AndreaBD skrev 2025-09-10 10:40:13 följande:
Tack för svaret. Så har jag också tänkt, men jag tycker det är förvirrande. Jag jobbar mycket vissa dagar och mindre andra. Är det ändå samma "värde" på alla dagar, dvs. att jag får 80 % för 1/5 vecka per dag?
En annan sak jag funderar på - om jag nu känner att jag ändå är så pass sjuk att jag inte orkar imorgon, förkyld som sagt (KAN vara covid, tröttheten skulle tala för det) - skulle det vara mot alla regler då, om jag skulle göra den ena lektionen i min hemmakommun och sjukanmäla mig i andra kommunen, där jag har en lång stressig dag? För att slippa få karrensdag i båda?
Om du arbetar hos en arbetsgivare som går under AB, Allmänna bestämmelser, och har månadslön + schema så spelar det ingen roll ur den aspekten hur lång din arbetsdag skulle varit. Utan det är frånvaro en dag punkt. Om det inte finns något avtalat lokalt.
Har du oregelbundet schema (jobbar inte alla dagar) så lär du ha en högre koefficient på frånvaron också men det ska HR/lön kunna svara på.
Månadslön inom kommun görs ju om till daglön genom att man tar månadslön/antal dagar i månaden. Dvs alla dagar räknas, även helger. Sen för att få fram vad en
arbetsdag är värd så har tex en person som arbetar 5 dagar per vecka i snitt en koefficient på 1,4 (7/5).
Medan en som arbetar 4 dagar per vecka i snitt har 1,75. Så för två dagars frånvaro skulle det dras månadslön/30 för september x 2 x 1,75 för den personen. Är hen borta alla fyra dagar skulle man dra månadslön / 30 x 4 x 1,75 = 7st avdrag. Hen mistar alltså lönen för den fulla kalenderveckan vilket är logiskt eftersom hen inte fullgjort någon arbetstid.
Man ska kunna sjukanmäla sig på det viset som du beskriver gentemot de olika arbetsgivarna. Det är helt upp till förmåga och situation.
Det skulle ju kunnat vara så att ditt ena arbete var väldigt fysiskt medan du hos din andra arbetsgivare har "kontorsjobb". Och så bryter du ett ben. Då kanske du inte kan tjänstgöra som tex trädgårdsmästare eller på en förskola men kontorsjobbet funkar bra.