plocka med och gnaga på. Ärtor, majs, gurkstavar, smörgåsbitar, skärbar leverpastej i stavar, ostkuber, kokt potatis i bitar, en osaltad pommes.... Det är inte så noga hur mycket hon får i sig, men övar hon aldrig så vänjer hon sig aldrig heller. 

Tycker du det är svårt så prata med BVC. 

• cosinus

Börja med något som är gott, då brukar de ha motivation att kämpa lite. Typ vindruvor i lagom stora bitar. 

Sen är det bara fortsätta, du fick många bra tips ovan.

Svar på tråden Dotter äter bara puréer