• AndreaBD

Hur funkar det med sjukfrånvaro när man har två jobb?

Hej, jag undrar hur det egentligen fungerar, när man jobbar på olika jobb - även samma dag ibland - om man blir sjuk? Är just förkyld och behöver kanske stanna hemma 2 dagar eller så. 

Jag jobbar som lärare i två olika kommuner. Imorgon t.ex. har jag bara en lektion i den ena kommunen och sedan många i den andra (där är jag bara en gång i veckan).

Jag kan inte föreställa mig hur de räknar då?  Hade det varit en annan veckodag, så hade jag inte ens haft lektion i den andra kommunen. Hade jag då inte ens sjukanmält mig där då? Egentligen borde de ju fördela det på hela veckan, andelsmässigt? Eller ska man bara sjukanmäla sig på båda jobben om man faktiskt hade jobbat där den dagen? 

• Svar på tråden Hur funkar det med sjukfrånvaro när man har två jobb?
  • Anonym (Ellen)

Du behöver förstås sjukanmäla dig till respektive arbetsgivare för den tid du skulle fullgjort där.
    Och du kan komma att få karens på båda ställena, där finns inte någon samordning.

Påverkar din sjukdom båda arbetsplatserna hör du av dig till båda.
    Är det inte så, så gör du inte det.

Ett exempel.
    Du arbetar hos kommun  A måndag - onsdag + halva torsdag
    Du arbetar hos kommun B halva torsdag + fredag

Du blir sjuk på helgen och sjukanmäler dig till kommun A. Du återkopplar på onsdagen och talar om att du är tillbaka på torsdagen.
    Du har inte haft någon dialog med kommun B ännu eftersom du inte varit schemalagd där. Och du behöver inte göra någon sjukanmälan dit heller eftersom du dyker upp som planerat på torsdagen.

Måndagen blir karens, för tisdag + onsdag lär du få 80% sjuklön.

Hur det beräknas beror på vilket kollektivavtal man har, vilken anställningsform du har och hur ditt schema ligger. Enklast pratar du med HR eller löneenheten gällande detta, om inte din chef kan svara.

• AndreaBD