• AndreaBD

Hur funkar det med sjukfrånvaro när man har två jobb?

Hej, jag undrar hur det egentligen fungerar, när man jobbar på olika jobb - även samma dag ibland - om man blir sjuk? Är just förkyld och behöver kanske stanna hemma 2 dagar eller så. 

Jag jobbar som lärare i två olika kommuner. Imorgon t.ex. har jag bara en lektion i den ena kommunen och sedan många i den andra (där är jag bara en gång i veckan).

Jag kan inte föreställa mig hur de räknar då?  Hade det varit en annan veckodag, så hade jag inte ens haft lektion i den andra kommunen. Hade jag då inte ens sjukanmält mig där då? Egentligen borde de ju fördela det på hela veckan, andelsmässigt? Eller ska man bara sjukanmäla sig på båda jobben om man faktiskt hade jobbat där den dagen? 

• Svar på tråden Hur funkar det med sjukfrånvaro när man har två jobb?
  • Anonym (Ellen)

Du behöver förstås sjukanmäla dig till respektive arbetsgivare för den tid du skulle fullgjort där.
    Och du kan komma att få karens på båda ställena, där finns inte någon samordning.

Påverkar din sjukdom båda arbetsplatserna hör du av dig till båda.
    Är det inte så, så gör du inte det.

Ett exempel.
    Du arbetar hos kommun  A måndag - onsdag + halva torsdag
    Du arbetar hos kommun B halva torsdag + fredag

Du blir sjuk på helgen och sjukanmäler dig till kommun A. Du återkopplar på onsdagen och talar om att du är tillbaka på torsdagen.
    Du har inte haft någon dialog med kommun B ännu eftersom du inte varit schemalagd där. Och du behöver inte göra någon sjukanmälan dit heller eftersom du dyker upp som planerat på torsdagen.

Måndagen blir karens, för tisdag + onsdag lär du få 80% sjuklön.

Hur det beräknas beror på vilket kollektivavtal man har, vilken anställningsform du har och hur ditt schema ligger. Enklast pratar du med HR eller löneenheten gällande detta, om inte din chef kan svara.

• AndreaBD

Tack för svaret. Så har jag också tänkt, men jag tycker det är förvirrande. Jag jobbar mycket vissa dagar och mindre andra. Är det ändå samma "värde" på alla dagar, dvs. att jag får 80 % för 1/5 vecka per dag?

En annan sak jag funderar på - om jag nu känner att jag ändå är så pass sjuk att jag inte orkar imorgon, förkyld som sagt (KAN vara covid, tröttheten skulle tala för det) - skulle det vara mot alla regler då, om jag skulle göra den ena lektionen i min hemmakommun och sjukanmäla mig i andra kommunen, där jag har en lång stressig dag?  För att slippa få karrensdag i båda? 

• Anonym (Ellen)
    AndreaBD skrev 2025-09-10 10:40:13 följande:

Tack för svaret. Så har jag också tänkt, men jag tycker det är förvirrande. Jag jobbar mycket vissa dagar och mindre andra. Är det ändå samma "värde" på alla dagar, dvs. att jag får 80 % för 1/5 vecka per dag?

En annan sak jag funderar på - om jag nu känner att jag ändå är så pass sjuk att jag inte orkar imorgon, förkyld som sagt (KAN vara covid, tröttheten skulle tala för det) - skulle det vara mot alla regler då, om jag skulle göra den ena lektionen i min hemmakommun och sjukanmäla mig i andra kommunen, där jag har en lång stressig dag?  För att slippa få karrensdag i båda? 

Om du arbetar hos en arbetsgivare som går under AB, Allmänna bestämmelser, och har månadslön + schema så spelar det ingen roll ur den aspekten hur lång din arbetsdag skulle varit. Utan det är frånvaro en dag punkt. Om det inte finns något avtalat lokalt.

Har du oregelbundet schema (jobbar inte alla dagar) så lär du ha en högre koefficient på frånvaron också men det ska HR/lön kunna svara på. 
    Månadslön inom kommun görs ju om till daglön genom att man tar månadslön/antal dagar i månaden. Dvs alla dagar räknas, även helger. Sen för att få fram vad en arbetsdag är värd så har tex en person som arbetar 5 dagar per vecka i snitt en koefficient på 1,4 (7/5).
    Medan en som arbetar 4 dagar per vecka i snitt har 1,75. Så för två dagars frånvaro skulle det dras månadslön/30 för september x 2 x 1,75 för den personen. Är hen borta alla fyra dagar skulle man dra månadslön / 30 x 4 x 1,75 = 7st avdrag. Hen mistar alltså lönen för den fulla kalenderveckan vilket är logiskt eftersom hen inte fullgjort någon arbetstid.

Man ska kunna sjukanmäla sig på det viset som du beskriver gentemot de olika arbetsgivarna. Det är helt upp till förmåga och situation. 
    Det skulle ju kunnat vara så att ditt ena arbete var väldigt fysiskt medan du hos din andra arbetsgivare har "kontorsjobb". Och så bryter du ett ben. Då kanske du inte kan tjänstgöra som tex trädgårdsmästare eller på en förskola men kontorsjobbet funkar bra.
  • Anonym (Ellen)

Ingen orsak!
    Jag har jobbat med frågan inom detta avtal och har fortfarande en del färskt i minnet.

Svar på tråden Hur funkar det med sjukfrånvaro när man har två jobb?