• Anonym (Ms)

Öppet förhållande?

Ni som vill ha eller har ett öppet förhållande (dvs tillåtelse att ha sex med andra) hur tog ni upp det med er partner och hur togs det emot?

Om det inte togs emot väl, blev det slutet på förhållande?

• Svar på tråden Öppet förhållande?
  • Anonym (Ms)
    Anonym (GG) skrev 2025-09-10 15:31:49 följande:

Om det handlar om en ständig brist på sex så är det väl bättre att ställa ultimatum eller, i värsta fall, lämna sin partner?

Har svårt att tro att kärleken för ens partner kan räcka eller hålla i sig under nån längre tid om man inte ens tar i varann längre. Då dör ju allt ut ändå, i sinom tid.

Nu ligger inte den frågan på bordet. Min frågeställning var hur andra lyckats med att "sälja in" ett öppet förhållande. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Ms) skrev 2025-09-10 15:41:21 följande:
    Jag tänker lite tvärtom. Om man nu inte är intresserad av sex alls eller ser något värde i det, borde det väl inte vara så problematiskt att låta ens partner ha det på annat håll? Jag säger inte att *vårt* sexliv är otillräckligt utan att jag vill ha *ett* sexliv. 

Jag vet faktiskt inte säkert hur min partner skulle reagera.
    Anonym (Beenthere) skrev 2025-09-10 15:25:57 följande:

Jag sa helt enkelt att jag vill att vi har öppet förhållande (eftersom vi inte har ett sexliv, har inte haft på länge och det bara är hon som verkar nöjd med det).

Hon frågade hur jag hade tänkt mig det. 
    Skulle jag ut och ragga? Tinder?
    Skulle det ske på mina jobbresor? Hur skulle hon kunna vara med andra rent praktiskt?
    Här blev jag rätt irriterad. Jaha?! Så nu har hon lust helt plötsligt - bara inte med mig?

Hon undrade om det inte är överhängande risk att jag skulle få känslor för "den andra tjejen" eftersom jag vill ha en djupare connection till den jag ska ligga med än att bara ha varann för sex sas.
    Och där har hon rätt.

Det här är en konversation som ägde rum via mail, eftersom hon har svårt för känsliga samtal. Vi skulle fortsätta prata om det live men det rann ut i sanden.

Hon borde oroa sig för att jag snart sätter punkt för vårt förhållande, eftersom det var mitt sista halmstrå för att se en framtid tillsammans med henne, men hon fortsätter att låtsas som att allt är bra. 

Men om hon börjar fråga hur det ska gå till rent praktiskt så låter det ju faktiskt som hon är lite öppen för idén. 

Själv har jag nått punkten att jag inte skulle bli irriterad om min partner också vill ligga med andra. Skulle tvärtom kännas mer jämlikt. Att min partner inte har lust att ha sex med mig har jag redan insett.
    Du får nog räkna med negativa reaktioner eftersom det finns viss risk för att du blir kär i den du har sex med vid sidan om. Speciellt om du inte har sex med din partner finns det en risk för att han eller hon blir utkonkurrerad av den nya sexpartnern.
  • Anonym (GG)
    Anonym (Ms) skrev 2025-09-10 15:44:48 följande:
    Nu ligger inte den frågan på bordet. Min frågeställning var hur andra lyckats med att "sälja in" ett öppet förhållande. 
    Ämnet i sig är dock fritt att diskutera vidare kring i denna tråd. Du har redan fått råd från flera håll dessutom.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ms) skrev 2025-09-10 14:32:59 följande:
    Jo jo, men om man nu inte gjort det. Eller om avgörande saker ändrats så mycket att hur det var för fem, tio eller femton år sedan, inte är aktuellt längre. 
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2025-09-10 14:24:46 följande:

Ett sådant förslag lär knäcka de flesta förhållanden. 

Älskar du inte längre din partner?

Skulle jag inte älska min partner så skulle jag lämna. Men jag kommer aldrig att få det sexliv jag vill ha med min partner. Eller ett sexliv för den delen.
    Så du är beredd att förstöra er relation, dvs att antingen du eller din partner gör slut?
  • Anonym (Mr)
    Jag tänker lite tvärtom. Om man nu inte är intresserad av sex alls eller ser något värde i det, borde det väl inte vara så problematiskt att låta ens partner ha det på annat håll? Jag säger inte att *vårt* sexliv är otillräckligt utan att jag vill ha *ett* sexliv. 

Jag sa helt enkelt att jag vill att vi har öppet förhållande (eftersom vi inte har ett sexliv, har inte haft på länge och det bara är hon som verkar nöjd med det).

Skulle det ske på mina jobbresor? Hur skulle hon kunna vara med andra rent praktiskt?
    Här blev jag rätt irriterad. Jaha?! Så nu har hon lust helt plötsligt - bara inte med mig?

Hon undrade om det inte är överhängande risk att jag skulle få känslor för "den andra tjejen" eftersom jag vill ha en djupare connection till den jag ska ligga med än att bara ha varann för sex sas.
    Och där har hon rätt.

Det här är en konversation som ägde rum via mail, eftersom hon har svårt för känsliga samtal. Vi skulle fortsätta prata om det live men det rann ut i sanden.

Hon borde oroa sig för att jag snart sätter punkt för vårt förhållande, eftersom det var mitt sista halmstrå för att se en framtid tillsammans med henne, men hon fortsätter att låtsas som att allt är bra. 

Men om hon börjar fråga hur det ska gå till rent praktiskt så låter det ju faktiskt som hon är lite öppen för idén. 

Själv har jag nått punkten att jag inte skulle bli irriterad om min partner också vill ligga med andra. Skulle tvärtom kännas mer jämlikt. Att min partner inte har lust att ha sex med mig har jag redan insett.
    Jag känner såklart inte din partner men tror tyvärr att de flesta inte tänker så, även om de kanske borde.
    Människor som är ointresserade av sex av olika anledningar tycker ofta att en sak som öppet förhållande är onormalt och konstigt. Det är tyvärr min erfarenhet.
  • Anonym (Ms)
    Anonym (M) skrev 2025-09-10 15:55:46 följande:
    Så du är beredd att förstöra er relation, dvs att antingen du eller din partner gör slut?
    Inte nödvändigtvis. Det var därför jag ställde frågan här. För att få höra hur andra löst liknande situationer. 

Folk klagar på att andra skiljer sig för lätt men om någon försöker hålla ihop sitt förhållande och hitta konstruktiva lösningar så är inte det bra heller tydligen. 

Jag antar att du är en av dem som tycker det är helt normalt att inte ha sex. Jag vill helst diskutera med människor som förstår problematiken. 
  • Anonym (Wellpapp)

Ska man äppna upp ett förhållande måste båda  vara beredd på att ta konsekvenserna av det som förr eller senare kommer att dyka upp. I form av känslor av olika slag som tex svartsjuka , missunsamhet, förälskelse, tjafs  eller rent av raka vägen till separation. För hur det än är vet du aldrig i förväg vad du öppnar för dörr med att börja ligga med andra. 

Så det är den första frågan att ta ställning till innan du kommer med den öppna frågan till din partner. 

Att öppna upp förhållandet är i många fall i såna här lägen bara en konstgjord andning och ett sätt att skjuta upp det oundvikliga.   Det kan hålla nåt år eller två sen kommer kraschen..  och i efterdyningarna kan det öppna förhållandet plötsligt vändas emot en och bli fråga om otrohet och svek....

Min erfarenhet av folk som öppnar förhållandet i sexlösa lägen slutar alltid i tårar och separation. 

Ställ gärna frågan men var inte naiv . 

• Fjäril kär

Min dåvarande man och jag diskuterade öppet förhållande när vårt äktenskap knakade eftersom jag också var otrogen samtidigt..  absurt nog tog vi den diskussionen då han ändå ville rädda äktenskapet på nåt sätt. 

Men det vi kom fram till och då utifrån min erfarenhet av otrohet var att sex med någon annan verkligen satte fingret på vad som fattades i vårt äktenskap och det var plågsam insikt.  Att se en annan man ha precis dom egenskaper som min man tappat bort med tidens gång och jag visste där och då att det aldrig skulle komma tillbaka. . Det var så uppenbart vad jag längtar efter och det skulle aldrig sex med nån annan kunna lösa.  
    Det var ju min man jag ville ha sex med och längtade efter och sex med en annan löste inte den längtan. Den förvärrade den...

Så vi skildes istället....

• Anonym (x)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2025-09-10 14:24:46 följande:

Ett sådant förslag lär knäcka de flesta förhållanden. 

Älskar du inte längre din partner?

Det tror jag med.
  • onelifetolive

Och där har hon rätt.

Jo, jag förstår att det måste ha sett så ut. Jag formulerade mig otydligt. 
    Hon var mer "Nej, spontant låter det som en dålig idé. Hur hade du tänkt att det skulle gå till? Skulle du vara med andra när du är iväg i jobb?"

När jag sen förvånat frågade om hon alltså också skulle vara med någon, sa hon att hon kanske skulle ta chansen, men jag tror mer det handlar om att inte hamna i känslomässigt underläge, snarare än att hon har det behovet/nyfikenheten.
    Men det rann ut i sanden. 
    Har försökt ta upp det igen, men den dörren är stängd. 

Jag är på inget sätt svartsjuk. 
    Skulle utan vidare kunnat låta henne vara med andra, men då skulle jag själv sen inte vilja göra mer än att möjligtvis kramas med henne.

Skulle alla dagar i veckan välja den lösningen, om det var lätt att hitta en tjej som tyckte att det var en bra idé att jag fotfarande bor ihop med min sambo. 
    Den är helt omöjlig.
    Därmed får jag göra slut eller finna mig i nuvarande situation.
    Som 40+ har snart tiden gått ut, varför jag väljer att fokusera på mitt företag istället.
    Det är vad det är...
  • Anonym (M)
    Anonym (Ms) skrev 2025-09-10 16:16:12 följande:
    Inte nödvändigtvis. Det var därför jag ställde frågan här. För att få höra hur andra löst liknande situationer. 

Folk klagar på att andra skiljer sig för lätt men om någon försöker hålla ihop sitt förhållande och hitta konstruktiva lösningar så är inte det bra heller tydligen. 

Jag antar att du är en av dem som tycker det är helt normalt att inte ha sex. Jag vill helst diskutera med människor som förstår problematiken. 

Förstår problematiken? De förstår nog alla, att det kan bli problem. Frågan är hur du ställer dig till det, dvs risken att du blir lämnad, att du blir kär i någon annan. 

• Anonym (Mr X)
    Samma här, skulle till och med bli glad om det visade sig att hon hade någon vid sidan om, det skulle göra allt mycket lättare. 
Svar på tråden Öppet förhållande?